Donderdag 12/9/2019 – Bezoek Dublin

Ireland's flag
Europe » Ireland » County Dublin » Dublin
September 12th 2019
Published: September 12th 2019

In de buurt van Trinity College - Molly Malone - The Tart with the CartIn de buurt van Trinity College - Molly Malone - The Tart with the CartIn de buurt van Trinity College - Molly Malone - The Tart with the Cart

uit het bekende Iers volkslied 'Cockles and Mussels'. Toch beter gepolijst dan de arm van onze 't Serclaes op de grote markt van Brussel
Met de Hop-on bus die om 9.30 klaar staat naar Trinity College in Dublin, waar de geboekte gewezen-student-gids zich wel excuseert om ons te laten wachten. De jeugd van tegenwoordig jammeren de gepensioneerden. Hij wou ons Vlaams gezelschap wel gidsen in het Frans, want had zes jaar in Brussel gewoond en in Parijs gestudeerd. Leuk voor hem, maar voor niemand van ons echt nodig. Uitstekende gids overigens.

Trinity College werd als universiteit in 1592 door Elizabeth I van Engeland opgericht als bolwerk van het Protestants geloof. Tot 1793 Verboden voor de Katholieken, Ieren. Daarna mocht het, volgens onze gids, nog meer dan 100 jaar niet van de Paus.

Deze oude universiteit herbergt wel een schat aan 200.000 historische boeken in de 'Long Room' van de oude bibliotheek, waaronder het 'Book of Kell's' een door monniken rond 800 vervaardigd omvangrijk sierlijk manuscript van de 4 evangeliën. In het latijn maar geschreven met het Keltisch alfabet. Prachtig maar dus onleesbaar zelfs voor ons die ooit nog kerklatijn gelezen hebben.

Na een korte koffiepauze in de universiteitsgebouwen konden wij onze nog overblijvende energie helemaal kwijt in het zoeken naar en dan afdweilen van twee prachtige historische musea in het drukke centrum van Dublin.

Er werd mij gemeld dat alle foto's verdwenen zijn van de blog. En inderdaad geen foto's meer te zien langs Microsoft computers. Ook bij andere bloggers zie ik geen foto's meer. Langs I-phone blijkbaar geen probleem. Sabotage van Microsoft ?? - Hopelijk wordt dit vlug opgelost door 'Travel Blog' . Sorry !

Trinity College - De 'Campanille'Trinity College - De 'Campanille'
Trinity College - De 'Campanille'

Studentenbijgeloof verbiedt er door te lopen. Mocht de klok dan slaan geraakt men nooit door examens.
Trinity College - Display van een pagina uit het Book of KellsTrinity College - Display van een pagina uit het Book of Kells
Trinity College - Display van een pagina uit het Book of Kells

Bij het echte boek, verboden foto's te nemen.
Trinity College - de Long Room van de bibliotheek Trinity College - de Long Room van de bibliotheek
Trinity College - de Long Room van de bibliotheek

met uniek klasseersysteem - de grootste en zwaarste onderaan.
Trinity college - detail van de Long RoomTrinity college - detail van de Long Room
Trinity college - detail van de Long Room

met borstbeelden van beroemde studenten
Dublin - National Archeology and History MuseumDublin - National Archeology and History Museum
Dublin - National Archeology and History Museum

De Vikings lieten hier ook wat achter
Dublin - aan een exclusief hotelDublin - aan een exclusief hotel
Dublin - aan een exclusief hotel

Typisch Britse erfenis !

13th September 2019

foto's
Dag Mon en Fran. Sedert vandaag komen er geen foto's meer door op uw blog. Ook de foto's op vorige blogs zijn verdwenen. Er blijft alleen een blanco kadertje over. Daaronder staat wel nog uw commentaar. Groetjes Joris
13th September 2019

Foto's weg. Miljaar !
Blijkbaar enkel langs Microsoft computers ! Ook bij andere Bloggers. Langs I-phone blijven wel alle foto's zichtbaar. Sabotage van Microsoft ?

Tot: 0.068s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 27; dbt: 0.039s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb