Page 8 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » Ireland » County Kerry » Cahersiveen September 1st 2019

Zondag 1/9/2019 – Ring of Kerry. Met de bus en een Ierse-NL gids om 8.30 vertrokken voor de schilderachtige rondrit van het schiereiland Iveragh. The Ring of Kerry, smal en grillig door mooie heuvellandschappen, laaghangende bewolking, moerassen, veenland, en spectaculaire zichten op oceaan en eilanden. Er wonen ook hier en daar mensen in de typische kustdorpjes. Toch zien we vooral schapen onderweg. Per eigenaar apart gekleurd. Jawel, kuddes met een blauwe rug, andere rood, en groen,... etc. Niet van 'bij den bok' zoals bij ons, maar gekleurd door de boer zelf ! Volgens onze gids bedoeld om fraude bij EU subsidies per schaap door dubbeltelling te vermijden. Deze namiddag in de dorpjes alle 'main streets' leeg, maar de weinige Pups stampvol met Irish football fans in de 'Kerry' kleuren. Kampioenschap op tv tussen die van Dublin ... read more
Ring of Kerry

Europe » Ireland » County Kerry » Dingle August 31st 2019

Zaterdag 31/8/2019 – Vrije dag, zelf in te vullen. Gezien het slechte weer van gisteren opteerden wij voor een lange MH rit. Heen en terug van Cahersiveen naar Dingle 210km aan de overkant van de baai op het einde van het Dingle schiereiland. In vogelvlucht misschien 30km. Maar 100km langs de weg. Tot Killorglin een stuk 'Ring of Kerry' maar dan in de tegengestelde richting dan die aanbevolgen voor tourcars. Omwille van de smalle banen. Voor ons viel het nog te doen. Behalve dan op de terugweg van Dingle wanneer de GPS ons een zeer smalle weg (max3m) instuurt die uiteindelijk 20km lang blijkt. U-bocht maken kon niet meer. Dus gespannen dan maar verder, in de hoop om toch niemand te moeten kruisen. Gelukkig geen kat te zien. Wel mooi baantje gedaan. Maar blij wanneer het ... read more
Op weg naar Dingle

Europe » Ireland » County Kerry » Cahersiveen August 30th 2019

Vrijdag 30/8/2019 – Verplaatsing van Blarney naar Cahersiveen 150km. Het zuid-westen van Ierland. We staan vlak aan een zee-arm aan de rand van de spectaculaire Golfstroom aan de grillige z-w kust van Kerry. Het meest westelijkse punt van de Ring of Kerry, de spectaculaire 200km lange toeristische ringweg die we de volgende dagen gaan verkennen. Het zou hier prachtig zijn met mooi weer. Helaas. Alles is hier grijs, regenbuien en het waait fel. Hopelijk worden we deze nacht niet zeeziek in ons bed. De weg er naar toe over Killarney hoofdzakelijk tweevaks banen met max 100km/u. Wel smal, bochtig en met plaatsen zo hobbelig dat de opzet-GPS naar alle kanten doorknikte en dus constant moest op zijn plaats gehouden worden. Gelukkig zijn onze zjatten en telloren van onbreekbaar materiaal. In de vooravond onze briefing uitlopend met ... read more
Gestopt voor een foto
Ierse tweevakswegen waar je 100km/u mag rijden
Grijs weer

Europe » Ireland » County Cork » Cobh August 29th 2019

Donderdag 29/8/2019 – Bezoek aan Cobh (spreek uit als 'köf), klein stadje, met natuurlijke haven ten zuiden-oosten van Cork. Gedurende de hele emigratieperiode vertrokken van hieruit 2,5 miljoen van de 6 miljoen Ieren die tussen 1848 tot 1950 het land verlieten. Ook was deze haven de laatste aanlegplaats van de Titanic in 1912 waar de laatste passagiers bij inscheepten op zijn allerlaatste reis. In 1915 werd de SS.Lusitania hier op 16km van de kust door een Duitse U-boot gekelderd waarbij 1200 passagiers het leven lieten. Een vloot van reddingsboten van hieruit gelanceerd konden nog 761 opvarenden redden. Overal in het kleine stadje wordt men herinnerd aan deze 3 dramatisch historische toestanden. Zelfs het weer is hier triestig. Dreigende grijze wolken, veel wind en 18° die aanvoelen zoals decemberweer bij ons. Opwarming van het klimaat, niets van ... read more
Cobh - St Colman's Cathedral
Cobh - rij vissershuisjes
Cohb - zicht op de zee

Europe » Ireland » County Cork » Blarney August 28th 2019

Woensdag 28/8/2019 – Om 8.30 staat er een grote bus voor 50 personen klaar voor ons groepje van 16. Geen discussie dus van 'ik wil aan 't raam zitten'. Plaats zat ! Eerste stop Blarney Castle, een middeleeuwse versterkte woontoren in een 60 acres groot park. Alla plantentuin van Meise. De eerste bouw van het kasteel gaat terug tot 1210. Vooral bekend om zijn 'Kissing the Blarney Stone' om diplomatieke eloquentie te verwerven. Vereist wel een klim tot helemaal boven op de toren, om na een lange wachtrij, in acrobatische ruglig, gedeeltelijk door het hoogste middeleeuwse schijtgat van de woontoren, een steen in de buitenmuur te kussen. Nou moe ! Ik bekijk het wel van beneden. Tweede stop Cork. Al eens culturele hoofdstad van Europa. Maar dat was Mons ook al eens. Wel met een prachtige ... read more
Blarney Castle

Europe » Ireland » County Wexford » New Ross August 27th 2019

Dinsdag 27/8/2019 Verplaatsing van Rosslare naar Blarney, iets ten noorden van Cork, grote stad in het zuiden van Ierland, die we volgende dagen gaan verkennen. Mijn eerste 200 km links rijden zit er hiermee op. Als iedereen zoals verondersteld wordt, links blijft rijden, valt dat nogal mee. Ons eerste ronde punt langs links was wel even spannend. Voorrangsverkeer komt er hier van rechts ! Logisch toch. Onderweg in het stadje New Ross, bezoek gebracht aan de 'Dunbrody Famine Ship' replica van de historische driemaster, een van de vrachtzeilschepen waarmee 150 jaar geleden meer dan een miljoen Ieren massaal de hongersnood ontvluchtten door uit te wijken naar de nieuwe wereld. Overtochten duurden 5 tot 10 weken, met buiten de bemanning tot 300 passagiers aan boord in erbarmelijke toestanden. Velen overleefden die tochten niet. Economische vluchtelingen dus. Wel ... read more
Bovendek van de Dunbrody
Gids-actrice evoceert het verblijf 2de klaspassagiers.
Gids-actrice evoceert het leven van 1e klas passagiers

Europe » France » Lower Normandy » Cherbourg August 25th 2019

Ierland blog : Zaterdag 24/8/2019 – Cherbourg. We starten met een MH dagrit van 600km tot Cherbourg in Normandië. Hoofdzakelijk over de Franse péages. Temperaturen lopen op tot 35° onderweg. Klimaatopwarming ook hier. Hopelijk krijgen we eens regen in Ierland. Zondag 25/8/2019 Bootovertocht met StenaLines van Cherbourg naar Rosslare in het zuid-oosten van Ierland. 18uur varen voor 700km. Verzamelen ten laatste om 12.30 op de inschepingsparking. 8 eenheden. Dus een klein groepje van 16 koppen. Dan 2uur aanschuiven om op de boot te geraken. Dat hebben we al vlotter weten gaan. Toch vertrekken we op tijd om 15uur. Dus eigenlijk 14uur Ierse tijd. Prachtig weer 24° blauwe lucht en kalme zee. De speciaal bij de apotheker aangekochte pillen tegen zeeziekte kunnen in de doos blijven. Of misschien kunnen we ze nog gebruiken om niet ziek te ... read more
Cherbourg
Cherbourg, inschepingsparking
Cherbourg, Stena Lines

Europe » Italy » Tuscany » Cecina June 15th 2019

15/6/2019 – Etruskische kust. Vandaag verplaatsing van de hoogte van Volterra naar de nabije kuststreek. Cecina Mare aan de Costa degli Etruschi . Een camping in een enorm dennenbos langs het strand. We beginnen hier aan onze 4de week van onze Toscane trip. Het stedenprogramma zit er op. We hebben veel gezien en nog meer niet gezien. Dat moet dan maar een volgende keer als het niet zo bakkend warm is. Gelukkig is het hier tenminste vandaag minder heet door het frisse zeebriesje. We gaan het hier nog vier dagen uithouden en misschien eens wat meer fietsen in de vlakkere omgeving.... read more
Cecina Mare
Cecina Mare - strand

Europe » Italy » Tuscany » Volterra June 13th 2019

13/6/2019 -Volterra Korte verplaatsing van San Gimignani naar Volterra. Een aangrenzend stadje op 35km door de Toscaanse heuvels. Smal en bochtig, met prachtige uitzichten. Spijtig zonder veel mogelijkheden om ergens te stoppen voor een uitkijk op deze landschappen. Zoals bij de andere stadjes, zie je het silhouet van Volterra al van ver opduiken. Op een hoge heuvel, want oorspronkelijk ook gebouwd door de Etrusken , en later door de Romeinen en de Middeleeuwse 'de Medici's' aangevuld tot deze mooie nagelaten erfenis aan stadswallen, amfitheater en prachtige gebouwen. Mooi bewaard, net en gezellig. Zonder de horden toeristen die we al eerder overal zagen. Misschien geraken die oversize bussen niet zo gemakkelijk tot hier. Het busje waar wij het met deden geraaakte net door de historische toegangspoort en nipt door de smalle straatjes. Kaartjes waren bij de chauffeur ... read more
Volterra

Europe » Italy » Tuscany » San Gimignano June 11th 2019

11/6/2019 – San Gimignano Deze middag korte verplaatsing van Siena naar San Gimignano. Prachtig ommuurd Middeleeuws stadje met de 14 torens. Bovenop de hoogste top van een heuvelachtig gebied omgeven door wijn- en olijfgaarden. Gesticht hoe kan het hier anders door de Etrusken een paar eeuwen voor onze tijdrekening. Ooit was het zo rijk dat er 72 van die torens hier bijeen stonden. Prestige projecten, tevens woon- en verdedigingstorens van concurerende Middeleeuwse families rijk geworden van de safraanhandel. Nu leven ze er van de toeristen dagelijks met busladingen aangevoerd.... read more
San Gimignano

Tot: 0.359s; Tpl: 0.009s; cc: 17; qc: 92; dbt: 0.1436s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb