Page 19 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » Montenegro » Podgorica June 23rd 2016

Zondag 19/6 - Podgorica - Montenegro F wordt onderzocht in de consultatie, en om 04:00 wordt haar meegedeeld dat ze naar huis moet en binnen 12u terug komen voor verder onderzoek. Hoezo naar huis...? kan niet ! Na aandringen mag ze op een stretcher slapen. Ze wordt verder aan haar lot overgelaten. Niemand bekommert zich om haar. Tot ik in de voormiddag daar toekom, haar op een bank buiten vind, en dan samen naar de consultatie trekken. Het is daar complete chaos. Mensen wachten rechtstaand in de gang. Iedereen kan zomaar de consultatie binnen en buiten, terwijl onderzoeken bezig zijn. Niet duidelijk wie doctor is en wie niet, wie van het ziekenhuis is of wie niet. Soms worden we geholpen door familie van meegekomen patienten die wat Engels spreken. Verschillende onderzoeken gebeuren, maar we moeten... read more
Podgorica - Klinicki Centar - eerste thee na operatie : 'beikes' !
Podgorica - Klinicki Centar
Podgorica - hostal Izvor

Europe » Montenegro » Kotor » Herceg Novi June 18th 2016

Vrijdagnacht op zaterdag : 18/6 – Budva Montenegro F voelt hevige pijn in buik en braakt heel de nacht. Denkt aan appendicitis. Zaterdag 18/6 – 's morgens om 8:00 met taxi naar medisch centrum in Budva. Dr denkt aan appendicitis of nier- of galstenen, maar beschikt niet over ultra-son apparaat om diagnose vast te stellen en stuurt ons naar kliniek in Kotor met opgave van adres voor GPS. Deze kliniek vinden we niet, gps stuurt ons door smalle kronkelstraatjes, onmogelijk te bereiken met MH. Zoeken dan zelf , en volgen dan wegaanwijzing naar een andere kliniek die we uiteindelijk met de gps vinden. Helaas, daar geen mogelijkheid tot onderzoek en we worden verder verwezen naar een derde kliniek in Meljine (Herceg Novi). 40km van Budva en eveneens moeilijk te vinden. Na vragen aan voorbijgangers rijden we ... read more
onderzoek in kliniek in Meljine (Herceg Novi)

Europe » Montenegro » Budva June 17th 2016

Vrijdag 17/06/2016 – Budva (Montenegro) 220km Via Podgorica, hoofdstad van de jonge republiek Montenegro naar Budva. Parel aan de Montenegrijnse Riviera. Tenmenste dat was het toen we hier bijna 50j geleden eens op vakantie waren. Ondertussen is het volgebouwd en ziet men zelfs het historische centrum in die mooie baai niet meer liggen vanop de kustweg. We staan op een gereserveerd stuk van een grote betaalstrandparking even buiten het centrum. Dus vlak bij het strand met wat restaurants, strandprullariastalletjes en strooiendakparasoltoestanden. Voorlopig niet overdreven druk, maar morgen week-end zal dat zeker veranderen. Het was hier zeker ooit een pracht van een strandcamping gezien de ligging en getuige van overblijfsels van stroompalen waar toch hier en daar nog stroom opzit. Gelukkig vrij uitzicht op het zuiden voor Astra 3. Zo missen we de belangrijkste matchen... read more

Europe » Albania » West » Tirana June 16th 2016

Donderdag 16/06/2016 -Vorë Busexcursie naar bergstadje Krujë en hoofdstad Tirana. Het is warm, zeer warm. Eerst historisch stadje Krujë, natuurlijk weeral gelegen op een hoge heuvel. Dus stevig tevoet klimmen. Maar toch de moeite. Prachtig uitzicht. Bezoek aan goed ingerichte geschiedkundig en heemkundig muzea begeleid door humoristische gids. Het bergstraatje er naar toe is een aaneenschakeling van bazarwinkeltjes. Terecht de Bazar genoemd. Tirana dan, is lawaaierig en zeer druk. De helft van de Albanezen leven hier. Veel gebouwen getuigen nog van de communistische periode en de nieuwe hoogbouw schiet hier ook de lucht in. Voor mij geen aanrader om te bezoeken. Blij dat ik terug de bus inkon. Leve de airco. Morgen verlaten we Albanië richting Montenegro.... read more
Krujë - Skanderbergmuzeum

Europe » Albania » South » Vlorë June 15th 2016

Woensdag 15/06/2016 – Voré – 183km Verplaatsing doorheen het gebergte naar Voré, zo een 15km ten westen van Tirana. Wel een grote omweg gemaakt om niet doorheen het centrum van Tirana en over een bergpas met weeral smalle slechte weg te hoeven. Doorheen de kleinere steden is al mizerie genoeg. Altijd ergens markt, met alle gevolgen vandien. Chaos overal. Dubbel parkerende auto's, massa volk kriskras laverend doorheen het verkeer. Niemand schijnt te werken. Mannen zitten op een hoopje bij elkaar. Koffie, glas water. Verkoopstalletjes langs alle kanten. Alles op een hoop gegooid. Altijd blij als we er door geraken. Onderweg nogal wat verloederde, verlaten oude industriesites gezien. Behalve wat wegenonderhoud met de schop, hoeden van vee langs de weg, is er geen werk. Wel chauffeurs van alles en nog wat. Openbaar vervoer wordt gedaan met anonieme ... read more
Onderweg naar Vorë - gemotoriseerd transport

Europe » Macedonia » Ohrid June 14th 2016

Dinsdag 14/06/2016 – Pogradec Busexcursie naar Ohrid, Struga en klooster van Sveti Naum in Macedonië met MR-bus (Macedonia Republica) en gids. Alles langs het prachtige meer van Ohrid. Een uur om de 2 grensposten te passeren. Nochthans we zijn de enigen die er staan. ID's worden grondig gecontroleerd. Macedoniê is volgens de gids het armste land van Europa, maar het lijkt ons heel wat netter dan Albanië. Minder Moslims en dus overwegend Orthodox. Aan kerken en kloosters geen gebrek. Mooie winkelstraatjes en overvloed aan standjes met zilver en paarlen juwelen. Ook straatventers, schoenpoetsers. Eten krijg je hier ook weeral niet op. 6€ volledige menu wijn inbegrepen in een chique hotel. De beste capuccino ooit gedronken. Overal snelle bediening.... read more
Ohrid - Klooster
Ohrid
Ohrid - oud Grieks theater

Europe » Albania » South June 13th 2016

Maandag 13/06/2016 -Pogradec Gisteren geen internet, want geen electriciteit. Vandaag gelukkig ok. Maar het weer valt nu tegen. Onweer en stevige regen. Dus de regenjakjes en paraplu's moeten mee op busexcursie met lokale gids naar Korcë en Voskopojë. Hoofdzakelijk historische Orthodoxe kerken. Allen dringend aan restauratie toe, want gedurende 50 jaar deden ze dienst als opslagplaatsen, en de oorspronkelijke magnifieke fresco's zijn zwaar beschadigd en bekrast met namen van lieven en datums. Fotograferen niet toegelaten. Gepland bezoek aan muzeum ging niet door, want 's maandags gesloten. Dat had men kunnen weten. Dan maar sightseeing vanuit de bus. 's Namiddags kwam de zon er wat door, maar dan zaten we weeral zwaar en uitgebreid Albanisch te tafelen. Alles veel te veel, kost toch niet veel voor ons. Doggybag dus. De zwerfhonden zullen het appre... read more
Korcë - Kathedraal

Europe » Albania » South June 12th 2016

Zondag 12/06/2016 – verplaatsing naar Pogradec – 110 km Bewogen rit verder door het gebergte. Constant boven de 1000m. Op papier korte rit naar het meer van Ohrid. Onderweg terug geen tegenliggers, soms koeien en geiten in de kant. Eens een mannetje met een hooimijt op sleeptouw. Dichterbij zagen we toch de kop van de ezel die eigenlijk alle werk deed. Ook mannetjes met stok op ezel. Individueel transportmiddel in de bergen. Dus zelfde soort weg als gisteren. Het kon alleen maar verbeteren, hoe dichter we terug in de bewoonde wereld kwamen, dachten we zo. Plots werden we getrakteerd op wat in de verte een brede nieuwe baan leek. Een baan in aanleg, misschien 10jaar geleden begonnen. Maar geen werken meer. Wel een vlakke brede opgehoogde rechte baan. In steenslag. En putten. Niet te ontwijken diepe ... read more
Op weg naar Pogradec - oogsten
Op weg naar Pogradec - lijkt een nieuwe rechte weg
Op weg naar Pogradec - owee geen verharding

Europe » Albania » South June 11th 2016

Zaterdag 11/06/2016 –Verplaatsing tot Leskovik – 167 km Spectaculaire rit de bergen in. De aanloop, met nieuwe weliswaar smalle asfaltwegen, beloofde veel goeds. Maar dat bleef niet duren. De laatste 100 km op de slechtste weg die we ooit gereden hebben. Afwisselend hobbelige asfalt met gaten, en kiezelweg met putten waar ooit een hobbelige laag asfalt overlag. Geen 50 meter rechtdoor en stijgingen 10 à 15%. Eigenlijk een éénspoor weg. Gelukkig weinig of geen tegenliggers. Behalve een paar ezels. Niet iedereen is gek genoeg zich op zulke wegen te begeven. Maar de bergzichten zijn supermooi. Tenminste als men er kon van genieten. Door zo gespannen te rijden voelde mijn nek aan alsof er een stok doorstak. Behalve een afgebroken vergrendeling van de TV-schuif, en grote rommel in de frigo, aangekomen zonder schade. We staan hier op ... read more
op weg naar Leskovik

Europe » Greece » Ionian Islands » Corfu » Corfu Town June 10th 2016

Vrijdag 10/06/2016 – Sarandë Naar het Grieks eiland Corfu met de boot, een aftandse Hydrofoil, maar varen deed ie nog. Een toerbus met lokale Griekse gids wachtte ons op bij aankomst. Eerst douanecontrole voor EU-citizens. Moest wel even mijn zonnebril afzetten. Die Grieken doen hun werk. Dan bracht de bus ons naar Achillion Palace. Ooit seizoensverblijf van Sissi. Onze gids was er helemaal weg van. Keizer Wilhelm II had er ook zijn bed staan. Die mannen zaten dus overal. Koekendozenromantiek is niet zo mijn dada. Toch blijkbaar dé verplichte stop op Corfu, gezien de drukte van aangevoerde Cruise passagiers, te herkennen aan de invasie van Japanezen. We werden dan nog verder rondgereden voor de noodzakelijke fotostops, en dan rondgeleid in het oude stadscentrum, waar men ons losliet in de toeristische straatjes vol met allerlei winkeltjes, prularia, ... read more
Corfu - Paleis van Sisi
Corfu - beeld van Sisi
Corfu - kapel van Sisi

Tot: 0.316s; Tpl: 0.008s; cc: 15; qc: 91; dbt: 0.0675s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb