Page 22 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » Norway » Western Norway » Skjolden June 30th 2014

3006 – maandag – Heidal – Sognefjord – Heidal (260km) Uitstap naar Skjolden (uiteinde van de Sognefjord). Langs de rv55, de Sognefjellet, tussen het Breheimen Nasjonal Park en het Jotunheimen Nasjonal Park. Langzaam naar omhoog van 400m naar 1400m. Volop in de sneeuw. Men was er nog aan het skiën. Wel in bikinibroek. Voor het kleurtje zeker, want zo warm was het daar ook niet. Dan een spectaculaire afdaling van 1400m naar zeeniveau over 22km. Eng, want smal, korte zigzags met ontelbare haarspeldbochten. Gelukkig weinig verkeer. Buiten de Fjord, niets te zien in Skjolden. De weg is wel zeer mooi. Dus rechtsomkeer langs dezelfde weg terug, want anders niet in te schatten omweg wegens de nationale parken en hun uitgestrekte bergketens in de buurt. Onze gereseveerde basisplaats in Heidal is hiervoor dus slecht gekozen door de ... read more
onderweg naar Skjolden
Stopplaats aan een hotel in Boverdalen op de R55

Europe » Norway » Western Norway » Hellesylt June 29th 2014

0629 – Zondag -Heidal – Geiranger – Heidal (260 km) Uitstapje richting Geiranger fjord. Langs Lom, typîsch Noors dorpje. Mooie oude houten Stafkyrke. Volop toeristische troef. Autobussen schuiven aan. Verder door richting Geiranger naar de Dalsnibba (het dak van Noorwegen) waar we vorige reis bijna niets konden zien wegens de dichte mist op die hoogte. Nog volop sneeuw daar. Dan verder door afdalen naar Geiranger langs de beruchte Trollstigen. Druk verkeer op die Trollenweg en zwarte wolken boven Geiranger in de diepte doen ons besluiten halverwege rechtsomkeer te maken. Zondag en vakantie, Geiranger stad waarschijnlijk ook overvol, en we hadden het al eens gezien. Doorrijden betekende ook minstens 300km extra om rond .de Jostedalsbreem en Sognefjell gletsjer te geraken, en daar waren we ook al eens geweest. Vandaar.... read more
Onderweg naar Lom
Staafkerkje van Lom
Stroomversnellingen van Lom

0628 – zaterdag – Heidal (N)– Jotunheimen Feriesenter (540 km) Lange rit naar Noorwegen. Gans anders dan Finland en Zweden. Ruwer, hoger, bergen, watervallen. Komt ons bekend voor van vroegere reis. De zon is meestal van de partij. Onderweg eerst gehinderd door een loopmarathon langs onze weg. Dan een aanhoudende rij tegenliggers. Noorwegen vertrekt blijkbaar op vakantie. Richting het goedkopere Zweden. Een beetje zoals bij ons de nl-ders uittocht. Ski-boxen en sleurhutten incluis. Zeer druk in de omgeving van Trondheim. We hadden het al gezien, dus verder, we moeten vooruit. Een weinig later werden we op onze weg gedurende 3uur over zeker 200km gehinderd door massa's wielertoeristen, op weg naar Oslo. De 'Styrkeprøven' fietsmarathon van Trondheim naar Oslo. Zoiets als de RVV voor wielertoeristen gecombineerd met Ventoerist, maar dan 540km lang. Iets voo... read more
De 'Styrkeprøven' fietsmarathon van Trondheim naar Oslo

Europe » Sweden » Jämtland County » Östersund June 27th 2014

0627 – vrijdag – Ostersund (S)605km Op weg naar Noorwegen. Lange rit door het meest bosrijke bijna onbevolkte midden van Zweden. Puur natuur. Bossen, meren, rivieren. Kunnen niet voor alles stoppen om foto's te nemen. Toch verveelt het niet. Afwisseling gegarandeerd. De eerste 200 km moesten we regelmatig vertragen en stoppen voor de talrijke kuddes rendieren die ook de E43 namen. We vertrokken met stralend zomerweer; maar hoe zuidelijker hoe bewolkter met tenslotte wat regen. Weinig dorpen onderweg. Daar komt hier in Ostersund verandering in. Gelegen aan een van de grootste meren van Zweden, druk verkeer, winkelcentra, ronde punten en zelfs verkeerslichten. Het is even wennen.... read more
Onderweg naar Ostersund (S) - gemakkelijk voor de postbode
Onderweg naar Ostersund (S) - rendierkuddes op de E43

0626 – donderdag – Jokkmokk- Kvikkjokk – Jokkmokk 245km Uitstapje gemaakt naar Kvikkjokk 120km naar het NO. De weg stopt daar. Twee enorm grote Zweedse nationale parken beginnen er. Vandaar moet alles tevoet. De bergen in, met pieken van 1800 tot over de 2000 m. Pure wildernis. Rapids en watervallen. Wel vlug de mh opgezocht want de muggen zijn er aggressief. Weinig bloot vers vlees te vinden daar waarschijnlijk. Een dappere deelneemster riskeerde er een vlug plasje in de bosjes. Was haar niet goed bekomen. Overal bobbels in enkele seconden. De weg er naartoe was magnifiek. 100km langs een kilometers brede bergrivier. Lijkt op een enorm langgerekt meer of een fjord. Op het einde enkele huizen en een historische houten stafkerk.. Buiten enkele backpackers tevoet, geen mens te zien. Wel onderweg enkele rendieren op de weg. ... read more
Onderweg naar Kvikkjokk

Europe » Sweden » Norrbotten County » Jokkmokk June 25th 2014

0625 – Jokkmokk– (S) -345km Jokkmokk ligt nog juist boven de Poolcircel. In het centrum van Zweeds Lapland. Veel plaatsnamen zijn er aangeduid in 2 talen. Zeker Zweeds, en misschien Fins, of Sami. Wie kent het verschil. Het is hier al een stuk warmer. De jongeren zitten hier al in het zwembad. Ik denk dat het verwarmd is want eens uit het water draperen ze zich vlug in hun handdoeken. Onderweg meer bergachtig, steeds ongerept woud, langs zeer brede bergrivieren en meren zoals in Finland. Opmerkelijk toch al wat meer bewoning langs de weg. In vergelijking met Finland zijn de wegen smaller, meer bobbels en veel Crevitskens (dwz ongevulde putten in de weg). We zagen er een vos op wandel langs de E45. Ook een eenzame Eland midden op de weg. Wel van het schuchter type, ... read more
Onderweg naar Jokkmokk - Zweden

Europe » Finland » Lapland » Muonio June 24th 2014

0624 – dinsdag – Muonio Korte verplaatsing naar Nationaal Park (Pallatunturit) met de hoogste berg van Finland (Taivaskero – 807m). We reden er tot op de parking van het ski-station. Prachtig uitzicht. Wel te koud om te voet de berg verder te beklimmen. Bezochten er dan maar het Pallastururi Visitor Centre. Lekker warm, en mooi overzicht van de fauna en de flora van dit berggebied. Beer, lynx, veelvraat, arend,...etc. Wel opgezette exemplaren. Veiliger zo. Dan verder naar een bergmeer waar we de middag doorbrachten. Prachtig plaatsje. Niemand te zien.... read more
Muonio - Nationaal Park (Pallatunturit) met uitzicht op de hoogste berg van Finland (Taivaskero – 807m)
Muonio - Nationaal Park (Pallatunturit) - lokale wegwijzers
Muonio - Pallastururi Visitor Centre

Europe » Finland » Lapland » Muonio June 23rd 2014

0623 – maandag – Muonio– 210 km Verplaatsing naar het zuiden – Muonio- nog steeds boven de Poolcircel en nog steeds Lapland. Langs secundaire wegen. De 955 waarvan 60 km op onverharde weg. Platgereden kiezelweg. Kon wel in het midden van de weg rijden, want tegenliggers zijn zeer schaars. Met de putten in de weg viel het nog mee. Sommige Belgische autostrades in het zuiden van ons land zijn er even slecht aan toe. Alle glazen rinkelden maar zijn nog heel. We staan hier prachtig aan de rand van de bergrivier: de Muonio, hoe kan het anders. Aan de overkant ligt Zweden. In de buurt zijn bergen tot 700 à 800 meter, overduidelijk een skigebied. Aan sneeuw zal het hier niet ontbreken in de winter. Gelukkig nu niet. Het wordt zelfs hier wat warmer, en geen ... read more
Camperplaats Muonio

Europe » Finland » Lapland June 22nd 2014

0622 – zondag – Lemmenjoki 46km Verplaatsing naar Lemmenjoki National Park. Onderweg geen andere auto gezien. Wel moeten stoppen voor rendieren op de weg. In het national park een 3 uur boottocht op de Lemmenjoki rivier; 20km tot aan een ernorme waterval en dan terug. Onderweg 2 maal uitstappen en een paar 100m te voet omdat de gevulde boot niet door de rapids kon. Dan een gezamelijke Lappenmaaltijd in een Lappenrestaurant. Boschampignonnensoep, Elandgoulash met rode bessen en puree, eierkoekpannekoek met gele bessen als toetje. Alles geserveerd door authentieke lappen in klederdracht en opgeluisterd door sjamaantrommel en sjamaanzang. Lijkt op een Indianendans. Beetje asociaal geweest en voor het einde naar de voetbal gaan kijken. Gelukkig maakte Origi de winnende goal juist voor het affluiten. Anders had ik er spijt van gehad.... read more
dan maar een foto
Lemmonjoki rivier - onze cruiseboten
boottocht op de Lemmonjoki rivier

Europe » Finland » Lapland June 21st 2014

2106 – zaterdag – Inari. Opgehouden met regenen deze voormiddag. Om 14u toch al 9°. Het warmt op ! In de voormiddag bezochten we uitgebreid het indoor en outdoor 'Samen' museum. Samen zijn dus Lappen. Indrukwekkend en zeer mooi voorgesteld. Geschiedenis en kultuur, en het leven van de Samen van in de oudheid tot nu. Nomadisch volk levend van wat de wilde natuur hun biedt. Rendieren, bessen, vissen en jacht. Mama kocht vers gerookte vis (smooked fish) aan kraampje van 2 Lappen. 's Namiddags doen de dappersten een voettocht naar een historisch wilderniskerkje. Wij bedankten. Te koud. In de plaats wat rondgetoerd met de Mh in de omgeving. Inari is zeer klein. Een vissershaventje voor de Lappen en enkele grote souvenierswinkels, restaurants en zilverwerkwinkels voor de toeristen. 3 Korte straten en men zit terug in de ... read more
Inari - Sami-muzeum

Tot: 0.119s; Tpl: 0.008s; cc: 16; qc: 71; dbt: 0.0492s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb