Page 14 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » France » Corsica » Aleria September 24th 2017

Dag 23 – Zondag 24 september 2017 – Aléria-Marina Vandaag de 7de dag. Dus ook rustdag. Wij skippen de programma-rondrit van 160km doorheen 'La Castagnaccia, het echte Corsica volgens sommigen. Er werd getwijfeld of de weg wel geschikt zou zijn voor motorhomes. Ik was zeker van niet. En er was ook nog het Wk op de weg in Bergen. Bijgevolg tijd genoeg om tussendoor nog eens van de zon te genieten op het strand 50m verder.... read more

Europe » France » Corsica » Aleria September 23rd 2017

Dag 22 – Zaterdag 23 september 2017 – Aléria Vandaag verplaatsing naar Aléria, 100km noordwaards langs de oostkust van Corsica. Vlotte rit over de N198, een voor Corsica brede baan in een vlakker landschap vlakbij de kust. Zelfs hele stukken rechte baan. Enig nadeel, drukker verkeer en terug ronde punten om de km op sommige plaatsen. Toch hoofdzakelijk door puur natuur met bossen van kurkeiken, dor weiland met grazende schapen en hier en daar wat wijnstokken. Het bergachtig landschap van het binnenland blijft wel in zicht. We passeerden vlot 2 kuststadjes, Porto Vecchio en Solenzara met wat toeristische drukte.... read more

Europe » France » Corsica » Bonifacio September 22nd 2017

Dag 21 – Vrijdag 22 september 2017 – Bonifacio Vandaag prachtige dag doorgebracht in Bonifacio, de mooiste stad van Corsica volgens de boekjes. Eerst met een bus naar de haven. Nu eentje meer op maat van ons gezelschap, toch nog ruim genoeg om alleen de achterbank te kunnnen bemannen. Van in de marina met zijn peperdure jachten, dan met 'le petit train' en een lokale flamboyante gids naar de middeleeuwse citadel en de oude stad gebouwd op een smalle krijtrots van 60m hoog. Weeral zeer smalle steile steegjes, waar nu de toeristenindustrie welig tiert. Ook de obligate kerken van de lokale beschermheiligen, oude kazernes en de middeleeuwse vestingswerken. We zagen er o.a. ook de huizen waar ooit onze Keizer Karel, en later Napoleon ooit een tijdje verbleven. Rechtover elkaar in een smal straatje. 's Namiddags deden ... read more
Bonifacio
Bonifacio - in een van de kerken

Europe » France » Corsica » Bonifacio September 21st 2017

Dag 20 – Donderdag 21 september 2017 – Bonifacio Verplaatsing (75km) naar Bonifacio, het uiterste zuiden van het eiland. Toch een kleine 3 uur rijden op de corsicaanse nationals, een paar fotostops op uitwijkplaatsen langs de baan inbegrepen. Het weer is hier terug prachtig. Geen wolkje te bespeuren, niettegenstaande, volgens de kalender vandaag de zomer officieel voorbij is. Niets van te merken hier.... read more
Op enkele km van Bonifacio
Onderweg naar Bonifacio

Europe » France » Corsica » Levie September 19th 2017

Dag 18 – Dinsdag 19 september 2017 – Olmeto Plage/Levie/Filitosa Vandaag gingen we de archeologische toer op. Rondrit (+-100km) met de MH naar sporen van prehistorische nederzettingen. Er zijn er meerdere in dit deel van Corsica, de Alta Rocca. Getuigenissen van het steentijdperk, brons- en ijzertijdperken. Megalieten en Menhirs, zelfs Antropomorfe (allo Google!) kan je hier vinden. Gemakkelijkshalve bezochten we eerst het 'Musée départemental de l'Alta Rocca' in Levie, een bergdorpje met 750 inwoners op een hoogte van 800 à 900m. Daar stelt men alles ten toon wat er hier bij opgravingen gevonden werd. Tot in het neolithicum, 8000 jaar terug. Van gepolijste granietstenen huisraad en werktuigen tot skeletten van uitgestorven diersoorten; konijn-rat, voorhistorische koe en een madam van 8600j oud, met nog al haar tanden, behalve één. Dan naar Filitosa, de ber... read more
Dorpje Levie in de alta Rocca
La Dame de Bonifacio, en onze gids
Levie, Musée de l'Alta Rocca

Europe » France » Corsica » Olmeto September 18th 2017

Dag 16 – Zondag 17 september 2017 – Sagone De programma rondrit van 220 km langs het Circuit des 4 Merveilles laten we voor de liefhebbers. We vinden het te veel corvé. Dus we doen lekker niets, en profiteren nog van het mooie weer hier. 's Avonds bij het diner horen we wel de verslagen. Dag 17 – Maandag 18 september 2017 – Olmeto Plage. Verplaatsing 100 km verder naar het zuiden. Onderweg, bergen, bergen, en daar achter opnieuw bergen. Mooie vergezichten. Bij een stopplaats onderweg ontmoeten we een koppel Indonesische Zwitsers die met ons Nederlands praatten. Wij dachten dat ze NL waren. 'Zien wij er dan zo uit' ? was hun vraag. – Wat zeg je dan. Vriendelijk koppel. Bij aankomst op de cp om 13u is het beginnen regenen. Aan een stuk tot we ... read more

Europe » France » Corsica » Ajaccio September 17th 2017

Om 08.00 stond de bus al klaar voor de dagexcursie naar Ajaccio en omgeving. Met 16 in een bus voor 42. -'Ik wil aan 't raam zitten' was dus geen probleem !- Ook de vroeger bij schoolreizen en boerinnenbond uitstappen zo gegeerde achterbank bleef aanvankelijk leeg. Dus plaats genoeg om nu eens als passagier zicht te hebben over dat prachtige berglandschap en de uitzichten op de baai van Ajaccio, met ook de al drukke voorstad met zijn hoge betonnen woonblokken in aanbouw. Ajaccio noemt zich 'La ville impériale', want de geboortestad van Napoleon in 1769, toen een Genuees havenstadje met een bevolking van 3 à 4000 inwoners volgens onze gids. Een dorp dus, dat later door Empéreur Napoleon verfraaid en tot hoofdstad van Corsica gebombardeerd werd. Het enorme geboortehuis van 4 hoog, waar Napoleon slechts tot ... read more
Napoleon op de Place d'Austerlitz in Ajaccio
Boven de voordeur van een enorm groot huis
Einde van de aanschuifrij..

Europe » France » Corsica » Ajaccio September 14th 2017

Dag 13 – donderdag 14 september 2017 – Sagone Verplaatsing naar Sagone, aan de westkust (100km). De bergen door. De N193 tot bijna Ajaccio en dan de D81. Verschil tussen de 'nationale' en die 'departemental' is er bijna niet. Ze zijn allebei smal en men moet altijd over cols. De hoogste vandaag was 1163 m. Magnifieke vergezichten waar de chauffeur minder kan van genieten wegens de permanent kronkelende banen. Nu staan we terug op zeeniveau en we genieten verder van het mooie weer hier. Voor morgen hebben we pech. De geplande dagzeetocht langs de grillige westkust gaat niet door wegens te woelige zee. Doeme !... read more
Langs de N193
langs de N193
Sagone

Europe » France » Corsica » Corte September 13th 2017

Dag 12 – woensdag 13 september 2017 – Corte Voor ons vandaag rustdag. Wij doen niet mee aan de geplande bergwandeling door de Gorge de la Restonica tot de Lac de Melo. Een klauterpartij van 4 à 5 uur heen en terug. Bijna te vergelijken met de Preikestolen in Noorwegen. Daar passen we nu voor. En we zijn niet alleen. Toch chapeau voor diegenen die het volbrachten. Wij genoten van de rust en het meegebrachte boek. Ook de stilte, soms dan. Gedurende enkele uren kregen we aanzwellend gebrul en gedonder van heen en weer vliegende Rafale's (of zijn het nog Mirages) van de Franse Force de Frappe die hier schijngevechten oefenen. Je ziet ze bijna niet, maar horen doe je ze des te meer. Kleine Brogel kan er nog een puntje aanzuigen.... read more

Europe » France » Corsica » Corte September 12th 2017

Verplaatsing (100km) naar Corte, het geografisch hart van Corsica en het culturele centrum. De stad ligt aan een rivier en is omgeven door +2000m hoge ruige bergen (hoogste 2706m). Een citadel door de Genuezen in 1419 omgevormd tot versterkt fort beheerst de stad. Het is nu nog symbool van het onafhankelijkheidsstreven van de Corsicanen sinds Pascal Paoli er de hoofdstad en de eerste universiteit van de kortstondige Corsicaanse republiek vestigde. Pas in 1981 heropende men hier terug een universiteit. Met een gereserveerd toeristentreintje en plaatselijke gids bezochten we 's namiddag de citadel en het interessante 'musée régional d'Anthropologie de la Corse' ingericht in de voormalige kazerne van de citadel. Ik onthoud er vooral van dat de Corsicanen eigenlijk lang nomaden waren die hun kudden geiten en schapen de bergen in volgden naargelang de seizoenen. Ook dat ... read more
Corte

Tot: 0.417s; Tpl: 0.007s; cc: 6; qc: 90; dbt: 0.1727s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb