Roskilde – Frederiksborg Slot

Denmark's flag
Europe » Denmark » Region Sjælland » Roskilde
September 10th 2022
Published: October 12th 2022

Roskilde - Replica Vikingboot Roskilde - Replica Vikingboot Roskilde - Replica Vikingboot

voor toeristentoertjes
zaterdag 10 september 2022, Roskilde, Denemarken
10/9/2022 Zaterdag – Roskilde – Frederiksborg Slot
Verplaatsing (96km) naar Dronningmolle, het uiterste noorden van Seeland.

Onderweg uitgebreid bezoek aan Roskilde, de eerste hoofdstad van Denemarken gesticht door de Vikings in de 10e eeuw.
De fraaie imposante Domkirke is er de historische getuige van. Geklasseerd als Unesco werelderfgoed kreeg de kathedraal zijn huidige vorm in de 16e eeuw. Alle Deense koningen worden er in begraven. Er liggen er al 39, waaronder naar men zegt ook dienen Harald Blatand (Blauwtand) die in de 10e eeuw er het eerste houten exemplaar liet bouwen. Een bezig baasje die Harald.

Wij spendeerden wel de meeste tijd in het 'Vikingskibmuzeet' waar men in een speciaal betonnen gebouw de 5 in 1962 geborgen Vikingsschepen die men 1000 jaar geleden had laten zinken om de doorgang van vijandelijke schepen te beletten.
Met de redelijk goed bewaarde resten reconstrueerde men de contouren van die oorspronkelijke 5 schepen. Een oorlogsschip van 30m, een vrachtschip van 14m, twee gewone Vikingsschepen en een kleinere vissersboot. Merkwaardig hoe die Vikings toen zulke sierlijke houten boten konden bouwen.

Een tweede stop was bij het 'Frederiksborg Slot', een koninklijke residentie van 1560. Een enorm gebouw met zo'n 80 paleiskamers, nu ingericht als museum. Eigenlijk hadden we daar de goesting niet meer voor. De buitenkant volstond voor ons.

Morgen zondag nemen we een rustdag in 'Dronningmolle Strand'. Het weer lijkt terug wat beter. Vandaar.

Roskilde Vikingmuseum - schaalmodel van de oorlogsboot Roskilde Vikingmuseum - schaalmodel van de oorlogsboot
Roskilde Vikingmuseum - schaalmodel van de oorlogsboot

30m lang, 60 roeiers, 110m2 zeil, gedateerd anno 1042
Roskilde Vikingmuseum - Vikingsscheepsroutes Roskilde Vikingmuseum - Vikingsscheepsroutes
Roskilde Vikingmuseum - Vikingsscheepsroutes

onvolledig, de Schelde ontbreekt !
Roskilde - Wedstrijd kajak-waterpolo Roskilde - Wedstrijd kajak-waterpolo
Roskilde - Wedstrijd kajak-waterpolo

bestaat dus ook - 'k zal eens een portret trekken !

Tot: 0.089s; Tpl: 0.014s; cc: 11; qc: 30; dbt: 0.0582s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb