Page 16 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » Germany » Bavaria » Dinkelsbühl June 25th 2017

Dag 14 – zondag 25 juni 2017 – Dinkelsbühl Vandaag stond een fietsdagrit naar het Römerpark in Ruffenhofen op het programma. Bezoek aan een erkend Unesco werelderfgoed. Het is een archeologische site van een Romeinse Castel uit de 1e eeuw n/Chr, die deel uitmaakte van de Romeinse noorderlijke grensverdedigingsgordel tegen de Barbaren. In 260 werd die grensverdediging al teruggetrokken tot achter de Donau. Sindsdien werd site en omgeving nooit bewoond en werden er nooit massale opgravingen uitgevoerd. Enkel sporadische gevonden artefacten zijn nu zichtbaar in het museum. Met moderne middelen werd de site op schaal 1/10 gereconstrueerd. Zo krijgen we een mooi beeld van de leefomstandigheden in een Romeinse grens Castel. Een beetje verder in een klein dorpje, Aufkirchen, botsten we rond de middag op een soort dorpsfeest ten voordele van de Kirchengemeinde.... read more
Römerpark in Ruffenhofen)
Römerpark in Ruffenhofen
Aufkirchen

Europe » Germany » Bavaria » Dinkelsbühl June 24th 2017

Dag 13 – zaterdag 24 juni 2017 – Dinkelsbühl Verplaatsing naar Dinkelsbühl, 'Schönste Altstadt Deutschlands', volgens het brochuurtje. Alweer ! Er kan wel iets van waar zijn. 's Namiddags kuierden we door een echt cultuurmonument aan de Romantische Strasse. De prachtige oude stadskern is nog omgeven door de oorspronkelijke verdedigingswal met 16 verdedigingstorens en hun toegangspoorten tot de stad. Alle huizen origineel middeleeuws, want volgens het historisch overzicht bleef het stadje doorheen de geschiedenis van verwoestingen gespaard. Zowel tijdens de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) als tijdens de 2de Wereldoorlog. Thanks Bomber Harris ! De dappersten en de Bomma beklommen zelfs de toren van de domkerk St. Georg, een prachtige laatgothische hallenkerk uit de15e eeuw. Ondertussen wachtte ik geduldig met een halve liter Weiss bier op een terr... read more
Dinkelsbühl

Europe » Germany » Bavaria » Rothenburg ob der Tauber June 23rd 2017

Dag 12 – vrijdag 23 juni 2017 – Rothenburg ob der Tauber Dagrit naar Creglingen, een klein stadje langs de Tauber. Mooie rit met hellingen die pittiger en langer worden. Afdalingen tegen +50km/u. Bergop op stand turbo, daar word je niet moe van. Wondermooie omgeving en vooral veel schaduw langs de exclusieve fietsweg. De plaatselijke horeca ziet onze bende graag toekomen. Ze serveren alles. Coupe eis spaghetti, tortes van allerlei beren (bessen dus), brödchen mit käse und wurst. Enkel hun koffie is niet zo lekker. Onderweg doen we nog een historische kerk aan. De 'Herrgottskirche' van Creglingen, waarvan de bouw begonnen is in 1389 en die Evangelisch werd in 1530. Een prachtig houtsnijwerk, 'Der Marienaltar' is dé bezienswaardigheid. Verder ligt de vloer geplaveid met grafstenen van overleden Rijke Stinkerds van de 16e eeuw. De grafsteentek... read more
Creglingen
Creglingen - -HerrGottskirche

Europe » Germany » Bavaria » Rothenburg ob der Tauber June 22nd 2017

Dag 11 – donderdag 22 juni 2017 – Rothenburg ob der Tauber Vandaag verplaatsing zuidwaarts naar Rothenburg ob der Tauber. De 40 km lange weg was al een belevenis. Kronkelend door het Taubertal. Rothenburg is een prachtig middeleeuws stadje omringd door een hoge begaanbare stadsmuur met 42 torens. Het mooiste plaatsje dat we tot nu toe hier gezien hebben. Alles ademt hier geschiedenis. De eeuwenoude vakwerkhuizen zijn nu wel ingenomen door dure winkels voor de massa's toeristen die hier op af komen. Ook het verre Oosten is hier weeral ruim vertegenwoordigd met hun I-phone's op stick in aanslag. De fietsen bleven vandaag op stal. Een lange namiddagwandeling liet ik wegens de hitte en uit preventie voor een pijnlijke rug, voor de jongere liefhebbers, waaronder de bomma. Gingen ze toch wel 's avonds te voet nog eens ... read more
Rothenburg ob der Tauber

Europe » Germany » Baden-Württemberg » Bad Mergentheim June 21st 2017

Dag 10 – woensdag 21 juni 2017 – Bad Mergentheim We deden een dagrit nu noordwaarts langs de Tauber, heen en terug naar Tauberbischofheim. De historische marktplaats was een grote bouwwerf wegens heraanleg van de plaveien. Dus de plaatselijke wandeling en terrasjestocht viel wat tegen, ook wegens de hitte op de middag. Het is dus werkelijk de schaarse schaduwplekken opzoeken. Men zou er zowaar ambetant van worden. Onderweg deden we Distelhausen aan met een gegidst bezoek aan de bierbrouwerij met de zelfde naam. Niet zo gezellig, in sommige productiezalen was het nog warmer dan buiten, en lawaai was er ook genoeg. Wel konden we uitgebreid proeven van hun verschillende Duitse bieren, lichte bieren volgens sommigen. Alhoewel van een bruintje van 11° vind ik dat niet. Dus het werd een voorzichtige proeverij, want bieren kunnen nogal in ... read more
Brouwerij Distelhauser

Europe » Germany » Baden-Württemberg » Bad Mergentheim June 20th 2017

Dag 9 – dinsdag 20 juni 2017 – Bad Mergentheim Vandaag dagfietstocht heen en terug Röttingen. Langs prima uitgepijlde fietspaden doorheen het Taubertal tussen zacht glooiende heuvels en wijnbergen. Een typisch stadje langs de Romantische Strasse met zijn oorspronkelijke Middeleeuwse stadskern met vakwerkhuizen, barok Rathaus en nog omringd door een historische stadsvesting en goedbewaarde verdedigingstorens. Onderweg deden we Weikersheim aan met een geleid bezoek aan zijn 16e eeuws Renaissance slot met park in de latere Versailles-stijl. Alles in behouden oorspronkelijke toestand. Volgens de gids kan men er delen van afhuren om feesten te geven of te huwen in de grafelijke kapel. De prijs werd er niet bijvermeld.... read more
Weikersheim

Europe » Germany » Baden-Württemberg » Bad Mergentheim June 19th 2017

Dag 8 – maandag 19 juni 2017 – Bad Mergentheim Het is hier ook bakken en braden zoals in de rest van Europa. Deze voormiddag fietsten we in groep naar de Altstadt van Bad Mergentheim, een voormalige residentie van de Deutschen Orde. Een imposante Schlosskirche , Middeleeuwse vakwerkhuizen, Schloss en Rathaus zijn er nog de getuigen van. Onderweg maakten we een wandeling door een uitgestrekt park. Te vergelijken met de Plantentuin van Meise, maar dan in Duitsland. Verschil, we moesten er niet betalen. 's Namiddags fietsten we naar een 'Weingärtner' in Markelsheim waar we in een hypermoderne wijnmakerij na een een geleide rondleiding door de fabricagekelders een proeverij aangeboden kregen. Proeven van 6 lokale kwaliteitswijnen gepresenteerd met een enorme kaas en vleesschotel. Zoals bij een echte wijnproeverij stonden er ook spuwemmers kla... read more
Weingärtner Markelsheim

Europe » Germany » Baden-Württemberg » Bad Mergentheim June 18th 2017

Dag 7 – zondag 18 juni 2017 – Bad Mergentheim Wij verplaatsen ons naar Bad Mergentheim 280km noordwaarts, het startpunt van onze georganiseerde MH-reis Fietsen in Beieren, langs delen van de Romantische Strasse. 's Avonds welkomstdrink en kennismaking met de 26 andere deelnemers; 14 MH units waarvan we 2 koppels kennen van eerdere georganiseeerde reizen. Het is hier ook zeer warm en pas 's avonds koelt het aangenaam af.... read more

Europe » Germany » Bavaria » Fussen June 17th 2017

Dag 5 – vrijdag 16 juni 2017 – Füssen Deze nacht regen, donder en bliksem. Het regent tot in de late voormiddag en het blijft zwaarbewolkt. We durven geen lange rit aan. Dus trekken we 's namiddags naar de Altstadt van Füssen voor een terrasje. Deze Altstadt met autovrije straatjes en prachtige typische Middeleeuwse gebouwen is een echte meevaller. Mooie winkeltjes en de straten zijn bezet met terrasjes. Met de flanerende toeristen en een capucino in de zon kan men zich al in Italië wanen. Het voelt al zuiders aan. Tegelijk doen de diverse kleuren van de gevels ons ook aan steden in Scandinavië denken. Dag 6 – zaterdag 17 juni 2017 – Füssen Bewolkt, en afwisselend felle zon zodat we toch de luifel opendraaien in de voormiddag. s' Namiddags riskeren we opnieuw een gedownloade gps-fietsroute. ... read more
Füssen - Altstadt
Hopferwald
Rieden am Forggensee

Europe » Germany » Bavaria » Fussen June 15th 2017

Dag 4 – donderdag 15 juni 2017 – Füssen Vandaag verplaatsing naar Füssen, zuidelijk eindpunt van de Romantische Strasse. Volgens de toeristische brochures de hoogstgelegen Stad van Beieren (830m), gelegen aan de Lech en een groot stuwmeer, de Forggensee vlakbij de Oostenrijkse grens. Wat we niet wisten is dat het vandaag hier een feestdag is, Corpus Dei of Sacramentsdag voor onze katholieken. We zagen het gisteravond al aankomen aan de vollopende camperplaats in Nesselwang. Warm en een lang week-end in Z-Duitsland. De Duitse Campers komen buiten. Ook hier in Füssen werd al in de vroege namiddag de toegang tot de Camperplaats afgesloten. Voll. Wij waren vroeg genoeg en konden dus nog kiezen. 's Namiddags maakten we een korte fietsrit naar dé bezienswaardigheid van de streek. De burcht kastelen Slot Neuschwanstein en Slot Hohenschwangau. Te met... read more
Schloss Hohenschwangau

Tot: 0.173s; Tpl: 0.008s; cc: 11; qc: 65; dbt: 0.0764s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb