Dag 20 – Rondreis Roemenië – zondag 16 september 2018 – Reisdag naar Carta (nabij Sibui) 280km

Romania's flag
Europe » Romania » Transilvania » Sibiu » Transfagarasan
September 16th 2018
Published: September 16th 2018

TransfagarasanpasTransfagarasanpasTransfagarasanpas

eindelijk een plaatsje om te stoppen

Eerst nog een 100-tal km autostrade tot Pitesti, door een vlak landschap met enorme droogbruine zonnebloemvelden. Dan het Fagaras gebergte door, over de Transfagarasanpas (2130m), tussen de 2 hoogste toppen van de Karpaten (+2500m).

Volgens zij die het kunnen weten, een van de meest spectaculaire wegen ter wereld. Ontelbare haarspeldbochten over een 100-tal km. De weg in niet te beste staat, is enkel open in de zomer. Het was oorspronkelijk een militaire weg gebouwd door het leger in opdracht van Ceausescu, als strategische ontsnappingsroute door de bergen, in geval de Sovjets een inval zoals in 1968 Tsjecho-Slowakije zouden herhalen in Roemenië.

Het viel op dat de Roemenen deze weg nu gebruiken als zondagsuitstapje. Elke mogelijke uitwijkplaats langs de zuidkant werd ingenomen als parkeerplaats en picnic voor de hele familie. Open vuurtjes tussen een paar stenen en barbeque-en maar. Op de top, een soort kermis van allerlei verkoopstalletjes en vooraf een lange rij geparkeerde auto's op het smalle rijvak. Trek uw plan en zie dat je door kan met je oversize. Het is hun gegund. Zij zijn hier thuis. Dan maar hopen
TransfagarasanpasTransfagarasanpasTransfagarasanpas

portretten trekken
op een mogelijke fotostopplaats in de afdaling. Pech, de noordkant zit volledig in de wolken. Geen mogelijkheid om nog rustig portretten te trekken van die spectaculaire weg.

van daar komen we

spectaculaire weg
Transfagarasanpas

zo parkeren de Roemenen waar iets te zien is.
Transfagarasanpas

Top op 2540m. Koud,nat en druk.

de noordkant 'in de wolken'
Transfagarasanpas

toch nog een gat in de wolken

de wolken worden dunner
Naam van onze camping in Carta, boerengat in RoemeniëNaam van onze camping in Carta, boerengat in Roemenië
Naam van onze camping in Carta, boerengat in Roemenië

In Grimbergen noemen ze die 'De Kromme Eik' In Transsylvania noemt dat 'De Oude Wilg'

18th September 2018
Transfagarasanpas

inderdaad ontelbare haarspeldbochten.... leuk baantje!
18th September 2018
Naam van onze camping in Carta, boerengat in Roemenië

Ha! Nederlands in Roemenië

Tot: 0.294s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 57; dbt: 0.094s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb