Page 10 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » Romania » Crisana » Arad » ARAD September 20th 2018

Dag 24 – Rondreis Roemenië – donderdag 20 september 2018 – Laatste dag van onze begeleide rondrit. Met in de voormiddag bezoek aan Arad, een stad nabij de Hongaarse grens (50km) met een stadscentrum vol met historische gebouwen. Hier ook zijn de verschillende kerken getuigen van de opeenvolgende migraties van de verschillende Balkanbevolkingsgroepen die hun eigen culturen meebrachten naar deze streek. Buiten een Joodse Synagoge zijn er 3 kathedralen op een km afstand. Een prachtige Orthodox-Servische, een Evangelische met Hongaarse en Saksische wortels en een Katholieke vanwege de Oostenrijkse Habsburgers. Nadien konden we nog rustig genieten van het schitterend weer dat we hier meemaken en 's avonds afscheidsdiner met de hele groep. Morgen gaat het voor ons richting home, met waarschijnlijk een eerste tussenstop omgeving Wenen.... read more
Arad

Europe » Romania » Crisana September 19th 2018

Dag 23 – Rondreis Roemenië – woensdag 19 september 2018 – Reisdag naar Minis (nabij Arad) 200km. In de voormiddag deden we eerst een paardenkarrenwandeling van 3uur door de boerenbuiten. Gewoon met 4 Roemeense open boerenkarren. We konden gaan zitten op 4 losse planken die men dwars op de laadbakken gelegd had. Resten van hooi lagen nog op de bodem. Oude paardendekens op de zitplanken moesten het ons comfortabel maken. Ik vermoed dat die Roemeense boeren er het hunne van dachten. Wie wil daar nu 3 uur opzitten ? Daarna moesten we nog 200km verder naar het westen tot bijna aan de Hongaarse grens. Over de E68, die plots geen autostrade meer was, wel met druk truckverkeer over de ons reeds bekende 2-vaks bobbelwegen. 'Tetitatutis' ! Zei ooit iemand.... read more
Paardenkarrenwandeling

Europe » Romania » Transilvania » Alba » Alba Iulia September 18th 2018

Dag 22 – Rondreis Roemenië – dinsdag 18 september 2018 – Reisdag naar Aurel Vlaicu (160km) Naar een primitieve camping van een Nl-der in een mooi gelegen boerengat met uitzicht op de bergen. Hoofdzakelijk langs de nieuwe autostrade E68, met een afslag naar de 'Cetatea' van Alba Lulia. Deze Citadel is een prachtig stervormig bastion met slotgrachten, metersdikke muren en versterkte poorten, gebouwd door de Habsburgers begin 18de eeuw in de stijl van Vauban. Het was recent nog tot 2004 een hermetische afgesloten militair garnizoen. Er liggen enorme pleinen en omvat prachtige barokgebouwen nu dienstig als o.a universiteit en bibliotheek. Zoals onvermijdelijk ook 2 prachtige kerken. Kathedralen, een Rooms-katholieke (romaans-gotisch12-13de eeuw) en een statige nieuwe Orthodoxe (jaren 1920). Voor de Roemenen is Alba Lulia een historische plaats voor de vorming en hereniging van hun land... read more
Alba Lulia
Citadel van Alba Lulia

Europe » Romania » Transilvania » Sibiu » Sibiu September 17th 2018

Dag 21 – Rondreis Roemenië – maandag 17 september 2018 – bezoek aan Sibiu en omgeving. Deze morgen onder begeleiding van de eigenares van de camping (Hollandse getrouwd met een Roemeense onderwijzer, en officiele gids-vertaalster) met de trein van 8.35u naar Sibiu, oude Saksische stad, toen ze die nog 'Hermannstadt' noemden. Een van de grootste Middeleeuwse steden met duidelijk Duitse invloeden in de huizen-, kerken- en bastions bouw. In het begin van de 20ste eeuw mocht er ook een orthodoxe kerk bijgebouwd worden onder de voorwaarde dat hun torens niet boven de Evangelische kerk uitstaken. Zoveel invloed hadden die Saksen toen nog. Nu blijven er slechts nog een handvol families over, die wel verder zorg blijven dragen voor hun taal- en kultuurerfenissen. 's Middags stond er een bus klaar voor een verdere rondrit en overbrenging naar ... read more
Sibiu

Europe » Romania » Transilvania » Sibiu » Transfagarasan September 16th 2018

Dag 20 – Rondreis Roemenië – zondag 16 september 2018 – Reisdag naar Carta (nabij Sibui) 280km Eerst nog een 100-tal km autostrade tot Pitesti, door een vlak landschap met enorme droogbruine zonnebloemvelden. Dan het Fagaras gebergte door, over de Transfagarasanpas (2130m), tussen de 2 hoogste toppen van de Karpaten (+2500m). Volgens zij die het kunnen weten, een van de meest spectaculaire wegen ter wereld. Ontelbare haarspeldbochten over een 100-tal km. De weg in niet te beste staat, is enkel open in de zomer. Het was oorspronkelijk een militaire weg gebouwd door het leger in opdracht van Ceausescu, als strategische ontsnappingsroute door de bergen, in geval de Sovjets een inval zoals in 1968 Tsjecho-Slowakije zouden herhalen in Roemenië. Het viel op dat de Roemenen deze weg nu gebruiken als zondagsuitstapje. Elke mogelijke uitwijkplaats langs de zuidkant ... read more
Transfagarasanpas

Europe » Romania » Muntenia » Bucharest September 15th 2018

Dag 19 – Rondreis Roemenië – zaterdag 15 september 2018 – Bezoek aan Boekarest. Rondrit met de bus, in deze historische hoofdstad van meer dan 2miljoen inwoners. Petit Paris werd het genoemd in de 19de eeuw, vanwege zijn grote klassieke en barokke gebouwen, pleinen en lanen. Met het onvermijdelijk bezoek aan het 'Paleis' van Ceaucescu. Het 2de grootste gebouw ter wereld, na het Pentagon. Of hoe een communistische dictator zijn volk uithongerde voor eigen grootheidswaanzin.... read more
Zijaanzicht van het Paleis van Ceaucescu
Zicht van op het balkon van het Paleis van Ceaucescu
Het Paleis binnenin

Europe » Romania » Muntenia » Bucharest September 14th 2018

Dag 18 – Rondreis Roemenië – vrijdag 14 september 2018 – Verplaatsing naar Bucuresti (255km) Sinds deze morgen is de terugweg naar het westen ingezet. 230km echte autoweg (4-vaks) naar Boekarest. Tenminste tot aan de 'Cintura', de ring rond de Boekarest. Evenveel file als op die van Brussel, maar dan meestal op 2vakken, met ronde punten bij op- en afritten. Dat was wringen. We staan op een stadscamping binnen die ring, in een bosachtig domein, mooi opeen gepakt. Een Franse groep Mh'ers die ons al op verschillende plaatsen achtervolgden (of wij hen) staan er ook al. Ook een groep van een 20-tal NL caravanners. De campingbaas vond wel een plaats voor iedereen. Kassa, kassa. Hopelijk beginnen die nl-ders morgen niet aan hun algemene schoonmaak. Van de Fransen verwacht ik dat minder.... read more
Camping Boekarest

Europe » Romania » Dobrogea » Constanta » Navodari September 13th 2018

Dag 15& 16 – Rondreis Roemenië – di & wo 12 & 13 september 2018 – Zwarte Zee (Rustdag) Gisteren dinsdag deden we een voormiddag verplaatsing (170km) naar Navodari (nabij Constanta) aan de Zwarte Zee. Onderweg goede banen en weinig verkeer. Een stadje door, Babadag, druk en geparkeerde auto's langs de witte lijnen. We storen er ons niet meer aan. In het centrum een hoge Minnaret. Vrouwen op straat in donkere kleren tot de enkels. Duidelijk overblijfselen van eeuwen Turkse bezetting. Eens ter plaatse op onze camping nemen we rust. Vrije dagen. Dus relaxen en wat verder lezen in onze meegebrachte boeken wat tot heden niet opschoot. Het is licht bewolkt, zonnig en voor ons een te frisse wind voor het strand. Voor de Roemenen niet, alhoewel niet zo veel. De schoolvakantie is hier sinds verleden ... read more
Navodari - Zwarte Zee
Onderweg naar Zwarte Zee. Burcht van Enisala
Landschap onderweg naar Zwarte Zee

Europe » Romania » Dobrogea » Delta Dunarii » Bratul Sfantu Gheorghe September 11th 2018

Dag 15 – Rondreis Roemenië – dinsdag 11 september 2018 – Bootexcursie in de Donau Delta. Wat een gedacht. Opstaan om 05.45u ! Midden in de nacht, en nog pikkedonker. Om 7 u vertrekken we met 5 boten voor ons gezelschap van 29 voor wat later blijkt 4 uur te gaan duren. Ik met lichte tegenzin, want het is vroeg, fris en er hangen dreigende regenwolken. En dat voor een rondvaart naar het eind van de wereld. Een enorm watergebied ontstaan tussen de splitsing van de Donau in 3 armen met nog 120km tot de Zwarte Zee. Een tussenliggend doolhof van meren, riet, waterplanten, eilanden en geulen omzoomd met hoge wilgen. Niemand woont daar. Tenzij vogels. En die hebben we gezien. Veel soorten. Spijtig dat ik er zo weinig verstand van heb. Van vogels !... read more
Donaudelta

Europe » Romania » Dobrogea » Tulcea » Tulcea September 10th 2018

Dag 14 – Rondreis Roemenië – maandag 10 september 2018 – reisdag naar Murighiol (276km) Stevige rit verder naar het Oosten tot Murighiol aan de rand van natuurgebied Donau Delta, vlakbij de grens met Oekraïne. Het feit van de dag was de oversteek van de Donau in Braïla. Geen brug daar. Wel een overzet met een Bac. 60 lei (+-14€). Die bac is een soort drijvende parking op een overjaarse enorme catamaran. Trucks, auto's, caravans, en Mh's worden er onder begeleiding opgereden tot het vol staat. Dan vertrekt het gevaarte naar de overkant. Deze keer geen geroep, duidelijke instructies met handgebaren. We zouden er anders toch niets van begrepen hebben. Onze Mh's staan geparkeerd op de ruime terreinen van een pension-restaurant aan een van de zijtakken van de Donau. Alles wat we nodig hebben is er ... read more
Overzetbac Donau te Bräila

Tot: 0.121s; Tpl: 0.008s; cc: 9; qc: 86; dbt: 0.0806s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb