Woensdag 18 juli 2018 – Saint-Remy

Europe » France » Burgundy » Montbard
July 18th 2018
Published: July 24th 2018

Vercingetorix AlesiaVercingetorix AlesiaVercingetorix Alesia

Standbeeld boven op de heuvel. Niet iedereen wou er naar toe fietsen.
Woensdag 18 juli 2018 – Saint-Remy

Fietsen naar Mombard en Alise-Sainte-Reine (Alesia) 45km

Alesia was de Gallische versterking waar Julius Cesar in 52vc de Galliërs onder leiding van Vercingetorix na een langdurende belegering definitief versloeg. Vercingetorix en zijn strijders die zich overgaven werden samen met vrouwen en kinderen (geschat op 100.000) naar Rome afgevoerd en als slaven verkocht, hetgeen Cesar ontzettend rijk maakte. Vandaar dat hij die heldendaden te boek stelde in zijn 'De Bello Gallica'. Ook onze eigen Ambiorix en zijn Eburonen ondergingen enkele jaren eerder al hetzelfde lot. Raar dat beide figuren in de 19e eeuw, zowel in Frankrijk als in België opgevoerd werden als symbolen van de natie en heldhaftig met hun grote snorren met standbeelden vereerd werden. Voor verdere historische bronnen raadpleeg 'Asterix'. Ons werd steeds voorgehouden dat 'De Belgen de dapperste aller Galliërs' waren.

Op de terugtocht tijdens een laatste drankstop werd een van de organisators per gsm verwittigd door een koppel eerder doorgereden om de tour te zien, dat onze parkeerplaats dreigde ingenomen te worden door een toekomend circus. Deze wuifde het dreigement geruststellend af, want wij hadden de toelating van Monsieur le Maire.(sic). Tot we allen toekwamen.
Muséoparc van AlesiaMuséoparc van AlesiaMuséoparc van Alesia

Binnenin was het tenminste koel.
Het compromis was dat wij onze campers op een hoopje verplaatsten naar een uithoek. De grote circus woonwagens, dierentrucks, circustent, lama, ezel en geiten, etc, als mede de Pizzatent kregen hun plaats. De volgende morgen kwam een delegatie van de Mairie poolshoogte nemen van de situatie, en zich wat excuseren voor de dubbele boeking die ze niet gemerkt hadden. Toch waren wij de klos. Opgelucht dat we er de volgende avond weg zouden zijn.

Muséoparc d'AlesiaMuséoparc d'Alesia
Muséoparc d'Alesia

Reconstructie van het versterkte Gallische Oppidum.
Saint-Remy

De circuswagens komen aan op 'onze' parking
Saint-Remy

Gesprek met de circusmensen is afgelopen. Wij moeten plaats ruimen.

Onze Mh's op een hoopje.

Wij op een hoopje.

Circus zet zich ruim
Saint-Remy

We kunnen toch nog door naar de Pizzatent.
Saint RemySaint Remy
Saint Remy

Circustent is opgetrokken. Midden van het plein is de plaats voor hun schotelantenne.

circusdieren

Tot: 0.064s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 31; dbt: 0.0395s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb