Page 13 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » France » Burgundy » Semur-en-Auxois July 17th 2018

Door het beperkte onstabiele 3G netwerk op onze parkings werden dagelijkse updates onmogelijk. Dus volgende dagen werden gepost na thuiskomst. Dinsdag 17 juli 2018 – Semur Voormiddag 2u30 wandeling door Semur. Mooi bewaard middeleeuws Bourgondisch stadje rijk aan geschiedenis en erfgoed. Namiddag – Rush-rush Verplaatsing naar Saint-Remy 21km Daarna programma aangepast voor fietstocht naar Abdij van Fontenay, waarvoor we pasten. -'Faut pas pousser bobonne !!!'- Spijtig want voormalige Cistercienzer abdij uit de 12e eeuw gesticht door Bernardus van Clervaux in 1118. Ja, dus diezelfde heilige die opriep tot de kruistochten. Abdij nu gerangschikt als Unesco Werelderfgoed.... read more
Semur-en-Auxois
Semur-en Auxois

Europe » France » Burgundy » Pouilly-en-Auxois July 16th 2018

Maandag 16 juli 2018 – Pouilly-en-Auxois. Gisteravond nadat 'Les Bleus' de wereldcup wonnen van de Kroaten brak in dit rustige dorp van de Côte d'Or in Bourgogne de hel los. Voetzoekers, vuurwerk, toeterende autocaravanen, alsook een sputterende gemotoriseerde parapente, allen met wapperende franse driekleuren trokken de hele avond door het dorp rakelings langs onze parking. Gelukkig hadden de Rode Duivels verloren van Les Bleus en werden wij niet betrokken. Vive la France – Vive la republique ! Maandagmorgen alles opnieuw rustig, Oef ! Fietstocht dan maar van 78km, langs het Canal. Onderweg bezoek aan de kerk van een schijnbaar verlaten dorpje, Saint-Thibault., Een reusachtige kerk met de allures van een Kathedraal uit de 14e eeuw. De Maire van het dorp die ons zag aankomen riep onmiddellijk de plaatselijke gids op die ons trakteerde op een gedetailleerde ... read more
Pouillenaye - Toch een café-restaurant
Saint-Thibault

Europe » France » Burgundy » Pouilly-en-Auxois July 15th 2018

Zondag 15juli 2018 – Pouilly-en-Auxois Vandaag verkenning van het dorpje en de omgeving van Pouilly-en-Auxois. Dit ligt op het hoogste punt van het Canal, waar de scheepstunnel van 3333m meter onder de berg door zich bevindt. Merkwaardig staaltje van burgelijke bouwkunde en techniek van begin 19e eeuw. 's Namiddags kregen we regen, een restant van een warmte onweer ergens anders. Welgekomen afkoeling, als je binnen bent voor je zeiknat geworden bent. Hopelijk blijft het niet regenen. Het mag wat koeler voor de volgende dagen. 32°C is te veel om oude mensen in te doen fietsen.... read more
Pouilly-en-Auxois

Europe » France » Burgundy » Dijon July 14th 2018

Zaterdag 14 juli 2018 – Velars-sur-Ouche Korte fietstocht 31km naar Dijon. We kenden Dijon van er voorbij te razen langs de autoroutes naar het zuiden. Het is een stad om eindelijk eens te bezoeken. Hoofdstad van de hertogen van Bourgondië. Historische plaats met prachtige middeleeuwse gebouwen. Levendig centrum met de obligate Aziatische toeristengroepjes die zich vergapen aan al dat moois van achter hun I-pads. Toch effen asociaal geweest om de groep na de lunch te verlaten om op tijd terug te zijn om de Rode Duivels te zien winnen van de Engelsen. 's Avonds verplaatsing naar Pouilly-en-Auxois 32km meer naar het noorden. Met de toelating van Monsieur le Maire staan we met zijn allen op een grote parking midden in het dorp en vlak aan het Canal. Het is hier nog steeds broeiend heet.... read more
Plombières
Onderweg naar Dijon
Dijon

Europe » France » Burgundy » Dijon July 13th 2018

Vrijdag 13 juli 2018 – Velars-sur-Ouche Eerste fietstocht 66km langs het Canal de Bourgogne. Dit is geen kanaal zoals bij ons, rechttoe, rechtaan. Het kronkelt tussen heuvels en langs het riviertje de Ouche. Bijna elke km een sluis. Kan ook niet anders met die hoogteverschillen. Mooie fietspaden langs het jaagpad, maar weinig horeca onderweg. Een zeldzaam café dat zei een restaurant te zijn weigerde ons als klant met meegebracht luchpakket, zelfs op hun terras. Dan maar verder in het wild. Niet zo vriendelijk deze Fransen. We hadden ze nochtans de wereldcupfinale gelaten. Wat verder waren we wel welkom in een 'Epishop' met terras en parasols. Commande à l' intérieur. Een dikke madam die Frans sprak met een Engels accent. Alles beschikbaar. Ook 'Chambres pour voyageurs' en locations de vélos. Grapjes werden gemaakt over de regenton en ... read more
langs de Ouche
Een van de 187 sluizen gebouwd eind 18e eeuw
Canal de Bourgogne

Europe » France » Burgundy » Dijon July 12th 2018

Donderdag 12 juli 2018 - Velars-sur-Ouche (568km) Naar het verzamelpunt in een dorpje juist buiten Dijon, aan het Canal de Bourgogne. Heuvelachtige omgeving aan een snelstromend bergriviertje, waar de plaatselijke jeugd een welgekomen verfrissing vindt in deze hoge zomertemperaturen. Met akkoord van de mairie mogen onze 11 motorhomes parkeren en overnachten op de parkings van de gendarmerie bijna in het centrum en op enkele stappen van het Canal. Ik denk dat we hier wel veilig zullen staan. Motards van de gendarmerie rijden hier regelmatig af en aan. Bij een stop onderweg begonnen de controlelichtjes van de frigo in de nieuwe motorhome onheilspellend te flikkeren. De switch van 12V naar gasvoeding werkte dus niet. Paniek want de diepvriezer zit vol, en op de voorziene overnachtingsparkings is geen 230v beschikbaar. Na wat baggeren aan allerlei, veronderstellen we dat ... read more

Europe » Italy » Trentino Alto Adige » Merano July 1st 2018

This is for the record. Kort post-factum verslag van onze maiden trip met de nieuwe motorhome naar Südtirol van 16 juni tot 30 juni 2018. 14 dagen Südtirol, Noord-Italië waar iedereen nog Duits spreekt. Meran, Bozen, Brixen. Ondertussen rijvaardigheid getest op de Brennerpass, Fernpass, en Jauffenpas. Mooie berglandschappen. Eerst was het er veel te warm, +35°C. E-biken in die hitte en de steile hellingen was zelfs niet meer gezond. Bergaf gloeiend hete remblokken, bergop adem en voltage te kort. Dus enkel schaduw en drinken bracht wat soelaas. Daarna is het beginnen regenen, hele dagen aan een stuk. Terwijl het in België hoogzomer werd. Wat valt er dan te rapporteren naar het thuisfront ? Trouwens ik had geen tijd. Bijna heel de dag wereldcup voetbal op Eén. Dus dit is mijn flauw excuus voor het niet updaten ... read more
Parking aan de Brenner
Op weg naar de Jauffenpass - 2099m
Kapelletje op de Jauffenpass

Europe » France » Alsace » Colmar September 28th 2017

Dag 27 – donderdag 28 september 2017 – Colmar (F) Woensdag 27/9 reden we van Pisa tot Monteceneri (CH) 375km, zelfde camperplaats als bij de heenreis, gelegen tussen de Gothard en Lugano. Vandaag donderdag, Zwitserland door, nu met volle zon, tot Colmar (F) 312km. Rustig op de prachtige Zwitserse autostrades. We werden zelfs toeterend voorbij gestoken door nr 10. Geen péages, wel met jaarvignet van 38€, dus spotgoedkoop in vergelijking met Italië en Frankrijk. En CH is geen lid van de EU.....! We staan hier op een camperplaats aan de Port de Plaisance op loopafstand van het prachtige oude centrum van Colmar. Dit konden we niet laten liggen, en we hadden tijd. Dit is de laatste update van onze trip naar Corsica. Dank voor het volgen en de veelvuldige commentaren.... read more
Colmar

Europe » Italy » Tuscany » Pisa September 26th 2017

Dag 25 – dinsdag 26 september 2017 – Aleria/Bastia/Livorno/Pisa Korte rit (75km) naar Bastia voor inscheping ferry naar Livorno, en dan nog 30km naar een camperparking in Pisa. We stonden om 12u in de haven van Bastia in de wachtlijn voor de ferry naar Livorno. 2 uur voor het vertrek zoals aanbevolen. Na de gebruikelijke controle van de reservatievouchers, kregen we nog 2 maal bezoek van de 'security' – Eenmaal blijkbaar op zoek naar verborgen passagiers, en een 2de controle voor instructies voor het afsluiten van de gasflessen voor de ijskast. Die mocht nog wel aanblijven tot bij de inscheping. Wat we nog nooit eerder zagen waren trucks die in achteruit moesten inschepen Tot wij uiteindelijk aan de beurt waren. Wij dus ook, achteruit dat donkere smalle gat in, tussen al eerder geparkeerde trucks. En dat ... read more
Bastia - ferry terminal
Bastia - ingescheept
Bastia

Europe » France » Corsica » Aleria September 25th 2017

Dag 24 – Maandag 25 september 2017 – Aléria – Romeinse Hoofdstad van Corsica Nu is Aleria een klein dorp van enkele tientallen huizen en een kerk. Ooit was het een belangrijke nederzetting en handelspost van opeenvolgende Feniciërs, Grieken, Etrusken en Carthagers. De Romeinen maakten er later de hoofdstad van hun provincie Corsica van. Het telde toen 80.000 inwoners, zo belangrijk dat Caesar en wat later keizer Augustus er op bezoek kwamen. Zelfs Astérix kwam hier de Romeinen ambeteren. Getuige een authentieke geschiedkundige bron: https://archive.org/details/20AsterixInCorsica We bezochten deze voormiddag de 'musée départemental d'archéologie d'Aleria' en de archeologische site waar nog fundamenten van de belangrijkste monumenten van deze Romeinse stad recent werden blootgelegd. De geboekte gids stu... read more
dorp Aléria
Musuem Aléria
Musée Aléria

Tot: 0.141s; Tpl: 0.008s; cc: 16; qc: 68; dbt: 0.0647s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.2mb