Page 7 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » Ireland » County Wexford » Wexford September 13th 2019

Vrijdag, 13/9/2019 – Wexford Verplaatsing van Dublin naar Wexford (160km). Door de Wicklow Gap, 100 km op regionale R... wegen. Smal, bochtig door de Wicklow Mountains en merengebied. Wel mooi. Zeker nu de zon scheen. Een toemaatje. Onze laatste camping in Ierland, is er eentje met zicht op zee. Zon en geen wind. De stoeltjes kunnen uiteindelijk eens buiten. Vrijdag de 13e. Het kan al eens meevallen. Onderweg door de Wicklovkloof, in het plaatsje Glendalough bezoek aan nog eens een ruïne van een klooster met stichting in de 6e eeuw. Zoals alle andere kloosters ook herhaaldelijk geplunderd door Vikings en de Engelsen. De in de 19e eeuw gerestaureerde gebouwen, kerkje en hoge Schuiltoren, stammen uit de 10e- 12e eeuw. Men kan het gratis bezoeken en er wandelingen maken mits 15€ parking voor de MH. Deze avond ... read more
Hoogste punt van Wicklow-gap
Beneden de Wicklow rivier
Ingang Glendalough klooster

Europe » Ireland » County Dublin » Dublin September 12th 2019

Met de Hop-on bus die om 9.30 klaar staat naar Trinity College in Dublin, waar de geboekte gewezen-student-gids zich wel excuseert om ons te laten wachten. De jeugd van tegenwoordig jammeren de gepensioneerden. Hij wou ons Vlaams gezelschap wel gidsen in het Frans, want had zes jaar in Brussel gewoond en in Parijs gestudeerd. Leuk voor hem, maar voor niemand van ons echt nodig. Uitstekende gids overigens. Trinity College werd als universiteit in 1592 door Elizabeth I van Engeland opgericht als bolwerk van het Protestants geloof. Tot 1793 Verboden voor de Katholieken, Ieren. Daarna mocht het, volgens onze gids, nog meer dan 100 jaar niet van de Paus. Deze oude universiteit herbergt wel een schat aan 200.000 historische boeken in de 'Long Room' van de oude bibliotheek, waaronder het 'Book of Kell's' een door monniken rond ... read more
Trinity College - Onze gids in zijn vroeger studentenplunje
Trinity College - De 'Campanille'
Trinity College - lange wachtrij bibliotheek en het Book of Kells

Europe » Ireland » County Dublin » Dublin September 11th 2019

Woensdag 11/9/2019 Rondrit Dublin met de Hop-on Hop-off Bus Een speciale Hop-on/Hop-off bus komt ons 's morgens oppikken aan de camping voor een bezoek aan het Guinness Experience Center in Dublin. Na de lunch kiezen we voor een complete rondrit van de stad met zo een Hop-on bus. Zo krijgen we een idee van de drukke grote stad en de mogelijke interessante plekken die we morgen kunnen aandoen voor verdere exploratie met dit bussysteem. Om 16.30 u kunnen met een speciale rit terug naar de camping. 50 min voor 16km zelfs langs de speciale buslanes. Het verkeer loopt hier in Dublin ook muurvast.... read more
Dublin - Guinness Experience Center
Dublin - the Spire, 120m hoge naald

Europe » Ireland » County Westmeath » Athlone September 10th 2019

Maandag 9/9/2019 – Vrije dag in Galway. Zonnig in de voormiddag, 's namiddags half bewolkt, fris. Fietsen eens uitgehaald om voorraad aan te vullen en stad Galway te bezoeken. Na de winkelstop wijselijk vlug teruggekeerd wegens onveilig gevoel door gebrek aan fietspaden en druk links verkeer. Dinsdag 10/9/2019 – Verplaatsing van Galway naar Dublin (217km) dwars door de Midlands. Brede autostrade,behalve dan voor een afslag langs kleine baantjes voor een bezoek aan de ruïnes van 'Clonmacnoise'. Een belangrijk vroeg-middeleeuws klooster (6e eeuw), prachtig gelegen aan de Shannon, ten zuiden van Athlone. Een enorme site met overblijfselen van allerlei vroeg middeleeuwse gebouwen, kerken, een kathedraal, 2 torens en hoge kruisen. Ook talrijke grafstenen. Niet te verwonderen, na de talrijke opeenvolgende moordpartijen en verwoestingen door Vikings, Normandiërs, lokale Ieren en prote... read more
Clonmacnoise - Cathedral binnenplaats
Clonmacnoise - Cathedral
Clonmacnoise -  1ste toren

Europe » Ireland » County Galway » Connemara September 8th 2019

Zondag 8/9/2019 – Tourtocht door de Connemara. Niet met zwaaiende zakdoeken op het ritme van 'Les lacs du Connemara', maar rustig in een bus met onze Ierse gids op dagtocht door de Connemara streek. Het meest westelijk deel van Ierland, en dus ook het natste. Dat hebben we geweten. Zo zonnig het gisteren was, zo mistig en nat vandaag. Spijtig, want de prachtige bergen, meren, fjorden en veenlandschappen waren nauwelijks te onderscheiden door de mist en nattigheid. Normaal volgens onze gids, die in het 'zonnige' oostelijke deel van Ierland woont, waar slechts 1/3 van de regen van hier valt. Beter vooruitzichten dus, want daar gaat het naartoe de volgende dagen.... read more
Connemara Pony's
Connemara - meren en bergen
Connemara - Veenlandschap

Europe » Ireland » County Galway » Galway September 7th 2019

Zaterdag 7/9/2019 – Verplaatsing naar Galway (80km) Nu zelf als chauffeur een stuk door de smalle kronkelwegen van de Burren. Passages met tourbussen moeten stapvoets.. Je kan kiezen, schuren tegen de bus of schuren tegen de zijhagen. Toch maar een bus Turtle Wax kopen. Na 50km spanning wordt de weg dan toch breder. Een hele opluchting. De camping in Galway is prachtig gelegen en we staan met onze neus vlak aan de baai met uitzicht op de oceaan. Tegen de avond krijgen we gezelschap van een grote groep Franse MH'ers die onze ruime grasplaatsen inpikken op aansturen van de eigenaar. Niet iedereen kan dit appreciëren. Maar 'Business is business' zei Boma. En morgen zijn ze weg. Misschien krijgen we dan wel Hollanders in de plaats. Voor de eerste keer zien we hier een volledig open hemel ... read more
Galway -  Camping in de zon
Galway - de baai loopt leeg

Europe » Ireland » County Clare » Doolin September 6th 2019

Vrijdag 6/9/2019 – Rondrit door 'The Burren' Met een Mercedes busje en een plaatselijke authentieke Ierse Gids, die hartstikke goed Nederlands praat, want getrouwd met een Amsterdamse, een hele dag op toer kris-kras door de 'Burren'. Een 360km2 uitgestrekt Wereld Unesco geopark met maanlandschappen. Een stenen woestijn, op een kalkstenen plateau in de ijstijd ontstaan door schuivende ijslagen en waterinzijpeling. Tussen de stenen nu zeldzame arctische en mediterane planten die men nergens in Europa zo verzameld vindt. Wel geen bomen. Hoogstens ergens een struik. Toch resten van bewoning. Zelfs dolmen uit het neolithicum, en hier en daar ruïnes van vroeg christelijke abdijen en met muren omgeven graasland en stalletjes. Zeer speciaal.... read more
The Burren - Maanlandschap
The Burren - Rolstenen
The Burren - Tot in de oceaan

Europe » Ireland » County Clare » Doolin September 5th 2019

Donderdag 5/9/2019 – Verplaatsing van Adare naar Doolin (125km) Doolin aan de Atlantische kust, vlakbij de 'Cliffs of Moher' die we vanop de camperplaats in de verte kunnen zien. Dus obligate stop aan de enorme parking van de Cliffs. 16€ voor 2 personen en je kan binnen en dan een heel stuk verder wandelen naar de diverse uitzichtspunten. Ruimte genoeg voor de massa toeristen die hier op en af lopen en massaal dezelfde foto's maken. Het lijkt niet direct zo, maar deze Cliffs zijn +200 meter hoog en 8 km's lang. Spectaculair zicht. Spijtig geen zon. Toch positief, want het regent niet. Onderweg hadden we eerder een afspraak voor een geleid bezoek aan het Bunratty Castle een prachtig Middeleeuws kasteel in zijn huidige vorm herbouwd rond 1425. Alle muren staan nog recht en de 4 torens ... read more
Cliffs of Moher

Europe » Ireland » County Limerick » Foynes September 4th 2019

Woensdag 4/9/2019 – Met een overjaars busje nog dienstdoende als schoolbus doen we een gezamenlijke uitstap naar het Flying Boat & Maritime Museum in Foynes aan het estuarium van de Shannon, mythologische rivier van Ierland. Foynes, gedurende 6 jaar (van 1939 tot 1945) de spil van de eerste rechtstreekse passagiersvluchten tussen Europa en de VS. Tenminste voor diegenen die het konden betalen, celebrities, militairen, politiekers en rijke vluchtelingen. Ierland was tenslotte neutraal gedurende WO2. Deze eerste trans-atlantische vluchten met Flying Boats duurden 13 uur, en boden top-class faciliteiten. Er werd ons ook verteld dat het hier was dat in 1943 de allereerste Irish coffee geserveerd werd aan passagiers van een door slechte weer terugkerende vlucht. Ter illustratie kregen we nog een cursus Irish coffee volgens het origineel recept en werden we getrakteerd op boterhammen ... read more
Foynes - Flying Boat Museum - Onze Gids
Foynes - Flying Boat

Europe » Ireland September 3rd 2019

Maandag 2/9/2019 – Verplaatsing naar Adare, county Limerick (140km) Buiten de verplaatsing geen programma onderweg. Tijd genoeg dus om wat later te vertrekken en het einde van de morgenbui af te wachten. Heel de dag grijs, geen zon te zien en max 18°. Killig. Onderweg werd het landschap wat vlakker en de weg breder. Soms al eens 3 vakken met afwissende inhaalvakken. Dat rijdt al wat gemakkelijker. Dinsdag 3/9/2019 – Met busje en lokale gids bezoek aan het stadje Adare. Het mooiste stadje van Ierland beweren ze hier. De blikvangers zijn het imposante middeleeuwse Adare Castle, schitterende overblijfselen van 3 vroeg-middeleeuwse abdijen en een reeks huisjes met rieten daken. Verder is er nog een exclusief 18e eeuws Adare Manor 5-sterren hotel met 2 Golf resorts, midden een 3000ha groot park waar de gewone man niet binnen ... read more
Adare Castle

Tot: 0.191s; Tpl: 0.008s; cc: 14; qc: 67; dbt: 0.1292s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb