JYSQ

Middle East » Iran » South » Shiraz June 18th 2015

Sunnuntai 14.6. Shiraz Aikainen aamuherätys ja pikainen aamupala, jonka jälkeen pakulle. Paku oli täysi romu ja vauvan turvaistuin oli tyyliä muovilaatikko henkseleillä. Turvavyöt eivät olleet olan yli eli L:n turvaistuin oli ihan turha. Jotenkin sen kuitenkin siihen virittelin, mutta aika epämukavaa oli. Ja kun lähdettiin matkalle, niin S:n takapuoli kastui penkistä. Vaihtoi ikkunapaikalle, jossa kävi minuutin päästä sama homma. Kuski ja apukuski eivät ymmärtäneet, mikä on ongelma. Apukuski tarjosi kasvopapereita, mutta kun avuksi otettu A:n peppupyyhekin oli jo ihan märkä, niin tuskin ne olis paljoa auttaneet... Lopulta apukuski kaivoi aurinkosuojat, mutta tulihan niistäkin vesi läpi. Pyysin S:ää ajattelemaan positiivisesti kun oli pitkä reissu edessä, mutta sitten myös mun penkki alkoi kostuttaa hanuria. Vaikeaa olla positiivinen, kovin vaikeaa... Tässä vaiheessa kuski alkoi hokea,... read more
Päikkärit
Kivaa olla matkalla
Mies ja salkku

Middle East » Iran » West » Esfahan June 14th 2015

Keskiviikko 10.6. Isfahan L pysyi hereillä koneeseen asti, vaikka lento lähti vasta klo 23. Nousussa kyllä tipahti ja nukkui koko matkan. J diilasi meille kaks penkkiriviä, joten lapset sai hyvin nukkumaan. Me ei silti nukuttu oikeastaan ollenkaan. Herätettiin huomiota koneessa ja portilla, ihmettelivät, että ollaan tulossa Iraniin. Yks iranilainen, Jenkeissä asuva tyttö antoi numeronsa ja sanoi, että voidaan soittaa, jos halutaan jotain apua. Juuri kellään ei ollut huivia portilla, ainoastaan joillakin vanhemmilla naisilla, vaan laittoivat ne koneen laskeuduttua. Passintarkastuksessa meitä, kuten kaikkia muitakin koneessa ollutta noin viittä länkkäriä, pyydettiin istumaan odottamaan ja meidän passit lähti jonnekin yläkertaan. Eri miehet niitä kävi heiluttelemassa ja pohdittiin, näkyykö mulla jotain liikaa tai mistä kiikastaa. Väsy painoi. Lopulta saatiin passit ja päästi... read more
TK:n lahjat kelpasivat
Basaaria
Raflan sisäänkäynti

Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul » Sultanahmet June 9th 2015

Lauantai 6.6. Istanbul Lento meni hyvin lukuunottamatta puolituntista, jonka aikana kaikki räjähti käsiin. Just kun ruokakärry oli kohdalla, A alkoi huutaa täysillä, L:n piti päästä vessaan, tarjottimet liukui syliin, ruokailuvälineet lattialle, vedet penkille, mikään ei toiminut tai sujunut. Ja kuin taikaiskusta kaikki oli taas hyvin kun tarjottimet kerättiin. Pitäis varmaan suosiolla luopua koneruokailuista, mikä ei olis hirveä menetys. Meitä oli vastassa kuski nimikyltin kanssa, helpottavaa. Auto kiemurteli pikkukatuja, kunnes kääntyi ihan mahdottomasta kulmasta parikerroksisen puutalon eteen. Vastaan tuli yltiöystävällinen hotellinpitäjä, joka hymyili korvasta korvaan ja hoki tervetuloa. Tultiin ekaan kerrokseen, josta paljastui olohuone pikkukeittiöllä ja makuuhuone. A:lle oli matkasänky ja sen päällä vaipanvaihtoteline, L:lle oli tehty sänky olkkariin. Paikka on jotenk... read more
Kenkiä, paljon kenkiä
Ylämäkeen
Paattei

Europe » Finland » Uusimaa » Helsinki June 5th 2015

No niin... Taas mennään. Katselin tuossa vanhoja blogeja ja näköjään trendinä on usein jättää viimeinen postaus joko täysin vajaaksi tai sitten pois kokonaan. Ja osa reissuista kokonaan loistaa poissaolollaan. Oltiin helmikuussa 2015 8pv New Yorkissa. Se oli sinällään jännä reissu, että ensimmäistä kertaa harjoiteltiin kahden lapsen kanssa reissaamista. Nyt on sitten näin lapsiperheen näkökulmasta isompi vaihde silmässä ja lähdetään pe-iltana ensin Istanbuliin 4 päiväksi ja sitten 10pv Iraniin. Viisumi Iraniin oli yllättävän hankala. Kolme kertaa kävin suurlähetystössä viemässä lappuja. Helpommalla olisi päässyt, jos olisi hankkinut turistitoimistosta kutsun maahan. Mutta menihän se sit näinkin. Itse kohdetta olin lobannut S:lle jo muutaman vuoden ja nyt heti kun sain myöntävähkön vastauksen, varasin suoraan lennot. Yhtenä myyntiargumenttia oli, että majoitutaan hienoissa ja vanhoi... read more

Asia » Malaysia » Penang » George Town July 21st 2014

J kävi sunnuntaina lounaan jälkeen jalkahieronnassa. Hoitojen varaaminen oli myös melkoinen episodi. Soitin spahan lauantaina ja kysyin jalkahierontaa ja itselle jotain raskaana olevalle sopivaa hoitoa. Jalkahieronnan sain varattua, mutta ei nainen kyllä osannut kertoa mistään raskaana olevan hoidoista, vaikka esitteessä kehotettiin kysymään asiasta span henkilökunnalta. "Oh, you are pregnant together?" "Öööh - yes." "I will...aaaah...." "You will ask?" "Yes, sir." "OK, let my husband know tomorrow, then." "Press zero one. Good bye, sir." No, soitin sitten respaan, jossa ei tajuttu asiasta senkään vertaa. Kohta spa soitti takaisin ja sanoi, että halusin kuulemma kysyä hoitohinnoista. No en. L nosti olohuoneessa luurin ja alkoi mölistä linjalle. Repeilin vaan enkä pystynyt yhtään keskittymään, mitä nainen yritti sanoa. Puhelu loppui kuitenkin siihen, että J:lla olisi jalkahieronta klo 13 ... read more
Vihdoin keinumassa
Jatskiautossa
Old time luxury

Oli varattu lennot Bangkokiin jo talvella, mutta mitään muuta suunnitelmaa ei ollut. Tarkoitus oli sukeltaa, mutta se jäi pois laskuista, kun S tuli raskaaksi. Loma uhkasi myös peruuntua kokonaan J:n työtilanteen takia, eikä sen vuoksi haluttu vielä sitten mitään suunnitellakaan. Kun loma varmistui, kohteet alkoivat viuhua ja vaihtua tiukkaan tahtiin. Yhtenä iltana oltiin varmoja, että mennään Taiwanille ja Vietnamiin, mutta jo aamupäivällä tilanne oli toinen. Australia, Borneo, Bali, Malediivit... Ainoa kuvioissa jatkuvasti säilynyt oli Penang Malesiassa. Thaimaasta haluttiin lähinnä pois, kun ei millään löydetty yhtään houkuttelevaa paikkaa kovasta yrityksestä huolimatta. Muutama päivä ennen lähtö S löysi sivuston, jolla kehuttiin junamatkaa Bangkokista Hua Hinin ohi etelään ja siltä pohjalta matkaa alettiin suunnitella. J vielä bongasi hienon majoituksen, joka heti varattiin, sekä kol... read more
junamuffailua
maisemia junasta
Perilla Pratchuapissa

Europe » France » Provence-Alpes-Côte d'Azur » Nice July 28th 2013

Perjantaina 26.7. aamulla pakattiin ja siivottiin vielä loput ja oltiinkin palauttamassa avaimia kympiltä. Auto oli aivan tupaten täynnä tavaraa. Päätettiin vetää koko matka Nizzaan motaria, kun siitäkin kertyi ajoa jo kolmisen tuntia, eikä Lilian nukkunut kuin 50 min. Poikettiin kuitenkin syömään puoliltapäivin randomilla Le-Cannet-des-Maures’in ankeahkoon kylään. Ei aluksi löydetty mitään järkevännäköistä ruokapaikkaa ja lähdettiin ajamaan Le Vieux Cannet –kyltin perään. Kapea tie lähti kiemurtelemaan ylös kukkulanrinnettä läpi omakotialueen ja ylhäällä oli todella idyllisen näköinen pikkukylä, joka käsitti vain muutaman talon. Vastaan käveli pari turistia ja he kertoivat, ettei paikassa ole ravintolaa eikä edes kahvilaa. Ajettiin takaisin alas ja toiseen suuntaan liikenneympyrästä ja valittiin tien varresta yksi ravintola, joka näytti tosi kotikutoiselta ja just siltä, että se on joko... read more
Vanhaa kaupunkia
Place Massena
Museon puisto

Perjantaina 19.7. syötiin vähän aamupalaa taas terassilla. Jotenkin aamu taas venyi ja päästiin lähtemään Nîmes’iin vasta yhdentoista aikaan. Jaakko ajoi suoraan 100-luvulla Rooman valtakunnan ajalla, muutama vuosi Rooman Colosseumin jälkeen, rakennetun amfiteatterin (areenan) takapihalle ja päätettiin ensimmäiseksi vierailla siellä. Ei taaskaan hirveän tarkasti jaksettu kuunnella audioguideja eikä muutenkaan vierailtu ihan joka sopessa, kun siellä ei päässyt kärryillä liikkumaan, mutta ihan tarpeeksi siihen tutustuttiin. Tämäkin oli taas parhaiten säilynyt kyseisen aikakauden rakennus laatuaan, niin kuin myös Maison Carrée eli roomalainen temppeli, jossa käytiin lounaan jälkeen. Jotenkin ei silti ollut erityisen vaikuttava vaan on nähty hienompiakin, ainakin Syyriassa. Yhdessä kerroksessa oli ihan hauskasti esitelty eri gladiaattorityypit. Lounaspaikaksi löydettiin tosi kiva it... read more
Tytöt rannalla
Vesileikkejä
Patonkia Aigues-Mortissa

12.7. Perjantaina aamupalan ja pakkaamisen jälkeen hyvästeltiin isäntäväki Jocelyn ja Salva Beaunessa vähän haikein mielin. Lilian tykkäsi kovasti peuhata puutarhassa ja sai paljon huomiota, oli kiva puhua ranskaa huippumukavan isäntäpariskunnan kanssa, kaikki oli tosi kaunista ja siistiä, ruoka hyvää ja huoneessa oli ilmastointi... Lähdettiin ajamaan motaria suuntana Lyon. Pikkuisen alkoi kuitenkin houkuttaa nähdä myös Beaujolais’n viinialueen kyliä, joten poikettiin tieltä noin tuntia ennen Lyonia. Oli taas tosi huonosti kartalla minkään suhteen, joten syötettiin navigaattoriin vain Beaujolais ja sieltä tuli jonkinniminen kylä, johon sitten suunnattiin tarkoituksena löytää ruokapaikka ja juoda lasillinen. Maisemat eivät todellakaan olleet mitään Bourgogneen verrattuna eikä kyseisestä kylästä todellakaan löytynyt mitään ravintolaan viittaavaakaan. Suunnattiin takaisin moottoritielle päi... read more
Vanha kaupunki
Todella vanhaa kaupunkia
Hotel de Villen aukiolla

Europe » France » Burgundy » Beaune July 11th 2013

Maanantaiaamuna pakattiin ja tiskattiin ja Jaakko haki vielä leipomosta aamupalaa ja vei roskat kierrätykseen. Sitten ajeltiin tosi kapeaa ja mutkittelevaa tietä Morvanin kansallispuiston hienon metsikön, muutaman pikkukylän ja Lormesin kaupungin läpi. Saulieu’ssä pysähdyttiin kahvilaan (oli muuten sekin jostain 1600-luvulta) ruokkimaan Liliania taas purkkiruualla. On varsinainen gourmet-matka ollut hänelle, kun purkkiruokaa vaan vetää... Ei ehditty tai jaksettu tehdä talollakaan kuin yksi satsi ruokaa. No, Ranskassa vauvojen purkkiruuat on kyllä monipuolisempia kuin Suomessa. Mutta puuroa ei ole sitten minkäänlaista ja Suomesta mukana tuodut hiutaleet ovat loppuneet. Kummitädiltä on tilattu lisää puurohiutaleita ja ne pitäisi saada kun nähdään Tarasconissa 15.7. Aamu- ja iltapalaksi markkinoidaan vielä yksivuotiaillekin kaikenmaailman kaakaon- tai keksinmakuisia, maitoon liuotettavia ja... read more
Hôtel Dieu
Eliksiirejä
Viiniä,viiniä

Tot: 0.148s; Tpl: 0.008s; cc: 15; qc: 66; dbt: 0.0768s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb