Robbert en Esther

RobbertenEsther

Het hoge noorden is deze keer onze bestemming. We zoeken de kou op in Spitsbergen (-20), waarna we naar Tromso vliegen en met de Hurtigruten afzakken naar Trondheim. Dit jaar dus veel sneeuw, ijs en kou, misschien nog wat wilde dieren en kans op het noorderlicht.

North America » United States » Alaska » Whittier September 14th 2019

Alaska is de 49e staat van de Verenigde Staten en werd in 1867 van Rusland gekocht. Tot de Tweede Wereldoorlog speelde Alaska eigenlijk geen rol van betekenis, er woonden tot dan maar ongeveer 70.000 mensen. In 1942 werden enkele eilanden dicht bij het Aziatische continent door de Japanners bezet en een aanval uitgevoerd op Dutch Harbor. In hetzelfde jaar werd in een half jaar een weg aangelegd door Canada van 2700 kilometer lang om militaire goederen te vervoeren naar Alaska en ook Rusland. Pas in 1959 werd Alaska officieel een staat van de VS en in 1977 werd de beroemde Alaska pipeline gerealiseerd om olie te vervoeren uit het noorden van de staat naar Valdez in het zuiden. Tegenwoordig wonen er ongeveer 700.000 mensen in Alaska en is het wat oppervlakte betreft veruit de grootste staat ... read more
Denali
Mount Denali
Edelhert

North America » United States » Alaska » Denali National Park September 12th 2019

Onze bestemming dit najaar is de grootste staat van de VS, waar we met een camper op pad gaan en met een cruiseboot zullen afzakken naar Vancouver. We vliegen naar Alaska via Frankfurt, waar we na 45 minuten vliegen met een 1 maand oude A320 van Lufthansa arriveren. Onze overstaptijd is 1 uur en 40 minuten, dat is op Frankfurt krap. We worden met een bus naar de terminal gebracht en moeten zoals daar gebruikelijk is erg ver lopen. Ook een douane en securitycheck kosten veel tijd. Bij de gate wisselen we nog van zitplaats, het vliegtuig blijkt ver van vol te zitten. De B767-300ER van Condor zal ons in een kleine tien uur naar Anchorage brengen. De service aan boord gaat met Duitse efficiëntie, maar beide maaltijden zijn erg smaakvol. We vliegen via de Noorse ... read more
Take-off Schiphol Kaagbaan
Maaltijd 1 Condor
Ijsschotsen Groenland

Europe » Norway » Northern Norway » Lofoten Islands March 24th 2019

’s Ochtends vroeg word ik wakker en kijk even uit het raam. Een prachtig blauwe hemel en besneeuwde bergen in de verte. We hebben zo diep geslapen dat we niets gemerkt hebben van ons vertrek in Tromsø, of de stop om 4 uur vanochtend. Ik kleed mij aan en ga op het dek staan om wat foto’s te nemen, er zijn nog niet veel mensen wakker. We varen momenteel richting Harstad, met links het vasteland van Noorwegen en rechts wat eilandengroepen. Boven de bergen hangen sneeuwbuien. Als Esther ook wakker is gaan we naar het restaurant om te ontbijten. Hier is net als in de meeste hotels een zeer uitgebreid buffet van warme en koude gerechten. We meren ondertussen aan in Harstad, waar ook net de Hurtigruten richting het noorden vertrekt. Na een half uur gaat ... read more
Even voorop

Europe » Svalbard » Spitsbergen March 20th 2019

Na de vrij zware sneeuwscootertocht zijn we deze ochtend vrij. In de middag lopen we de weg af naar Longyearbyen, ongeveer een half uur lopen. De stad is vernoemd naar een Amerikaan, die in 1906 een mijnoperatie begon met 500 mensen. Opmerkelijk is dat de stad geen straatnamen heeft. Katten worden niet toegelaten op het eiland om de vogelpopulatie te beschermen. En je mag er niet begraven worden, de laatste begrafenis was 70 jaar geleden. Aangezien de stad op permafrost gebouwd is kunnen lichamen niet ontbinden. Vier maanden per jaar gaat de zon niet op. Tot zover wat over de stad. Het is zondag en er zijn niet veel winkels geopend. We eten een stoofpotje in het Raddisson Hotel en worden om 15.00 uur opgehaald voor onze tocht met de sledehonden. We rijden over een van ... read more
Oude kolenmijn
Longyearbyen
Zicht over de baai bij Longyearbyen

Europe » Svalbard » Spitsbergen March 17th 2019

Dit jaar gaan we naar het hoge noorden en zoeken we de kou op in Spitsbergen en het noorden van Noorwegen. Het wordt letterlijk een reis met Planes, Trains en Automobiles (en de boot). Al hopen we wat meer geluk te hebben dan Steve Martin en John Candy. Het stormt vandaag en mijn vermoeden komt helaas uit. Om 9 uur krijgen we een sms van de KLM dat onze vlucht is geannuleerd en we zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd over een nieuwe vlucht. Ik kijk gelijk op internet wat er nog beschikbaar is en bel de KLM. Het duurt heel lang voordat ik iemand aan de lijn krijg en worden we op een vlucht van 20.35 uur geboekt. We zouden eerst om 14.45 uur vertrekken, dus dat is jammer. Een paar uur later kijk ik nog ... read more
Thon Hotel Oslo Airport
Ook in Oslo veel sneeuw
Vertrekhal Gardermoen

South America » Chile » Araucanía » Pucón May 2nd 2018

Bariloche is een van de belangrijkste toeristische bestemmingen van Argentinië, en dat merk je aan het aantal accommodaties en restaurants. Wij zitten 10 kilometer buiten de stad, waar het een stuk rustiger is. Ons uitzicht is vandaag nog wat weidser geworden doordat de wolken zijn opgetrokken. We zien nu veel meer bergen vanuit ons huis dan eerder. We besluiten vandaag het Circuito Chico te rijden, waar we ook aan verblijven. Deze weg voert langs de verschillende meren waar deze regio rijk aan is. We doen eerst een wandeling naar een bos van Arrayanes bomen, welke een paar duizend jaar oud kunnen worden en heel langzaam groeien. Met hun bruin-goude bast en kronkelende takken een bijzondere boom. Vervolgens rijden we iets veder en gaan over een klein weggetje naar de oever van het grootste meer. Hier komt ... read more

Die ochtend krijgen we een heerlijk en uitgebreid ontbijt in het pension en zetten we vervolgens koers richting de Argentijnse grens. De wind is gaan liggen en de zon schijnt weer, dus prima weer. Bij de grens staan tientallen vrachtwagens te wachten de andere kant op, maar aan onze kant is niemand. We krijgen weer een hoop stempels op allerlei formulieren, in Argentinië hebben ze nog geen paspoortscanners, dus alle gegevens moeten met de hand worden ingevoerd. Ze zijn niet geïnteresseerd in onze bagage, dus na vijf minuten kunnen we weer verder rijden. Ook hier is het landschap erg vlak, wel zijn er veel vulkaankegels zo ver als je kunt kijken. In Rio Gallegos, de grootste stad van Zuid-Argentinië willen we tanken, maar de diesel is op. Gelukkig is er een paar minuten verderop nog een ... read more

South America » Chile » Magallanes » Punta Arenas April 22nd 2018

Die ochtend krijgen we nog ontbijt van de zeer aardige oude dame die bij de Inn woont. We hebben heel wat gesprekken met haar gevoerd, zij in het Spaans en wij in van alles wat terug. We rijden vanuit El Calafate richting het zuiden, het is eerst nog druilerig, maar al snel komt de zon door als we een hoogvlakte op rijden. Dit stuk van Ruta 40 is goed onderhouden, dus we kunnen aardig vaart maken. We willen nog een stukje onverhard afsnijden (70km), maar de weg is te nat van alle regen en de modder vliegt ons letterlijk om de oren. We rijden dus toch maar via de hoofdweg naar de grens met Chili toe. Onderweg komen we nog een paar lagune’s met roze flamingo’s tegen. Verder heel veel guanaco’s en een paar estancia’s en ... read more

South America » Argentina » Santa Cruz » El Calafate April 19th 2018

Na een bewogen nacht in het hotel in Los Horquetas gaan we weer op weg. Het eerste stuk weg is kaarsrecht en we kunnen lekker doorrijden. Daarna snijden we een stuk af over een onverharde weg (70km), waar helemaal geen verkeer is. We passeren alleen een vrachtwagen met een enorme houten kist, die hebben we al eerder gezien. Wat erin zit, een dinosaurus, een olifant, we weten het niet. We rijden over kale heuvels en langs kleine meertjes, er zijn wel veel guanaco’s en struisvogels langs de kant. De struisvogels blijven soms dom voor de auto uithollen, wild slaand met hun vleugels.Af en toe passeren we een estancia, een grote boerderij, maar verder woont hier niemand. Als we weer op de hoofdweg komen houdt het asfalt al snel weer op en rijden we nog 72 kilometer ... read more
Niemand te zien
Wat zit er in de box?
De Andes komt in zicht

South America » Argentina » Santa Cruz » Los Antiguos April 16th 2018

Vanuit Puerto Aysen rijden we door een smalle vallei richting het oosten. Alle bergtoppen zijn prachtig besneeuwd. De zon komt steeds vaker tevoorschijn en als we Coyhaique naderen wordt het schitterend weer. We stoppen bij een uitzichtpunt vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de stad met daarachter de bergen. Coyhaique is de grootste stad van de omgeving en het is er dus ook erg druk. Wij doen wat boodschappen en zijn dan weer onderweg. We kunnen wederom geen wegenkaart of gas vinden. Het landschap is hier veel droger als voorheen en we rijden over een hoogvlakte en kunnen goed snelheid maken. De weg klimt steeds hoger en in de bergen van het Cerro Castillo Reserve komen we de eerste echte herfstkleuren tegen. De bossen tegen de steile berghellingen kleuren fel geel en rood. Uit de ... read more
Prachtig panorama
En nog meer koeien
Het meer is in zicht

Tot: 0.175s; Tpl: 0.008s; cc: 18; qc: 89; dbt: 0.092s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb