Sant-Jean-Pied-de Port – maandag en dinsdag 9 & 10 mei 2022.

France's flag
Europe » France » Midi-Pyrénées » Tarn
May 10th 2022
Published: May 10th 2022

Dwars door de Pyreneeën.

Voor de volgende 3 weken doen we deze keer alle bekende Pyreneeën cols, met de fiets.... achter op de camper.

Van de groene noordkant aan de Atlantische Oceaan naar de ruige zuidkant in Spanje om te eindigen aan de Middellandse zee aan de andere voet van de Pyreneeën.

Legendarische indrukwekkende bergen, wisselende landschappen, en pittoreske dorpjes staan ons te wachten tijdens onze Campertrip door deze Frans-Spaanse bergketen.

Sant-Jean-Pied-de Port – maandag en dinsdag 9 & 10 mei 2022.

Zondag 8 mei reden we tot in de buurt van Niort met overnachting op de 'Aire Municipal pour camping cars' van Prahecq.

Computer zei : Aankomst 16:30u, 29°, 716 km, verbruik 11,1 L/100km, gemiddeld 91km/u, reisduur 7:50 uur.

Maandag 9 mei verder naar Saint-Jean-Pied-de Port, de voet van de Pyreneeën.

Computer zei : Aankomst 15:15u, 29°, 427 km, verbruik 12L/100km, gemiddeld 79km/u, reisduur 5:20 uur.

Dinsdag 9 mei. Verblijf in Sain-Jean-Pied-de-Port. Een schilderachtig vestingstadje aan de pasweg die over de Pyreneeën naar Spanje voert. Het 16e eeuws stadje is van oudsher een kruispunt van de belangrijkste routes naar Santiago de Compostella . De stad is ommuurd
Saint-Jean-Pied- de-Port Saint-Jean-Pied- de-Port Saint-Jean-Pied- de-Port

Klaar om er aan te beginnen.
en heeft een oude vesting, Citadel, versterkt in de 17e eeuw door wie anders dan Vauban.

Het is hier verder geen meter vlak, om niet te zeggen zeer steil. We zouden dus een rondrit maken met het toeristisch treintje. Vertrek om 11uur. Dat wisten we al van ons bezoek aan de Toeristische dienst de dag er voor. Spijtig, het treintje rijdt vandaag niet ! 'Un problème de chaffeur, demain', zei de madam nu. Manaña dus. Het is hier maar 8 km van Spanje. Vandaar misschien. Dan maar een poging te voet aar de Citadel. Tot halfweg op een bank. Te veel trappen voor mij. Niet voor Bomma.

smalle straatjes
Saint-Jean-Pied- de-Port

centrum straatje met zicht op de kerk Notre-Dame-du-Bout-du-Port.
Saint-Jean-Pied- de-Port

vanalles te koop voor de stappers
Saint-Jean-Pied- de-Port

hier begon het al steil bergop
Saint-Jean-Pied- de-Port

de 'Porte Saint-Jacques. Hier moesten alle pelgrims naar Compostelle door.
Saint-Jean-Pied- de-Port

zicht op deel van de Citadelle

hoger op naar de Citadelle
Saint-Jean-Pied- de-Port

schaapjes of zijn het berggeiten ook onderweg naar de Citadelle

bloementjesgevel
Saint-Jean-Pied- de-Port

zo staan wij op de camping vlak bij stadje
Saint-Jean-Pied- de-Port

zo staan de 'echte' Compostella gangers.
Parking Municipale de Prahecq - onderweg 1e overnachting.Parking Municipale de Prahecq - onderweg 1e overnachting.
Parking Municipale de Prahecq - onderweg 1e overnachting.

gratis, zelfs de stroom, met dank aan de Municipale en zijn belastingsbetalers. Prachtig toch.

11th May 2022

Wij zullen doorgaan!
Een vlotte rit naar het zuiden. De beklimmingen kruipen in de kuiten, maar het gepast materieel ondersteunt de tocht. En gratis stroom. Zijn er veel Hollanders op de camping? Al contact gehad met de bedevaarders naar Compostela ? En treintje komt zo, treintje komt zo....?
13th May 2022
Saint-Jean-Pied- de-Port

... en hangmat mee om uit te rusten!
13th May 2022
Saint-Jean-Pied- de-Port

en die sliep daar dan ook in.

Tot: 0.06s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 36; dbt: 0.032s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb