Page 2 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » Denmark » Region Syddanmark » Fredericia September 5th 2022

5/9/2022 Maandag – Verplaatsing (130km) naar Fredericia Onderweg uitgebreid bezoek aan Jelling, een Unesco-Werelderfgoedcomplex met een modern expositiecentrum. Een bescheiden dorp, maar een bijzondere plaats voor de Denen. Deze plaats was in de 10e eeuw de residentie van Gorm, een Vikingvorst met een dynastie tot de Deense koningen van vandaag. Getuigen zijn 2 enorme grafheuvels, gevonden munten en sieraden, en een kerkje. De 'Jelling kirke' waarvan het eerste van de drie eerdere houten exemplaren werd opgericht in de 10e eeuw door de zoon van Gorm, eenen Harald Blatand, die het Christendom invoerde in Denemarken. De bewijzen hiervan zijn de 2 enorme gevonden Runenstenen die dienst doen als doopbewijs van zowel Blatand als Gorm zijn vader. Recente forensische onderzoeken wezen uit dat gevonden menselijke resten in de crypte van dat houten kerkje van die eerste vorst zoude ... read more
Kongernes Jelling
Kongernes Jelling  - moderne museum technieken

Europe » Denmark » Region Midtjylland » Aarhus September 4th 2022

4/9/2022 – Zondag - Korte verplaatsing (58km) naar Aarhus, zeehaven en de 2de grootste stad van Denemarken. Zoals alles hier daterend uit de Vikingtijd begonnen met een kleine nederzetting aan de monding van de rivier. Nu ook universiteitsstad en handelscentrum met historische koopmanshuizen. 'Den Gamle By' is een groots openlucht museum dat het leven in een Deens stadje in de 17e, 18e, 19e en begin 20e eeuw levendig laat zien. Zelfs tot 1974, maar dat is voor ons late 70-plussers niets spectaculairs. ... read more
Aarhus - winkelstad
Aarhus - terrasjes op straat
Den Gamle By - openlucht museum

Europe » Denmark » Region Midtjylland » Ebeltoft September 2nd 2022

2/9/2022 Ebeltoft –Fregatten Jylland. Met de fiets bezochten we het 700 jaar oude historische stadje met in zijn straatjes nog talrijke 17e eeuwse vakwerkhuizen. Ook bezochten we het scheepsvaartmuseum rond het Fregat Jylland, een van 's werelds grootste houten oorlogsschepen, als driemaster zeilschip gebouwd in 1860 en toen al origineel ook schroefaangedreven met een heuse stoommachine. Een 'hybride' avant la lettre !... read more
Ebeltoft - fietsen
Fregat Jylland

Europe » Denmark » Region Midtjylland » Ebeltoft September 1st 2022

1/9/2022 Donderdag – Verplaatsing (250km) Ebeltoft Na een complete rustdag en dat mooie weer gisteren nog in Skagen, verlieten we vandaag de top van Jutland en ging het zuidwaards tot Ebeltoft, een oud charmant handelsstadje aan het Kattegat. We staan hier op een prachtig gelegen camping boven op een hoge klif met uitzicht op dat Kattegat. Rust, natuur en zuivere zeelucht. In het vooruitzicht op nog wat mooi weer denken we hier 3 dagen te blijven. In gezelschap van een 3-tal NL-stellen. Hartstikke leuk toch !... read more
Ebeltoft - Camping

Europe » Denmark » Region Nordjylland » Skagen August 30th 2022

Maandag 29/8/2022 Verplaatsing naar Skagen (185km). Het meest noordelijke punt van Denemarken. Bij de eerste verkenning van Skagen in de namiddag, zat ik plots zonder zadel op mijn fiets. Totaal afgebroken. Metaalmoeheid of te dikke kont ? Dan maar verder zo op zoek naar een fietsenmaker. 'En danceuse'. Geen zicht, maar kon niet anders. En dan ook zo nog terug naar de MH, want de fietsmecaniciens van de lokale fietsenwinkel waren al naar huis. Dus vandaag dinsdag in de vroege morgen met de intacte fiets van Bomma terug naar de fietsenwinkel om 2 nieuwe bouten. Monteren kon ik zelf wel. Daarna konden we doen waar voor we gekomen waren. Naar Grenen, het uiterste punt van Denemarken waar de Noordzee tegen de Oostzee bonkt of het Kattegat tegen het Skaggerak afhankelijk van waar men het bekijkt. We ... read more
Skagen - Monteren van zadelpen kan ik zelf.
Skagen - overal strand
Skagen - scheepsbaken

Europe » Denmark » Region Nordjylland » Aars August 28th 2022

28/8/2022 Zondag – Verplaatsing naar Ertebolle (Farso) Vermits ik mij (kan gebeuren) vergist had van dag met het inplannen van een bezoek aan de 'Monsted Kalkgruber' en we niet meer wilden terug rijden werd dit bezoek dan maar geschrapt. We hadden toch geen goesting om nog ondergronds te gaan. Daarom een ultra korte rit van 48 km tot Ertebolle, een verloren gat aan de Limfjord, eigenlijk een enorm binnenmeer en eilanden verbonden met veerboten. Het had er pas geregend en het gras is hier nog groen. Lang niet meer gezien.... read more
Aan de Limfjord
Limfjord

Europe » Denmark » Region Midtjylland » Viborg August 27th 2022

27/8/2022 Zaterdag – Korte verplaatsing (123km) naar Viborg, historisch Viking stadje nu gelegen aan 2 grote binnenmeren. Over rustige wegen afgezoomd met bosjes en golvende landschappen langs ons onbekende plaatsjes zoals Ringkobing, Holsterbro en Monsted tot Viborg reden we Noord-Jutland binnen. Men is die plaatsjes voorbij voor je het beseft. Wel effen op de teller letten. -'Din fart is … Km' borden- flitsen onvermijdelijk op. Goed dat we al wat Deens verstaan. Geleerd van de gekochte series op de Vlaamse zenders. Anders max 80km op wegen waarvan we bij ons alleen maar kunnen van dromen. Niets rammelt. Zelfs niet onze zjatten en talloren.... read more
Viborg - de 2 meren
Viborg - de Domkirke in granietblokken
Domkirke interieur

Europe » Denmark » Region Midtjylland » Hvide Sande August 26th 2022

26/8/2022 Vrijdag – Dagje in Hvide Sande De Deense hittegolf is over. Vandaag heel de dag grijs bewolkt. Nog 24°, maar door de wind hier voelt het frisser aan. Het lijkt te gaan regenen. Niet dat ik daar vrolijk van wordt, zoals sommige weermannen of -vrouwen, euh... weermensen op zijn woke's. Toch nog wat leuk gefietst langs enerzijds hoge duinen en hier en daar zicht op de fjord.... read more
Hvide Sande - Somber !
Hvide Sande -ronde punten.
Hvide Sande

Europe » Denmark » Region Midtjylland » Hvide Sande August 25th 2022

25/8/2022 Donderdag – Verplaatsing (139km) naar Hvide Sande, een smalle landengte tussen de Noordzee en de Ringkobing fjord. Vandaar nu een deugddoend verfrissend windje in deze Deense hittegolf met de hele namiddag 31°C Het was dan ook puffen tijdens onze bezoeken onderweg aan Ribe, het oudste stadje van Denemarken en zijn nabijgelegen 'VikingeCenter' een gigantisch openlucht muzeum (alla bokrijk) waar men laat zien hoe het 9de eeuwse Vikingse 'Ripa' er moet hebben uitgezien. Nog onderweg stopten we even bij de '4 grote mannen van Esbjerg'. Brood hebben we uiteindelijk ook gevonden. In de Lidl.... read more
RibeVikingeCenter - Ripa stad anno 825
RibeVikingeCenter - Vikinger kruidentuintje
RibeVikingeCenter - Vikinger 'Hosjke'

Europe » Denmark » Region Syddanmark » Bredebro August 24th 2022

24/8/2022 Dagje in Romo (Dk)Het is hier zalig. Zeker met de zomer die we nu hebben.Bijna Spaanse toestanden. En dit in Denemarken waar we wat meer koelte zouden opzoeken.Gelukkig waait er hier een licht zeebriesje om het draaglijk te maken. Zouden we hier niet wat langer blijven ? Verleidelijk idee. Maar ons brood is op, en tijdens onze fietstocht op het eilandje hebben we nog geen bakker gezien.Wel leuke fietspaadjes door bosjes, heide en zicht op enorme stranden. De kunst is hier om met auto's en Motorhome's over de km's lange stranden zo dicht mogelijk bij de zee te parkeren, en daar te liggen bruinen of te vliegeren voor de ... read more
Romo - kerkje van 1753
Romo - kerkje Luthers interieur
Romo - Kerkhof

Tot: 0.095s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 73; dbt: 0.0524s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb