Tahtoo ulos maasta! a.k.a. Viva el golpe! a.k.a. Room 205

Published: July 1st 2009

Suurlahetyston matkustustiedote> Matkustamista Hondurasiin ei suositella ellei se ole aivan valttamatonta. Maassa olevia suomalaisia kehotetaan valttamaan vakijoukkoja. Tietoyhteydet ovat heikot. Vakivaltaisuuksia.

Pistivat sitten yleislakon pystyyn taalla! Pahaa aavistamattomina emme pitaneet aamulla mitaan kiiretta, ajateltiin etta otetaan vaikka joku klo 14 bussi San Pedro Sulaan ja hengaillaan Santa Rosa de Copanissa, joka oli yllattaen ihan alyttoman kiva kaupunki. Hotellilla luettiin CNN.n sivuilta, etta kolme ammattiliittoa suunnittelee yleislakkoa, mut ajateltiin et ei kai se sit toteutunut, kun mitaan tavallisuudesta poikkeavaa ei ollut missaan havaittavissa. Kaytiin paikallisella aamupalalla kahvilassa, vietiin kortit postiin ja nautittiin viela kaupungin tunnelmasta ja ihailtiin monivarisia kolonialistitaloja. Hotellilta otettiin taksi bussiasemalle, mut puolessa valissa matkaa kuski ja kolmas kyytilainen alkoivat puhua, etta San Pedro Sulaan ei oo busseja. Ihmeteltiin, etta mitas nyt ja kuski alkoi selittamaan, etta on busseja mut pitaa kavella vahan matkaa, puhui poliisista ja armeijasta ja esitti aseella ampumista "pum pum pum".

Kun paastiin vahan lahemmas tienristeysta, josta bussit menevat, nahtiin etta poliisit ovat sulkeneet tien ja ihmisia kaveli tien vierta kaupunkiin ja sielta poispain. Otettiin rinkit selkaan (niista on jotenkin tullut ihan tajuttoman painavat tal matkalla!) ja lahdettiin kavelemaan porotuksessa. Vastaan tullut jenkkireppureissupariskunta kertoi, etta olivat yrittaneet paasta SPS.sta La Ceibaan, mutta niille oli sanottu ettei onnistu kolmeen paivaan ja siksi olivat lahteneet Santa Rosaan. Nauroivat epauskoisesti, kun kerrottiin et me ollaan menos SPS.aan ja meilla on lento seuraavana aamuna. Kukaan ei kuulemma paasis kaupunkiin ja tiet on poikki. Poliisi kertoi meille, etta lakko loppuu klo 19 ja sen jalkeen voidaan paasta SPS.aan ja lentokentalle. Samalla kuultiin laukaus jostain. Sit jo nahtiinkin tienristeyksessa mielenosoittajat, joku huusi rekan perasta megafoniin ja porukka oli polttanut autonrenkaita. Paastiin kuitenkin chicken bussiin, jonka sanottiin lahtevan La Entradaan.

Siina kohtaa alettiin ajatella, etta ei todellakaan paasta SPS.aan tanaan ja oli aika hiljainen tunnelma. Mielessa pyori muutenkin, etta mitas ihmetta sita nyt tehdaan, maa tuntui olevan aika sekaisin. La Entradassa saatiin yllattaen heti minivan SPS.aan. Oltiin niin yllattyneita, etta ei tajuttu kysya hintaa etukateen ja matkalla rahastaja sit alkoi pyytaa 150 per naama, koska joudutaan menemaan kiertoreittia. Olin kuullut kun kaks matkustajaa oli yllyttanyt rahastajaa pyytamaan "noilta gringoilta" 200. Ei suostuttu maksamaan ja kysyttiin mita muut muka on maksaneet. Toinen naista yllyttajista, nunna muuten, sanoi etta kylla kaikki on maksanu 150. Suostuttiin 100 per naama. Eka kerta kun meilta laskutettiin jotain muuta hintaa kuin paikallisilta.

Aika pian siirryttiin pienelle hiekkatielle paatielta. Oli kylla hienoja maisemia ja kiva nahda paikallista elamaa, mutta ma olin kylla niin kiukkuinen kanssamatkustajille ja rahastajalle, etta en oikein pystynyt nauttimaan. Pelotti myos olla tollaisten ihmisten armoilla jossain Hondurasin takamailla! Siirryttiin takas paatielle ja kaks kertaa pysahdyttiin poliisien tiesululle. Molemmilla kerroilla rahastaja meni hetkeks juttelemaan niiden kanssa ja sit paastiin jatkamaan matkaa, vaikka kaikki muut seisoivat. Toisella kertaa rahastaja sieppas autosta mukaansa mustan muovipussin, jonka vei poliiseille tai jollekin. Jokaisen kylan kohdalla nakyi poltettujen autonrenkaiden jaanteita.

Kuski pysaytti muutama kilsa ennen kaupunkia ja sanoi, etta tama jaa tahan. Matkustajat alkoivat raivota, etta ovat maksaneet kaupunkiin asti. Ylihinnoitteluun kannustanut kertoi muille, etta gringot maksoivat jopa 150 ja naureskeli. Harmittaa, kun pystyin vain mulkaisemaan sita halveksivasti enka edes kertomaan, ettei todellakaan niin paljon maksettu. Huutamisen tuloksena rahastaja jakoi kaikille 5 paikallista takaisin ja sanoi etta silla paasee keskustaan. Jaakko alkoi raivota ja kiroilla rahastajalle espanjaksi ja englanniksi ja vaati rahoja takaisin. Yks paikallinen nainen kannusti vieressa ihan mehuissaan. Tungettiin kaikki seuraavaan chicken busiin, jollakin kasittamattomalla tavalla Jaakko sai viela rinkatkin mukaan. Jaatiin pois bussiasemalla ennen keskustaa. Ma en halunnut edes yrittaa keskustaan asti ja jaada mahdollisesti sinne jonnekin jumiin. Uutisissa oli jo pari paivaa naytetty mellakoita SPS.sta ja jos Santa Rosassa meno oli sita mita oli, voi kuvitella, etta SPS.ssa oli talla hetkella hurjempaa.

Otettin taksi lentokentan laheiseen hotelliin ja taalla nyt ollaan. Perusankea businessmotelli. Kaveltiin autotien reunaa paikalliseen makkariin eli Church Chickeniin (paikalliset lattylat oli kiinni) ja ostettiin rommia huoltoasemalta. Hotelli tuntuu olevan taynna jenkkeja, jotka ovat missanneet lentonsa ulos Hondurasista tai yrittavat aikaistaa lentoaan ja jannittavat, miten kay. Meidan huomisaamun lentoa on jo siirretty noin tunnilla eteenpain ja sen vuoksi hyvin todennakoisesti missataan jatkoyhteys San Salvadorista Mexico Cityyn. Ihmisten juttuja kuunnellessa ollaan tultu siihen tulokseen, etta ihan hyva, ettei yritettykaan keskustaan.

Multa(Jaakko tassa terve!) lahti eilen taas ns. lapasesta. Oltiin Santa Rosa de Copanissa, jossa on ollut tupakanviljelya jo 1700luvulta asti. Kaupungissa itsessaan on Flor de Copanin tehdas. No tehtaanmyymalan hinnoittelussa ei sitten ollut enaa mitaan jarkea, joten ostin tietenkin enemman kuin edes oma humidori vetaa... Tata kaikkea saa sitten kantaa selassaan suomeen asti.

Santa Rosassa ei ollut yhtaan turistia ja muutenkin tosi leppoisa tunnelma. Oli tosi hyva ratkaisu jattaa toinen yo Graciaksessa valiin ja lahtea sielta Santa Rosaan. Matkalla pysahdyttiin kuumissa lahteissa. Upeissa maisemissa nelja erilampoista allasta, joissa jostain vuorten uumenista tulevaa vetta, joka oli ihan sameanharmaata mineraaleista. Jalkapohjat ja kadet oli ihan pehmeat siella lillumisen jaljilta. Ikava kylla se ei auttanut mun olkapaihin iskeneeseen hirveeseen akneen 8( Oltiin paikan ainoat vieraat, eivat kuulemma odottaneet ketaan kun oli maanantai ja siksi vain kaks allasta taynna, 35 ja 39 asteiset. 42 astetta oliskin ollut ihan liikaa, sen verran kuumilta noikin jo tuntuivat! Hirvea tetsaaminen muuten melkein jokirantaan ylhaalta autotielta, oltiin ihan kuolleita kun paastiin takas ylos.

Copanissa kirjoitettujen korttien postittaminen on muuten ollut ihan hirvea(n hauska) episodi. Graciaksen hotellin respa neuvoi meidat sailykepurkkikauppaan, jossa ei todellakaan ollut postimerkkeja vaan hyllykaupalla hillo ja chilipurkkeja jne. Kyseli, mista oltiin ostettu kortit, Hondurasista?? Olivat kuitenkin innoissaan, kun saivat turisteja kauppaan. Jaakko kysyi saako ottaa kuvan hauskoista purkeista ja yksi myyjista alkoi sen jalkeen esitella arkkupakastinten sisaltoa (omatekoista jaateloa) ja odotti, etta niitakin kuvataan... Kadulla kysyttiin poliisilta, missa on posti tai mista voi ostaa postimerkkeja. Ei ymmartanyt yhtaan. Yritin nayttaa hanelle kortteja, joista tama kiinnostuikin yllattavan paljon ja otti yhden kateensa ja alkoi tarkastella kuvaa. Kollegan kanssa ihmettelivat yhdessa postikorttia oikein urakalla ja myohemmin vasta tajuttiin, etta ehka eivat todellakaan tienneet mika se on! Luovutettin ja paatettiin yrittaa uudelleen Santa Rosassa, joka on huomattavasti isompi ja vilkkaampi, oikea kaupunki.

Kukaan ei siellakaan tiennyt, missa on posti eika postimerkeistakaan mitaan. Zocalon turisti_infossa innostuttiin kun nahtiin niiden myyvan postikortteja ja kysyttiin, mista saa merkkeja, mutta sita myyja ei tiennyt. Lopulta neuvoi kysymaan valokuvausliikkeesta. Jaakko kavi ostamassa tulitikkuja kaupasta, joka neuvoi ostamaan postimerkkeja paperikaupasta, joka ohjasi turisti_infoon... Seuraavana paivana kaytiin valokuvausliikkeessa, jossa neuvoivat, etta merkkeja saa vain correo nacionalista. Mutta siis joku tiesi, etta kaupungissa on posti!! Loydettiin se turisti_infoa vastapaata, saatiin merkkeja ja annettiin kortit onnesta soikeina virkailijalle.

Tot: 0.054s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 22; dbt: 0.0343s; 1; m:domysql w:www (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb