Page 6 of JYSQ Travel Blog Posts

Suurlahetyston matkustustiedote Matkustamista Hondurasiin ei suositella ellei se ole aivan valttamatonta. Maassa olevia suomalaisia kehotetaan valttamaan vakijoukkoja. Tietoyhteydet ovat heikot. Vakivaltaisuuksia. Pistivat sitten yleislakon pystyyn taalla! Pahaa aavistamattomina emme pitaneet aamulla mitaan kiiretta, ajateltiin etta otetaan vaikka joku klo 14 bussi San Pedro Sulaan ja hengaillaan Santa Rosa de Copanissa, joka oli yllattaen ihan alyttoman kiva kaupunki. Hotellilla luettiin CNN.n sivuilta, etta kolme ammattiliittoa suunnittelee yleislakkoa, mut ajateltiin et ei kai se sit toteutunut, kun mitaan tavallisuudesta poikkeavaa ei ollut missaan havaittavissa. Kaytiin paikallisella aamupalalla kahvilassa, vietiin kortit postiin ja nautittiin viela kaupungin tunnelmasta ja ihailtiin monivarisia kolonialistitaloja. Hotellilta otettiin taksi bussiasemalle, mut puolessa valissa ma... read more
Löydä Suvikki!
Jalkakäytävällä.Miten päästä alas?
kanabussi

Taalla Hondurasissa tehtiin sitten tanaan aamulla vallankaappaus, kun armeija haati presidentin Costa Ricaan. Puoli tuntia pressan linnan edessa oli ammuskeltu armeijan ja turvamiesten valilla ennen kuin olivat saaneet pressan mukaansa. Taalla oli jo pari paivaa kiistaa presidentin taksi paivaksi maaraamasta kansanaanestyksesta, jonka kautta se yritti muuttaa perustuslakia niin, etta pystyisi asettumaan ehdolle uudelle kaudelle. Korkein oikeus, armeija, parlamentti ja jopa pressan oma puolue vastustivat kansanaanestysta ja armeija sitten esti sen jarjestamisen. Paakaupungissa ja San Pedro Sulassa on ollut mielenosoituksia pari paivaa ja pressan kannattajat ovat tanaan mellakoineet. Toivottavasti tilanne on ehtinyt rauhoittua siks kun ylihuomenna matkataan San Pedroon. Parlamentti on nyt nimittanyt valiaikaiseksi presidentiksi puhemiehensa, mutta USA ja naapurimaat ei tunnusta tata ja vaa... read more

Saavuttiin Copanin pikkukaupunkiin tanaan iltapaivalla bussilla hienoja vuoristomaisemia ihaillen. Kilsan paassa kaupungista on maya-kaupungin rauniot, joita mennaan tutkailemaan huomenna. Copan jo itsessaan on kylla ihan tosi kiva paikka, tosi idyllinen, mutta ei liian turre vaan paikoin myos rosoinen ja aidon tuntuinen. Keskusaukion vieressa on aika suttuinen tori, jossa karpaset porraa ja myyjat nyppivat tiskinsa vieressa koirastaan kirppuja. Jaakko osti kaksi habaneroa, mika huvitti myyjaa suuresti ja laskutti niista 1 lempiran eli 4 senttia. Torin vieressa mies grillasi maisseja ja niistakin laskutettiin Jaakkoa yhta paljon kuin paikallista pikkupoikaa. Kiva kun turrea ei yriteta huijata joka kaanteessa. Asken oltiin syomassa yks matkan parhaista aterioista, vaikka paikka olikin lahinna turreille suunnattu. Lautanen oli kukkuroillaan lihaa, frijoles-papumossoa, avokadoa, riisia,... read more
virran viemaa 2
viidakkokämppä
Autokyydissä

Hola, aamulla kaytiin snorklaamassa 1,5h ja nahtiin taas tosi paljon upeita kaloja ja koralleja. Hassua (ei Suvikin mielestä tosin) oli, että yksi kala kävi härnäämässä meitä pois reviiriltään ja näykkäisi Suvikkia käteen. Erittäin harvinaista!! Turistilaiva Miamista rantautui tänään ja oli tosiaan onni, että nyt juuri lähdettiin. Ihan tuskaisen paljon porukkaa koko paikka täynnä ja kaikenlaista kellojenmyyjää tuli yhtäkkiä kaikista kiven koloista. Otettiin laiva takaisin La Ceibaan ja päätettiin matkalla mennä viidakkoon yhdeksi yöksi. Tultiin pick-upin kyydissä laukkujen seassa kun ei oltaisi muuten kyytiin mahduttu. Ilmastointi oli siis kohdallaan, joskin hiekkateilla suussa hieman rouskui. Ajeltiin n 10km viidakkoon joen reunaa pitkin ja näkymät olivat todella huikeat. Ollaan siis Rio Cangrejalilla, jossa on paljon kaikenlaista ekoturismia. Meidän majoitus on todella hassu. All... read more
rannalla
auringonlasku Roatanilla
Mitäs me AOWD:läiset

Nyt ollaan sitten edistyneita sukeltajia eli saatiin suoritettua advanced open water diver -kurssi tanaan loppuun. Eka sukellus tanaan oli syvalle, kaytiin syvimillaan 36 metrissa. Kohteena oli tosi kiva laivahylky, joka oli erilaisten sienten peitossa. Vahan jannitti kun kaytiin vahan myos hylyn sisalla eika vain katseltu paalta. Jaakko sai typpinarkoosin, joka tuntuu samalta kuin olisi humalassa. Alussa tuli todella vahva huimaamisolo ja sitten heti peraan alkoi oksettaa eika oikein tahtonut pysya paikallaan. Tasapainoaisti meni taysin pois pelista. Sen jalkeen nousin pari metria ja alkoi helpottaa. SItten mentiin metrin verran taas alemmas hylkyyn ja siella olikin sellainen pikkuinen jurri paalla.. Ei hyva! Noin syvalle ei ollut tarkoitus menna ja jatkossa ei ainakaan minkaan suljetun tilan lahelle. Nyt ainakin tietaa milta typpinarkoosi tuntuu. Hylyn ymparilla ja sen viereisella riu... read more

huh.. tanaan tehtiin pari sukellusta. toinen virtasukellus ja toinen kalojen tunnistusta. Ihan torkean hyvia ja innostavia kouluttajia ja ollaan tosiaan molemmat opittu paljon. Tarkoitus on huomenna tehd' syvasukellus ja navigaatio ja sitten on AOWD valmis. Jos siis korvat kestaa. tanaan oli taas hiukan ongelmia. Suvikki nukkuu paikkareita ja sitten mennaan snorklaamaan. Ihan kasittamattoman kuuma ja pakko vetaa markapuku paalle snorkalukseenkin. Muuten meidan valkoiset nahat muuttuvat samanlaisiksi kun osalla rannalla olijoista. En jotenkin ymmarra sita etta yksi tulipunaiseksi karventynyt nainen ronttasi rannalle aurinkotuolia ja toinen aivan hummerin varinen mies makasi puoliksi vedessa. No onnea vaan... Eilen yolla oli aika nihkeaa nukkuminen kun sahkot menivat ja tuuletin ja AC lopettivat toiminnan...Aivan pilkkopimeaa ja lamppu oli jossain rinkan uumenissa eika siis nahnyt edes ... read more

Ensimmaiseksi kun tultiin majoitukseen, niin laittoivat kateen rannekkeet, joilla pitaisi saada palveluita ja aamupalaa, eli ei ole edes mikaan all inclusive. Eika palvelustakaan oikein voi puhua, on nimittain varmasti maailman hitainta ja epainnostuneinta. Jaakko varsinkin oli ihan tuskissaan rannekkeesta ja repi sen irti parin tunnin paasta. Ranta taalla on kuulemma naiden saarten hienoin, mutta mita oikeasti muuta rannalla pitaisi olla kuin hiekkaa ja vetta... Paikka on aivan taysin ylihinnoiteltu ja niin jenkki kuin vain voi olla. Yhden jenkkipariskunnan kanssa juteltiin enemman ja kerrottiin etta oltiin oltu meksikossa. Vastaus oli etta nice beaches. MITA HEL.. Ollaan ns. paratiisissa, joka on kylla meidan mielesta enemmankin helvetti. Majoitus on kylla kiva, mutta ihan ylihintainen mihinkaan verrattuna. tasta lahtien sukelletaan aasiassa ja silla siisti. ei taalla voi oikeasti ... read more
Lounas Celestellä

North America June 18th 2009

Tuli tehtya vahan virhearviointi ja lahdettiin eilen yobussilla Oaxacasta Mexico cityyn. Ajateltiin, etta bussissa voi hyvin nukkua kun ostettiin liput kalleimpaan luksusmalliin, jossa penkit taittuu melkein sangyiksi. Se mita ei tajuttu miettia oli etta sankya voi myos bussissa kayttaa muuhunkin kuin nukkumiseen. Ensimmaiset pari tuntia bussimatkasta meni yokkaillessa takana istuneen pariskunnan hinkatessa toisiaan. Juuri kun ma olin vaipunut jonkinasteiseen horrokseen, pysahdyttiin rajatarkastuspisteessa, jossa kaikki kommennettiin ulos seisomaan kadulle nostetun laukkunsa taakse. Osoitin mieltani konekivaarilla varustautuneelle rajamiehelle, joka halusi tutkia mun laukun, mista Jaakko ei kauheasti tykannyt. Mitas kyseli viela tyhmia, kuten "Where did you go?" kun olin vasta parhaillaan jonnekin menossa. Astuin askeleen taakse rajavartijan pintapuolisesti penkoessa rinkkaa ja meinasin ... read more
Chapulines
katedraali Ste Domingo
Me ja Monte Alban

North America June 16th 2009

Taalla ollaan Oaxacan kolonialistisen kaupungin sydamessa. Matkapaiva Helsingista Amsterdamin kautta Mexico Cityyn ja sielta viela suoraan bussilla La Pueblaan kesti n.22h. Loppupatkalla alkoi olla jo veto aika loppu, mut jaksettiin kuitenkin viela menna micheladalle(limemaustettua bissea) ja latyille. Kaisan salaatti tosin oli pelkkaa pataa eli jalkeenpain sanakirjasta katsottuna laskista ja rustoista elaimen raajaa. Sunnuntaina lahdettiin aamupalan (paputahnaa ja vihreata salsaa) jalkeen suoraan kiertelemaan kaupunkia. Ensin hyorittiin keskusaukion eli zocalon ymparilla jonkin aikaa. Aukion ymparilla upeita kolonialistisia taloja ja keskella puisto, jossa oli valtavan orkeita ja isoja puita, mm. palmuja. Yhdella laidalla valtava kirkko, jonka yhteen torniin paastiin kiipeamaan oppaan kanssa. Ei tainnut kovin virallinen vierailu olla, koska opastati kuiskaili kun alkoi diilaamaa kiip... read more
Flikat
Sapuskaa
Klovnit tauolla

Europe June 13th 2009

Hep, Täällä taas pitkästä aikaa... Nyt alkaa reissu. Boardaukseen taas 2 h aikaa. Kolmen viikon reittinä Helsinki - Mexico City - Puebla - Oaxaca - San Pedro Sula - La Ceiba - Roatan - Copan- Mexico City -Helsinki. Reissuun lähtee kolme meidän lisäksi (K, P ja J) ja heidän kanssa hengaillaan reissun alussa ja lopussa Meksikon puolella. Viikko on tarkoitus sukeltaa Roatanilla, mutta muuten kierrellään miten sattuu. S on muuten saanut aikaan "medikalisoitumispaniikin" ja nyt ollaan hakemaassa lääkkeitä kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin tauteihin... Tai no, sikaflunssaa ja malariaa löytyy sekä vissiin denguetakin eli ei kai ihan aiheetonta tuo lääkkeiden hankinta ole. Olen jo pari viikkoa (J) odotellut habaneroja paikallisten lättyjen kera ja kaikkea muuta rentoa touhua. Väli-Amerikka on kyllä hauska paikka. Saa harrastaa espanjaa ja samalla nauttia hyvästä ruoasta ja muk... read more

Tot: 0.442s; Tpl: 0.008s; cc: 5; qc: 85; dbt: 0.1146s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb