Dag 11 – Dinsdag 12 september 2017 – Corte

Europe » France » Corsica » Corte
September 12th 2017
Published: September 12th 2017

CorteCorteCorte

uitzicht op de citadel van aan de rivier
Verplaatsing (100km) naar Corte, het geografisch hart van Corsica en het culturele centrum. De stad ligt aan een rivier en is omgeven door +2000m hoge ruige bergen (hoogste 2706m).

Een citadel door de Genuezen in 1419 omgevormd tot versterkt fort beheerst de stad. Het is nu nog symbool van het onafhankelijkheidsstreven van de Corsicanen sinds Pascal Paoli er de hoofdstad en de eerste universiteit van de kortstondige Corsicaanse republiek vestigde. Pas in 1981 heropende men hier terug een universiteit.

Met een gereserveerd toeristentreintje en plaatselijke gids bezochten we 's namiddag de citadel en het interessante 'musée régional d'Anthropologie de la Corse' ingericht in de voormalige kazerne van de citadel.

Ik onthoud er vooral van dat de Corsicanen eigenlijk lang nomaden waren die hun kudden geiten en schapen de bergen in volgden naargelang de seizoenen. Ook dat de Corsicanen uit noodzaak een volk van emigranten werden, vooral naar Noord en Zuid America. De vastberaden voormalige burgemeester van New York Rudy Giuliani zou zo een Corsicaanse afstamming hebben.

met het toeristentreintje - tuut-tuut
Corte

uitzicht op de stad en de citadel

nationale vlag van Corsica -Morenkop met hoofdband
Corte

Onze gids bij de reuzegrote foto van 'Pasquale Paoli' vader van het Corsicaanse nationalisme
Corte

bijna boven op de citadel

12th September 2017

Geschiedenis.
Is er nog plaats in je geschiedenisrugzak, Mon ? Jij zou zeker een goeie leerkracht geweest zijn?! Wij leren Corsica steeds beter kennen. Jullie tuffen blijkbaar graag met een treintje. De hoogste berg 2706 m hoog! Daar zijn onze ardense bergskes klein bier tegen. Dus al een pak hoogtemeters verteerd ? Ook met de fiets ? Groetjes aan Fran ! Van Lieve en Jos.

Tot: 0.085s; Tpl: 0.014s; cc: 9; qc: 33; dbt: 0.0513s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb