Page 21 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » Montenegro » Ulcinj May 30th 2016

Maandag 30/5/1916 – Ulcinj (Montenegro) 185km Langs de schilderachtige kustweg door het prachtige fjordengebied van de baai van Kotor. De overzetbak bestaat nog, maar we reden helemaal rond de baai. Toch tijd genoeg. Regelmatig files om door de stadjes te geraken. Ook file aan de grens met Montenegro waar voor de eerste keer onze ID's en autopapieren grondig gecontroleerd werden. In Kotor aan de stadswallen lagen 3 enorme cruiseschepen aangemeerd. Vandaar de drukte warschijnlijk. Budva is ondertussen een volgebouwde agglomeratie geworden. Keken uit naar Hotel International wat 49j geleden eigenlijk nog een open werf was. Maar onzichtbaar nu. Waarschijnlijk ondertussen terug afgebroken en volgebouwd. Schiereilandje Sveti Stefan ligt er nog ongerept bij. Stoppen voor foto echter onmogelijk. Bij een stop onderweg sprong F plotseling van een wegritselende 50cm lange slangerati... read more

Europe » Croatia » Dalmatia » Dubrovnik May 29th 2016

Zondag 29/5/16 – Dubrovnik (Kr) – 0km Met de lijnbus heen en terug naar Dubrovnik Old City (grada Dubrovnika of zoiets) We dachten het nog te kennen van 49j geleden, en zeker nog van op de foto's in de folders. Maar het was toch even verschieten. Zo druk, zoveel volk, de ene toeristische groep met vlag en micro uitgeruste gids na de andere. De helft Japanezen. Overal commercie en eetterrassen met binnenhaalkelners zoals in de rue des bouchers. Nochthans zeer de moeite om te bezoeken. Prachtige historische omwalde stad Ook geen spoor meer de bekennen van de zware Servische bombardementen in 1991-1992. Barbaren toch ! F vond eindelijk haar gading in 'Blanc du Nile'. eM bleef op terrasje zitten. Iedereen tevreden dus.... read more

Europe » Croatia » Dalmatia » Dubrovnik May 27th 2016

Zaterdag 27/5/16 – Dubrovnik (Kr) – 345km (N42 39 43 – E18 4 9) Staan op Autocamp Solitudo in Dubrovnik. Na een rustige rit op de nieuwe, bijna lege Kroatische autosnelweg naar het zuiden. Prachtige baan door immer bergachtig groen landschap. Hiervoor haal je met plezier de creditcard boven. Wordt afgerekend in Hrkuna's, en dan weet je toch niet direct hoeveel dat is in €. Enkel de laatste 100km volgden we de oorspronkelijke kustweg. Deed ons denken aan 1967 toen we hier ook waren en met Jo & B de hele kronkelende kustweg in het toenmalige Joegoslavië van Tito van noord tot zuid tot aan de Albanese grens afgereden zijn. Slingerende smalle kustbaantjes zoals de Costa Brava, maar dan over 600km. Kotor, Budva, Cetinje, Ulcinj, etc staan nu terug op ons programma. Morgenavond is het hier ... read more
Onderweg naar Dubrovnik

Europe » Croatia » Dalmatia » Posedarje May 26th 2016

Vrijdag 26/5/16 -Posedarje (Kroatië) -720km (N44 12 47 – E16 29 54) Staan op Mh plaats aan de rand van een uitloper van de Adriatische zee. Lijkt op een binnenmeer, wat noordelijk van Zadar. Prachtig weer onderweg (28°), mooie berglandschappen, vlot verkeer. Prima uitgeruste autowegen in Oostenrijk en Kroatië. Behalve dan in Slovenîë. Nogal prijselijke wegenvignetten in Slo en A, geldig voor 7 dagen, maar daar zijn we dus niets mee. Voor de rest niets om ons over te ergeren. Behalve een figuurlijke worsteling met de GPS, die weigert een normale route te berekenen omdat de routekaart van transitland (Slovenië) niet extra aangekocht is. Ook nog wat gesakker als ik aan de toll betaalautomaten, met mijn stijve knoken toch uit de mh cabine moet, want bediening buiten bereik van achter het stuur.... read more
Uitzicht vanop Cp Posedarje

Europe » Germany » Bavaria » Passau May 25th 2016

Donderdag 25/5/16 – Passau – 830km Staan op Mh plaats aan de Donau. Vakbij de Donauradweg waar we heel wat bepakte fietsers bezig zagen. Deed ons terugdenken aan nooit gerealizeerde plannen. Onderweg vooral geprofiteerd van de gratis Duitse autobahnen. Wel nogal wat trajecten met Stau, wegens renovatie- of verbredings werken. Nochtans lege werven vandaag want Feiertag in Z-Duitsland. Voordeel geen trucks op de baan. Wel overvolle parkings. Wat ons wel opviel waren de opeenvolgende mega zonnepaneelvelden langs de Autobahn. Een eenzame windturbine stond er maar werkloos bij. Nogal wat beter dan onze ecologisch verloederde bermen en onze lelijke gesubsdieerde zonnepaneeldaken nu door een nieuwe minister gepromoot als de beste investering voor de sparende Vlaming. Hopelijk kennen ze hier geen Turteltaks om dit allemaal te bekostigen. Bij ons zou zoiets toch niet gerealiseerd ge... read more
De 'blaue (?) Donau
Domkirche Passau

Europe » Belgium » Flemish Brabant July 7th 2014

0706 – zondag – Kaltenkirchen (D) 783km Langs de E6 via Gotenburg naar Helsingborg en daar de Ferry op naar Helsingor (Dk). Korte overtocht, 20 min, kost wel 930SEK (= +-95€). Het is warm, 35 °C. Dan langszij Kopenhagen verder naar het zuiden. We verkiezen deze keer Denemarken door te rijden langs de 'Grote Beltbrug (Storebæltsbroen), een hangbrug van 18km tussen de eilanden Seeland (Korsar) en Funen (Nyborg), prachtig onderdeel van de E20. Indrukwekkend. Nogal prijzig, 930 DKK (+- 50€) voor 18km. Maar het alternatief via de ferry naar Puttgarden (D) is ook niet gratis. We overnachten op onze gebruikelijke tussenstop in Kaltenkirchen (D). Het is eigenlijk te warm om te slapen. Normaal, het is ten slotte hoogzomer hier. 0707 – maandag – van Kaltenkirchen naar huis, 612km. Onderweg begint een controlelampje van het dashbord op ... read more
Op de Ferry - Aankomst in Helsingor (Dk)
Op de Grote Beltbrug (Storebæltsbroen), 18km tussen de eilanden Seeland (Korsar) en Funen (Nyborg)
Laatste Overnachtingsplaats in Kaltenkirchen (D)

Europe » Sweden » Västra Götaland County » Uddevalla July 5th 2014

0704 – vrijdag – Uddevalla (S) (238km); Vandaag vanuit Oslo langs de E6 Zweden binnengereden. Verschillende automatische 'Bomstasjons' gepasseerd waar foto's van de nummerplaten worden genomen. Nieuwsgierig of we deze maal de tolrekening thuis toegestuurd zullen krijgen. We staan hier prachtig met uitzicht op de fjord in Uddevalla. Het was warm vandaag. Er werd zelfs gezwommen in de fjord. Leuk toch nog wat van de zon te kunnen genieten. Hopelijk krijgen we morgen nog zo een dag hier. Ik beloof hier niet te veel te bewegen dan. Eerst nog een gezamelijke afscheidsmaaltijd deze avond. Zondag begint de rit naar huis.... read more
Rust in Uddavalla (S)

Europe » Norway » Eastern Norway » Oslo July 3rd 2014

0703 – donderdag – Oslo Met de bus naar centrum van Oslo. 3-uur toer historische stad met Nl -gids. Meeste spots hadden we al eens gezien. Herhaling kan geen kwaad. Lunch aan de Aker brugge. Pizza Margherita en Insalate al salmone. Toch niet zo echt Noors. Wel ….” med de Beste smakene fra Italia”, en 'Grazie e arrivederci !' Toch leuke Noorse bediening. Een draft pint bier kost daar het equivalent van 9€ . De karaf fris water is dan wel gratis. Onze trein-tram-bus ticket was wel niet meer geldig voor de boot naar de Viking- en Kontiki- musea. Senioren van +67 krijgen wel vermindering. Ja, zo lang moeten ze hier werken voor ze bij de gepensionneerden geteld worden. Een idee-tje voor DuRipoff II.... read more
Italiaans restaurant op de Akerbrugge
overal beeldhouwwerken
Universiteit van Oslo

Europe » Norway » Eastern Norway » Oslo July 2nd 2014

0702 – woensdag – Oslo – (290km) Verplaatsing naar Oslo. Het is hier warm. Korte broek en T-shirt. Was wel even schrikken van onze witte benen. Het lijkt hier al een beetje op thuiskomen. Hoe zuidelijker hoe drukker. Zelfs aan de rand van Oslo, viervaksbanen vol, rontondes, verkeersremmers, verkeerslichten, files. Dat is terug wennen. In het noorden kon men een baan oprijden zonder kijken, … er kwam toch niets af. Behalve toen we deze morgen vertrokken..... een kudde koeien voor ons, ….in galop ! Moesten er enkele in de kant rijden voor we door konden. Gelukkig geen tegenliggers daar. Dat zou een slachthuis geworden zijn.... read more
Park van camping in Oslo
Cp Oslo
Cp Oslo - tijd om te 'beren'

Europe » Norway » Southern Norway » Beitostolen July 1st 2014

0701 – dinsdag – Heidal – Beistostolen – Heidal (168km) Uitstap naar ski-centrum Beistostolen. Langs de rv 51groen ingekleurde baan op de kaart. Toeristische weg dus, want geen dorpen onderweg. Hoogtes tot 1400m te overbruggen. Volop in de sneeuw langs de noorderzijde. Goed uitgerust ski-dorpje ligt aan zuidkant op 1000m. Geen sneeeuw. Ski-liften draaien wel op volle toeren, en trekken carts naar boven vanwaar die dan naar beneden bollen langs de ski-piste. Moeten er eens terug komen als K wat groter is. Het weer in de bergen is zeer wisselvallig. Dan zon, dan dreigende bewolking, dan regen met blaaskens, dan zon.... read more
zomer
winter
ski-centrum Beistostolen

Tot: 0.181s; Tpl: 0.008s; cc: 18; qc: 70; dbt: 0.1025s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb