Maandag 16 juli 2018 – Pouilly-en-Auxois - The day after

France's flag
Europe » France » Burgundy » Pouilly-en-Auxois
July 16th 2018
Published: July 17th 2018

zicht op centrum van Pouillenayezicht op centrum van Pouillenayezicht op centrum van Pouillenaye

keerpunt van onze tocht. Niemand te zien.
Maandag 16 juli 2018 – Pouilly-en-Auxois.

Gisteravond nadat 'Les Bleus' de wereldcup wonnen van de Kroaten brak in dit rustige dorp van de Côte d'Or in Bourgogne de hel los. Voetzoekers, vuurwerk, toeterende autocaravanen, alsook een sputterende gemotoriseerde parapente, allen met wapperende franse driekleuren trokken de hele avond door het dorp rakelings langs onze parking. Gelukkig hadden de Rode Duivels verloren van Les Bleus en werden wij niet betrokken. Vive la France – Vive la republique !

Maandagmorgen alles opnieuw rustig, Oef !

Fietstocht dan maar van 78km, langs het Canal. Onderweg bezoek aan de kerk van een schijnbaar verlaten dorpje, Saint-Thibault., Een reusachtige kerk met de allures van een Kathedraal uit de 14e eeuw. De Maire van het dorp die ons zag aankomen riep onmiddellijk de plaatselijke gids op die ons trakteerde op een gedetailleerde rondleiding met historische en religieuze bijzonderheden van de kerk en zijn patroonheilige Saint Thibault. Gelukkig was het in de kerk veel frisser dan buiten.

s' Avonds verplaatsing van 32 km naar een parking annex sportcomplex van Semur.

Door het beperkte 3G- netwerk daar ter plaatse geen mogelijkheid om deze site te bereiken. Dan maar van in Semur.

Pouillenaye - Toch een café-restaurantPouillenaye - Toch een café-restaurant
Pouillenaye - Toch een café-restaurant

Maar nog steeds niets te drinken.
Saint-Thibault Saint-Thibault
Saint-Thibault

Kerk van de 14e eeuw in een onooglijk klein dorp.
Saint-Thibault Saint-Thibault
Saint-Thibault

Het levensverhaal van St Thibault voorgesteld als stripverhaal in het retabel van het altaar. Gemaakt in de 14e eeuw, jawel, in Anvers ! Die Bourgondiërs hé.

Tot: 0.107s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 29; dbt: 0.0831s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb