Dag 14 – zondag 25 juni 2017 – Dinkelsbühl

Published: June 25th 2017

Römerpark in RuffenhofenRömerpark in RuffenhofenRömerpark in Ruffenhofen

Reconstructie op schaal van de Romeinse grensverdedigings Castel
Dag 14 – zondag 25 juni 2017 – Dinkelsbühl

Vandaag stond een fietsdagrit naar het Römerpark in Ruffenhofen op het programma. Bezoek aan een erkend Unesco werelderfgoed.

Het is een archeologische site van een Romeinse Castel uit de 1e eeuw n/Chr, die deel uitmaakte van de Romeinse noorderlijke grensverdedigingsgordel tegen de Barbaren.

In 260 werd die grensverdediging al teruggetrokken tot achter de Donau. Sindsdien werd site en omgeving nooit bewoond en werden er nooit massale opgravingen uitgevoerd.

Enkel sporadische gevonden artefacten zijn nu zichtbaar in het museum. Met moderne middelen werd de site op schaal 1/10 gereconstrueerd.

Zo krijgen we een mooi beeld van de leefomstandigheden in een Romeinse grens Castel.

Een beetje verder in een klein dorpje, Aufkirchen, botsten we rond de middag op een soort dorpsfeest ten voordele van de Kirchengemeinde.

De organisatoren zagen ons komen. Onze 26 fietsen kregen onmiddellijk parkeerruimte en aan de tafels werd direct plaats geruimd voor onze groep.

Bierpullen van 50cl stonden vlug op tafel. Wurst mit Sauerkraut genoeg. Schweineschnitsels moesten worden bijbesteld.

Heel hun gemeente kwam er blijkbaar eten, de jeugd deed de bediening. Zeer vriendelijk.

We
Römerpark in Ruffenhofen)Römerpark in Ruffenhofen)Römerpark in Ruffenhofen)

Een van de mooie gevonden Romeinse 'stenen'
werden dan uitgenodigd voor een geleid bezoek aan hun Evangelische St. Johanniskirche van 1514 met een prachtorgel van 1663.

Helaas een eerdere restauratie met moderne materialen mislukte en moet worden herdaan. Daarvoor moeten ze 500.000 € bijeenbrengen.

Waren ze daarom zo vriendelijk ? We hebben er dan maar kaarsjes geofferd.

Römerpark in RuffenhofenRömerpark in Ruffenhofen
Römerpark in Ruffenhofen

enkele exemplaren van gevonden Romeinse huisraad
AufkirchenAufkirchen
Aufkirchen

dorpsfeest
AufkirchenAufkirchen
Aufkirchen

wachten op de bijbestelde Schweineschnitsel
AufkrichenAufkrichen
Aufkrichen

Binnenzicht van de Luthers-Evangelische St. Johanniskirche van 1514 met hun prachtorgel van 1663

26th June 2017

Smakelijk !
Jullie zijn daar met jullie ..... in de Beierense boter gevallen. Wat een enthousiast thuispubliek. Het was daar precies all in. Er zijn nog echte gastvrije Europeanen....! Geniet nog van het volgend programma. Groetjes van de babysitters Jos en Lieve.
26th June 2017

Bedankt Jos en Lieve. Die Schnitsels werden inderdaad in een mega grote pan boter gebakken. Eigenlijk zwommen ze er in, of was het toch in varkensvet ? In alle geval zee waren er niet gierig mee. Zelden zo een lekkere gegeten. Hoe vettiger, hoe prettiger' zeggen ze waarschijnlijk ook hier.

Tot: 0.372s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 46; dbt: 0.1451s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb