Page 4 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Bagnères-De-Bigorre – Zondag en Maandag 15 & 16 mei 2022 Computer zei : Aankomst 12:30u, hoogte 540m, 30°, 26 km, verbruik 12,8 l /100km, gemiddeld 24 km/u, reisduur 1:03 uur. Ultra korte rit over relatief vlak terrein. Van het ene dorpje door het andere. Maximum toegelaten snelheid, 30km/u. Het plan was om over de Col du Tourmalet te gaan hetgeen veel meer tijd zou nemen. Maar die Col is dus ook nog dicht tot einde van deze maand. Het plan voor morgen maandag was om van hieruit tot La Mongie te rijden en daar met 2 gesloten gondels tot boven op de Pic-du-Midi-de-Bigorre (2877m) te geraken. We kunnen ons de moeite besparen, want daar is het 'Fermeture annuelle de 9mai – 31mai'. Ik had het kunnen weten, maar als lagelander dacht ik er niet aan. Het ... read more
Pic-du-Midi-de-Bigorre  (2877m)
's maandags morgens
Bagnères-de-Bigorre

Europe » France » Midi-Pyrénées » Lourdes May 14th 2022

Lourdes– vrijdag 13 mei en zaterdag 14 mei. Computer zei : Aankomst 12:15u, hoogte 422m, 22°, 74 km, verbruik 7,8 l /100km, gemiddeld 35 km/u, reisduur 2:06 uur. Korte rit van het hooggelegen Laruns afdalend naar Lourdes. Het plaatsje in de Pyreneeën dat we van in onze jeugd slechts kenden uit de verhalen en de fotoboeken van onze ouders en grootouders die hier hun allereerste reis op hotel naar het buitenland meemaakten. Voor een bedevaart en onder begeleiding van een Proost mocht dat dan al in vorige eeuw. Na de devotie en de kaarsjesprocessie werden de uitstappen naar de rondliggende Cols dan ook mooi meegenomen. De Madonna van Lourdes had dat zo gewild zei onze onderpastoor goedkeurend. Onze bedoeling was dan ook om nu ook eens boven op de Col d'Aubisque en de Col de Soulor ... read more
Lourdes

Europe » France » Midi-Pyrénées May 12th 2022

Laruns – donderdag 12 mei 2022 Computer zei : Aankomst 12:30u, hoogte 1263m, 25°, 60 km, verbruik 14,4 l /100km, gemiddeld 33 km/u, reisduur 1:50 uur. Korte rit naar Laruns, in de omgeving van de Col d'Aubisque. Eigenlijk een 20km hogerop richtng Spanje de bergen in tot aan een stuwmeer met ski-centrum en kabelliften naar het stationnetje van Le Petit Train d'Artouste. Dat treintje gaat in 50 minuten naar het hoogst gelegen stuwmeer van Europa (1997m). Helaas, de liften werkten niet, het treintje reed niet. Het is nog dood seizoen tot 22 mei. 'Het is wat het is' zei iemand van Merchtem ! Gelukkig een zonnige dag in een schitterende omgeving. Mooi plaatsje aan de rand van het stuwmeer, omringd door pieken van plus 2000m. Volkomen rust. Een Hollandse buur. Geen verkeer onder weg. Wie zou ... read more
Onderweg naar Lauruns
Laruns
Laruns - d'Artouste

Europe » France » Midi-Pyrénées May 11th 2022

Oloron-Sainte-Marie – woensdag 11 mei 2022 Computer zei : Aankomst 12:15u, 19°, 71 km, verbruik 9,9 L/100km, gemiddeld 38 km/u, reisduur 2:00 uur. Korte verplaatsing van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Oloron-Sainte-Marie. Kennismaking met de groene Pyreneeën, over gele routes départementales en langs landelijke dorpjes met 2-talige naamborden. Die in het Baskische zijn niet uit te spreken. Wel altijd met verkeersremmers en max 30km borden. De Col d'Osquich na 15 km deden we volledig in de mist. Te vroeg vertrokken waarschijnlijk. In 't vervolg langer slapen. Want 2 uur later blauwe hemel en 26° in Oloron-Sainte-Marie. Heerlijk relaxen in de schaduw van de 'Aire pour camping cars' in centrum van het stadje in een parkje langs de bergrivier. Gratis, maar stroom te betalen met een jeton van 3€ voor 55 minuten aan te kopen in de Office de Toerisme. ... read more
Oloron-Sainte-Marie

Europe » France » Midi-Pyrénées » Tarn May 10th 2022

Dwars door de Pyreneeën. Voor de volgende 3 weken doen we deze keer alle bekende Pyreneeën cols, met de fiets.... achter op de camper. Van de groene noordkant aan de Atlantische Oceaan naar de ruige zuidkant in Spanje om te eindigen aan de Middellandse zee aan de andere voet van de Pyreneeën. Legendarische indrukwekkende bergen, wisselende landschappen, en pittoreske dorpjes staan ons te wachten tijdens onze Campertrip door deze Frans-Spaanse bergketen. Sant-Jean-Pied-de Port – maandag en dinsdag 9 & 10 mei 2022. Zondag 8 mei reden we tot in de buurt van Niort met overnachting op de 'Aire Municipal pour camping cars' van Prahecq. Computer zei : Aankomst 16:30u, 29°, 716 km, verbruik 11,1 L/100km, gemiddeld 91km/u, reisduur 7:50 uur. Maandag 9 mei verder naar Saint-Jean-Pied-de Port, de voet van de Pyreneeën. Computer zei : Aankomst ... read more
Saint-Jean-Pied- de-Port

Europe » France » Rhône-Alpes » Tournon-sur-Rhône September 16th 2021

Sinds maandag 13/9 staan we in Tournon-sur-Rhône. Toen nog bakkend heet. Dinsdag uiteindelijk koeler, want zwaar bewolkt. Woensdag dan, regen en onweer bijna heel de dag. Dus onze laatste boeken werden dan nu uitgelezen. Rest enkel nog dat boek met kruiswoordraadsels. Het einde van de vakantie hier nadert. Alhoewel, sinds gisteren hing er hier een bordje 'Complet' aan de toegangsslagboom van onze camping. Deze middag werd het duidelijk waarom; Reservaties voor Kampeervakantie.NL , – genre 'We zijn er bijna'. Voorlopig houden ze het nog rustig. Misschien deden ze hun ondergoed- en caravanwasjes pas ergens anders. Ook is het al vroeg donker en worden we ook bespaard van een avondje 'sjeudeboel'. En zaterdag bollen we het hier af.... read more
Pont-de-l'Isère
de ViaRhôna
langs de Rhône

Europe » France » Provence-Alpes-Côte d'Azur » Apt September 12th 2021

Zondag 12/09/2021 – Apt. Laatste dag in Apt. Buiten één regendag altijd schitterend weer. Wegens regenvoorspelling en lagere temperaturen in de Hautes Alpes voor volgende week laten we de voorziene zijsprong naar de Lac-de-Serre-Ponçon ook voor een volgende keer. Dus beginnen we aan onze laatste week met een geleidelijke terugtocht met een tussenstop van een paar dagen in Tournon-sur-Rhône, dat we nog kennen van enkele jaren terug. Als het weer nog wat meevalt leuk fietsen langs de ViaRhône. We zien nog wel.... read more
3 bogen 80m lang en 6m breed.
Beaumettes
Nog zo een dorpje

Europe » France » Provence-Alpes-Côte d'Azur » Apt September 9th 2021

Donderdag 9/9/2021 – Apt Dinsdag 7 september hebben we een korte verplaatsing gemaakt van Avignon naar Apt, een leuk stadje gelegen in het Parc natural régional du Luberon. Het stadje Apt dateert uit de Romeinse tijd en hoewel er niet veel van overblijft, is het nog steeds een stad waar toeristen graag komen. Vooral het oude centrum doet nog zeer middeleeuws aan. In de omgeving van Apt zijn er prachtige fietstochten te maken zoals de Véloroute du Calavon, een oude spoorwegbedding (alla Leireken) doorheen de lavendelvelden en 'Les Ocres à Vélo' langs de okermijnen van de streek. Deze laatste wel met +500 hoogtemeters die we nu dus maar schrappen van ons programma. Zoals we ook al ons oorspronkelijk programma al erg ingekort hebben om F's ellebogen en knieën te laten genezen. Ondertussen wel rustig geprofiteerd van ... read more
Apt
Apt, centrum
Apt  - oud centrum

Europe » France » Provence-Alpes-Côte d'Azur » Avignon August 31st 2021

Dinsdag 31/8/2021 Avignon. Het ging al wat beter met de kwetsuren van F en gisteren verhuisden we dan naar Avignon na onze rustpauze in Chateauneuf-du-Pape. Korte rit van 20km. De lichtste schaafwonden aan de bewegende delen van F zijn al genezen. Aan één elleboog en één knie is nog wat werk. Vooral het nog gezwollen kniegewricht is nog hinderlijk bij stappen. Maar manklopen is voorbij. Fietsen kan al tegen 10km/u. We gaan het rustig houden. Alhoewel, de inspanning van vandaag kan al tellen. Bezoek aan het Palais des Papes. Te voet. Van aan de camping, de Rhone overgestoken met de gratis navette naar de Remparts. Dan veel trappen op en af naar de binnenstad en dan in dat enorme gebouw. Zonder liften, gebouwd in de 14e eeuw. Ik was pomp-af, en blij terug te kunnen bekomen ... read more
residentie van 7 pausen
Palais des Papes in Avignon
Palais des Papes van Avignon

Woensdag 25/8/2021 Chateauneuf du Pape Bomma is gevallen met de fiets. Maar leeft nog. Gisteren, dinsdag rond de middag op een afgepijlde 30 km lange rondrit door de wijngaarden rond Chateauneuf du Pape kreeg ze in een afdaling een klapband op het achterwiel van haar fiets. De buitenband en een deel van de binnenband schoot van de velg en blokkeerde het achterwiel waardoor die fiets zowat onbestuurbaar werd met val tot gevolg. Tegen de asphalt. Gelukkig niet op volle snelheid en met fietshelm op. Wel schaafwonden op polsen, ellebogen en knieën. Tussen de wijngaarden op kilometers afstand van de bewoonde wereld met nog 10km te gaan. Het steeds aanwezig ehbo-mini setje in Bomma haar fietstas deed zijn dienst bij de eerste reiniging en ontsmetting. Met reserve binnenband en een spannadrap in gescheurde buitenband dachten we te ... read more
Chateauneuf-du-Pape
Chateauneuf du Pape
In de 'Chocolaterie'

Tot: 0.381s; Tpl: 0.008s; cc: 12; qc: 90; dbt: 0.119s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb