Mon en Fran

BELANGRIJK
Vanaf 2022 worden onze motorhome reizen dagelijks bijgehouden op volgende reisblog : https://www.pindat.com/reisblog/mon-en-fran
Een copy/paste wordt achteraf hier opgeslagen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wij zijn beiden 70-plussers uit Vlaams Brabant België, die sinds 2005 rondreizen met de camper door zowat alle landen van W-Europa.
Van onze camper trips houden we de reisverslagen bij op deze 'Travelblog' om het thuisfront te informeren en vooral om achteraf zelf onze belevenissen levendig terug te kunnen ophalen.

This travelblog is updated in Dutch. Please select 'Google Translate' to translate all texts into language of your choice.

Europe » Germany » North Rhine-Westphalia » Greven September 17th 2022

Zaterdag 17/9/2022 – Greven – Munsterland 2e reisdag terug naar huis. Gestopt na 370km in Greven in de buurt van Munster. Veel regen en veel 'Stau' op de Duitse Autobahnen. We beginnen ons nu al bijna thuis te voelen. Druk verkeer, krakkemikkige wegbedekkingen, oplap-reparaties, as-verleggingen en versmallingen van 3 naar 1 rijvakken met bijhorende monsterfiles. Wat een verschil met Denemarken. Morgen nog zo een dagje, en dan zijn we terug thuis. We hadden een leuke vakantietoer in Denemarken. Nonkel Maarten had gelijk. Denemarken is een mooi land ook om op vakantie te gaan. Dit is de laatste blog-update van deze reis. Met dank aan het thuisfront, familie, vrienden en kennissen die onze blog volgden en ons die leuke commentaren lieten. ... read more
Greven - laatste stopplaats
Yacht haven en Wohnmobilplatz
.... eerst nog stevig discuteren, kwaken en tateren.....

Europe » Germany » Schleswig-Holstein » Lensahn September 16th 2022

Vrijdag 16/9/2022 – Waldort-Lensahn – Sleeswijk-Holstein Aangeland in Lensahn in Sleeswijk-Holstein na een rit van 150km en de veer van Rodby (Dk) naar Putgaarden (D). Die overtocht nam ons in totaal 3 uur. - 45 minuten varen en aanschuiven tussen de trucks inbegrepen. Wel 120 € lichter. ... read more
Rodby - we kunnen inschepen
de ferry is vertrokken
Lensahn - Sleeswijk-Holstein

Europe » Denmark » Region Sjælland » Borre September 15th 2022

Woensdag en donderdag 14/9 en 15/9/2022 Mons Klint Gisteren, dinsdag verplaatsing (150km) van Kopenhagen zuidwaarts naar het eilandje 'Mon' (echt waar !) aan de Oost-Zee. Wegens de spierwitte hoge krijtrotsen door de trotse lokalen ook 'Cold Carribean' genoemd. Dat is dus niet overdreven, want warm kon je het gisteren niet noemen. Regenachtig, max 17° en een stevige wind. Vandaag meer zon, en dus trokken we er tegen de middag op uit naar 'de' lokale bezienswaardigheid, Mons Klint, en het nabijgelegen modern uitgerust Geocenter, een natuurhistorisch museum waar men visueel probeert uit te leggen hoe 70 miljoen jaren geleden na de laatste ijstijd deze krijtrotsen en de geografie van Denemarken in het algemeen werden gevormd. We moesten er wel een stevige wandeling voor over hebben. Volgens de boekjes 497 trappen, 150m naar beneden. Terug naar boven waren ... read more
Mons Klint
Mons Klint - trappen afdalen
Mons Klint - wie is er eerst beneden ?

Europe » Denmark » Region Hovedstaden » Copenhagen September 13th 2022

13/9/2022 Dinsdag –Kopenhagen Deze morgen gewekt door zwaar motorgedaver. Bleek van een aanmerend cruiseschip vlak naast onze camperplaats. Niet zo maar eentje, maar 3 na mekaar gedurende de hele voormiddag. De autocars en dubbeldekkers waren verwittigd. Kopenhagen krijgt volk vandaag. Wij dus niet meer. Wij bekijken het van hier. Het weer zit toch niet mee, en wij krijgen onze boeken niet gelezen. Toch nog even gegoogled naar die 3 cruiseschepen. Sky Princess : 3660 gasten, 1346 crew, 19 deks, 330m Norvegian Prima : 3099 gasten, 1506 crew, 19 deks, 299m Seven Seas Splendor : 732 gasten, 567 crew, 10 deks 225m Dat is een pak volk. ... read more
Kopenhagen - Cruise schepen spotten
Kopenhagen - cruiseschip
Van voor naar achter

Europe » Denmark » Region Hovedstaden » Copenhagen September 12th 2022

12/9/2022 Maandag Kopenhagen Korte verplaatsing naar Kopenhagen, hoofdstad van de fiets met een overvloed aan bezienswaardigheden. Drie koninklijke paleizen, een veelheid aan kerken, Tivoli, het Radhus, winkelstraten, de 2 toeristenpleisters Nyhavn en Den Lille Havfrue. En nog zo veel meer. Men heeft minstens een week een gids nodig om deze prachtige stad helemaal gezien te hebben. Het is de derde keer dat we hier rondtoeren. Vandaag nog eens vluchtig met de fiets op een Komoot fietsroute. Nog nooit zo veel fietsgevaar moeten trotseren. ... read more
Kopenhagen - wilde stieren beeld
Kopenhagen - in welke straat ben ik ?
Kopenhagen - wegwijzer ?

Europe » Denmark » Region Sjælland » Helsingør September 11th 2022

Europe » Denmark » Region Sjælland » Roskilde September 10th 2022

zaterdag 10 september 2022, Roskilde, Denemarken 10/9/2022 Zaterdag – Roskilde – Frederiksborg Slot Verplaatsing (96km) naar Dronningmolle, het uiterste noorden van Seeland. Onderweg uitgebreid bezoek aan Roskilde, de eerste hoofdstad van Denemarken gesticht door de Vikings in de 10e eeuw. De fraaie imposante Domkirke is er de historische getuige van. Geklasseerd als Unesco werelderfgoed kreeg de kathedraal zijn huidige vorm in de 16e eeuw. Alle Deense koningen worden er in begraven. Er liggen er al 39, waaronder naar men zegt ook dienen Harald Blatand (Blauwtand) die in de 10e eeuw er het eerste houten exemplaar liet bouwen. Een bezig baasje die Harald. Wij spendeerden wel de meeste tijd in het 'Vikingskibmuzeet' waar men in een speciaal betonnen gebouw de 5 in 1962 geborgen Vikingsschepen die men 1000 jaar geleden had laten zinken om de doorgang van ... read more
Roskilde Vikingmuseum - het vrachtschip van 1000 jaar terug
Roskilde Vikingmuseum - het koopmansschip
Roskilde Vikingmuseum - het oorlogsschip

Europe » Denmark » Region Sjælland » Korsor September 9th 2022

9/9/2022 Vrijdag – Verplaatsing (115km) naar Holbaek Fjord in noord-west Seeland. We reden van Funen naar Seeland over de spectaculaire Storebaeltbruggen die sinds 1988 de twee eilanden verbinden. 660Dkk of +- 90€ moesten we er voor over hebben. En op 10 minuten was het gefikst. Onderweg bezochten we het Trelleborg Vikingmuseum. Een bijzonder archeologische plek om te bezoeken. Het zijn de restanten van een cirkelvormig Vikingfort gebouwd in de jaren 900 door diezelfde Harald Blatand (Blauwtand) en herbergde naar schatting 500 krijgers in de verschillende 'Langhuizen' waarvan men de fundamenten kon reconstrueren. Een klein museum exposeert de archeologische vondsten waaronder sieraden en keramiek. Het is het eerste museum waar we niet moesten betalen. Enkel een kleine dure souveniersshop.... read more
Trelleborg - Vikingfort
Trelleborg - Viking Langhuis binnenzicht

Europe » Denmark » Region Syddanmark » Faaborg September 8th 2022

8/9/2022 Donderdag , Hesselager Verplaatsing (160km) tot Hesselager, dwars door het glooiend eiland Funen, de geboortegrond van Hans Christian Anderson. Dus verwacht men iets sprookjesachtig. Pech, want het is grijs, het regent en het is sturen tegen de rukwinden in. Dan maar kastelen bezoeken. Het eerste 'Slot Egeskov' is indrukwekkend. Een prachtig bewaarde Renaissance waterburcht gebouwd in 1554 door Deense edelen om zich te beveiligen tijdens de toenmalige godsdienstoorlogen. Een bezoek aan een tweede kasteel 'Valdemars Slot' op het eiland Tasinge werd een sisser. De openbare smalle weg er naar toe gaat door het domein van de graaf en dat heeft een toegangspoort met een bord max hoogte 2.40m en 2.10 breedte. Dus rechtsomkeer in 4 keer op die smalle weg. Parkeren en te voet verder was ook geen optie. Kasteel gesloten. Verloren moeite dus. ... read more
Egeskov Slot - midden in een meer.
Egeskov Slot
Egeskov Slot - krijgsuitrustingen soldaten en edelen

Europe » Denmark » Region Syddanmark » Fredericia September 6th 2022

6/9/2022 Dinsdag – Fredericia Het blijft voorlopig zonnig en droog maar er waait een te frisse wind om nog in T-shirt buiten te komen. Warme vesten en windjacks bleven thuis omwille van de hittegolven daar. Toch waagden we een ritje met de fiets, min of meer beschermd tegen de wind met ongeveer alles aan wat we bij hebben. Langs de kust en door een heuvelend landschap naar Fredericia. Het historische vestingstadje strategisch gelegen aan het smalste punt tussen Jutland en het eiland Funen. Van de oorspronkelijke vestingstad resten nog de stervormige hoge aarden omwallingen en verdedigingsgrachten. Zo wilden ze de Zweden en de Pruisen hier buiten houden, wat niet altijd lukte. Nu kan iedereen zo maar dit gezellig stadje binnen langs een open poort door die 15m hoge omwalling.... read more
Fredericia - wandelpaadje
Fredericia - Vestingstoren of Watertoren ?
Fredericia - waar is nu dat kanon naar toe ?

Tot: 0.094s; Tpl: 0.008s; cc: 11; qc: 77; dbt: 0.0495s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb