Page 12 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » Romania » Maramures » Săpânța August 30th 2018

Dag 3 -Rondreis Roemenië -donderdag 30/8/2018 – Sapanta (RO) – Busexcursie. Om 09.00u stond er een bus vertrekkensklaar voor een dagexcursie in Sapanta en omgeving. Toch vroeg voor mij, zeker omdat het hier een uur later is. 8uur bij ons dus, met alle ochtendrituelen al achter de rug ! Dus op naar de bezienswaardigheden van de streek. Het Vrolijke Kerkhof van Sapanta. Een openlucht museum van heropgebouwde 16e eeuwse traditionele houten architectuur uit de streek van Maramures (een soort Bokrijk dus). Het museum van de politieke gevangenen van het Communisme in Sighetul Marmatiei. Gezamenlijke lunch en rondslenteren, afsluitend met een bezoek aan het enorme houten Peri-Sapanta klooster met nog 6 nonnen. 's Morgens fris, 14° maar vlug oplopend naar 28°. Morgen bollen we het hier af.... read more
Sapanta - eerste stop
Sapanta - detail van Het Vrolijke Kerkhof
Maramures Open lucht Museum - 16e eeuwse gebouwen

Europe » Romania » Maramures » Săpânța August 29th 2018

Dag 2 -Rondreis Roemenië -woensdag 29/8/2018 – Sapanta (RO) Rit van 200km tot Sapanta, in het NW van Roemenië, aan de grens met Oekraïne. Aanschuiven aan de grens voor EU-burgers, zelfs tussen 2 EU landen. Toch controle van ID-kaart, rijbewijs en autopapieren. Al onze voorgangers moesten de koffer openmaken. Wij de deur van wooncel en een douanier even laten controleren of we geen illegalen meezeulen. Dan wat verder registreren voor een autovignet voor Roemenië. 10€ en een ontvangstbewijs voor 7€. Toch maar gezwegen, zo gaat dat hier zeker. Onderweg altijd E-banen, 2 vaksbanen. Max 100Km, afwisselend naar 50, 30, en 70 op alle mogelijke momenten. Slechts 4 paardenkarren gezien op 200km traject. Wel des temeer Audi's en BMW's. De Roemenen schijnen al goed te boeren. Veel bewoning in de dorpjes langs de weg. Veel primitieve verkoopstandjes ... read more
Roemenië - op de E-671
Roemenië op de E81
Debrecen (H)

Europe » Hungary » Northern Great Plain » Debrecen August 28th 2018

Dag 1 -Rondreis Roemenië -dinsdag 28/8/2018 – Samenkomst in Debrecen (H). Etappe 3 van de individuele trip naar de plaats van samenkomst in Debrecen (250km van Budapest). Onderweg prachtige autostrates (waarschijnlijk dankzij sponsorgeld van de EU) tot bijna in Debrecen, vlakbij de Roemeense grens. Eens daar van af, secudaire weg in slechte staat. Landschap onderweg, zo plat als een pannekoek, bestaat hoofdzakelijk uit bruingedroogde mais- en dito zonnebloemvelden. Moest het land niet bewerkt zijn, zou men kunnen denken dat het onbewoond gebied is. Geen dorpen of huizen te bespeuren langs die autobahnen. Wel voorzien van nieuwe parkings en tankstations. De diesel is hier ook al duurder dan de super. Toch milieu bewust of brengt het geld op ? We staan hier op een camping in een bos. De installaties zijn uitgeleefd en/of kapot. Gelukkig zijn we ... read more

Europe August 27th 2018

Dag -1 Rondreis Roemenië Maandag 27/8/2018 – Budapest (H) Daar we nog nooit in Budapest waren, en er toch langs moesten konden we niets anders dan een dagje uittrekken om wat van die historische stad te zien. Om ons niet te moe te maken boekten we van thuis uit een namiddag E-bike toeren met NL talige gids. Correct geconfirmeerd voor 27/8. Met de metro dus naar het centrum op zoek naar het adres van dat E-bike Tour Center. Tussen haakjes, alle openbaar vervoer in Hongarije is gratis voor 65-plussers uit alle EU-landen. Enkel je ID-kaart tonen, en hopla rijden. Bij ons kost dat 65-plussers € 50 per jaar en dan nog enkel voor De Lijn. Dankjewel Mr Orban van Hongarije. Dus wij ruim op tijd daar voor die 4u e-bike excursie in centrum Budapest. 'Problem, An ... read more
Budapest

Europe » Hungary » Central Hungary » Budapest August 26th 2018

Dag -2 Rondreis Roemenië Zondag 26/8/2018 – Budapest (H) Tweede etappe van onze Roemenië trip. 552 km van Passau tot Budapest. Het vies regenweer schijnt ons te volgen. Nog altijd op Autobahnen. In Oostenrijk in perfecte staat, later in Hongarije hoe dichter bij Budapest hoe hobbeliger. Het kost wel wat aan vignetten. Wat zeker opvalt op die Autobahnen, zijn de talrijke Roemeense en Bulgaarse camionnettenflatbeds zelfs met remorken geladen met één of meerdere W-europese 2de hands diesel personenwagens. Moet een lucratieve business geworden zijn. Het lijkt op georganiseerde colonnes. Er is dus nog hoop op een tweede leven voor de door onze regeringen gebande dieselwagens waar wij binnenkort nergens meer mee mogen rijden. Behalve dan in Oost-Europa en Africa. Hebben ze daar dan geen Tommeleins ? 's Morgens tijdens ons ontbijt op de Camperparking van Passau ... read more
Passau - MH parkeerplaats

Europe » Germany » Bavaria » Passau August 25th 2018

Dag -3 Rondreis Roemenië Zaterdag 25/8/208 – Passau (D) Eerste etappe van onze Roemenië trip. 835 km tot Passau (D) aan de Donau aan de grens met Oostenrijk. Niets noemenswaardig, behalve vies weer gans de weg.... read more
Roemenië-Kaart Terugreis

Europe » France » Burgundy » Chablis July 21st 2018

Zaterdag 21 juli 2018 – verplaatsing naar Chabis 42km Uiteindelijk zien we onderweg wijngaarden in het sterk heuvelend landschap. Er is voorzien om te parkeren bij een wijnboer, die zijn domein ingericht heeft om een 15-tal Mh's te ontvangen. We zijn dus zeer welkom op een rondleiding van zijn installaties en een degustatie in zijn wijnkelder. De bestelde wijnen worden later wel aan de Mh's afgeleverd. 's Middags uitgebreid afscheidsdiner in een aanpalend restaurant. Aperitief was niet meer nodig. Er waren geen spuwbakken bij de degustatie ! Afsluiting van de georganiseerde fietsvakantie. Enkelen vertrokken al na het diner. De overigen deden het nu rustig aan en bleven nog overnachten. Zondag 22 juli 2018 – Wij 510km langs de Péages naar huis. Anderen bleven nog wat rondtoeren, het wordt thuis ook tropisch warm.... read more
Chablis

Europe » France » Burgundy » Ancy-le-Franc July 20th 2018

Vrijdag 20 juli 2018 – Ancy-le-Franc Fietstocht van 66km naar Lézinnes, het kasteel van Tanlay, en Tonnerre, hoofdstad van de regio met een indrukwekkend verleden en zijn 'fosse Dionne', een merkwaardige bron en historische wasplaats.... read more
Nog maar eens een sluis
Onderweg in Lézinnes
Château de Tanley -

Europe » France » Burgundy » Ancy-le-Franc July 19th 2018

Donderdag 19 juli 2018 – Saint Remy Fietstocht van 50 km naar Buffon en Ravières. Alsof het nog niet genoeg was, brak J zijn ketting middendoor. Op alles voorzien haalde J-ke een splinternieuw exemplaar uit een van zijn fietszakken. Het sluitingsstukje geraakte echter zoek in het gras tijdens de werkzaamheden. Geen probleem, G had wel een reservesluiting. Na montage ging de ketting niet meer rond. Te groot. Opnieuw probleem, tot F het originele minuscule stukje in het gras terug vond. We konden voort. 's Avonds zouden we ons verplaatsen naar Ancy-le-Franc. Volgens het roadboek een goed georganiseerde plaats, waar we om 16u30 verwacht werden waar een 'garde' ons zou binnenlaten en een plaats aanwijzen. Probleem, de garde daagde niet op en wij konden niet vertrekken vooraleer de organisators een andere plaats gefikst hadden. Gelukkig vonden ze ... read more
Onderweg naar Buffon
Stop aan 'Les forges de Buffon' - Muzeum gesloten
Buffon

Europe » France » Burgundy » Montbard July 18th 2018

Woensdag 18 juli 2018 – Saint-Remy Fietsen naar Mombard en Alise-Sainte-Reine (Alesia) 45km Alesia was de Gallische versterking waar Julius Cesar in 52vc de Galliërs onder leiding van Vercingetorix na een langdurende belegering definitief versloeg. Vercingetorix en zijn strijders die zich overgaven werden samen met vrouwen en kinderen (geschat op 100.000) naar Rome afgevoerd en als slaven verkocht, hetgeen Cesar ontzettend rijk maakte. Vandaar dat hij die heldendaden te boek stelde in zijn 'De Bello Gallica'. Ook onze eigen Ambiorix en zijn Eburonen ondergingen enkele jaren eerder al hetzelfde lot. Raar dat beide figuren in de 19e eeuw, zowel in Frankrijk als in België opgevoerd werden als symbolen van de natie en heldhaftig met hun grote snorren met standbeelden vereerd werden. Voor verdere historische bronnen raadpleeg 'Asterix'. Ons werd steeds voorgehouden dat 'De Belgen d... read more
Muséoparc van Alesia
Muséoparc d'Alesia
Saint-Remy

Tot: 0.306s; Tpl: 0.007s; cc: 15; qc: 94; dbt: 0.1213s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb