Motorhome reis Albanië en Montenegro - dag 19

Europe » Albania » South
June 12th 2016
Published: October 27th 2016

Zondag 12/06/2016 – verplaatsing naar Pogradec – 110 km

Bewogen rit verder door het gebergte.

Constant boven de 1000m. Op papier korte rit naar het meer van Ohrid. Onderweg terug geen tegenliggers, soms koeien en geiten in de kant. Eens een mannetje met een hooimijt op sleeptouw. Dichterbij zagen we toch de kop van de ezel die eigenlijk alle werk deed. Ook mannetjes met stok op ezel. Individueel transportmiddel in de bergen. Dus zelfde soort weg als gisteren. Het kon alleen maar verbeteren, hoe dichter we terug in de bewoonde wereld kwamen, dachten we zo.

Plots werden we getrakteerd op wat in de verte een brede nieuwe baan leek. Een baan in aanleg, misschien 10jaar geleden begonnen. Maar geen werken meer. Wel een vlakke brede opgehoogde rechte baan. In steenslag. En putten. Niet te ontwijken diepe putten, het waren er te veel. Bijna stapvoets, misschien wel 15km lang.

Plots sjirpend geknars. Oei. Probleem. Kijken of er iets sleept. Niets. Meter verder, opnieuw akelig gesnerp. Ondertussen was nr 17 op onze hoogte gestopt.

Eerste diagnose van nr 17: Remmen geblokkeerd. Oei ! Nooit gebruikte krik eronder, steunend op houten blokken van nr 18 intussen ook gestopt. Wiel voorwaarts gedraaid - sjirpend geknars. Dan eens achterwaarts – geknars gedaan. Conclusie: steen die tussen de remschijf stak was er uit gevallen. Moraal: volgende keer eerst eens achteruit rijden, dan houdt het vanzelf misschien op. Dankuwel nr 17.

Toch goed aangekomen in de bewoonde wereld. Staan geparkeerd op de promenade van hotel 1 Maji vlak aan het meer van Ohrid in Pogradec. Toch noch op 700m hoog met gebergte aan de einder. Het is hier mooi, een beetje mistig. Wel constant geronk van stroomgenerator. Hotel zit blijkbaar zonder stroom. Dat kan gebeuren in Albanië. Albanezen op hun zondags komen nieuwsgierig kijken naar dit vreemd gebeuren van zoveel Mh's op een hoopje. We blijven hier een paar dagen.

Tot: 0.077s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 28; dbt: 0.0308s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb