Perhematka Istanbulissa ja Iranissa

Europe » Finland » Uusimaa » Helsinki
June 5th 2015
Published: June 5th 2015

Kesäreissu Turkki + Iran

No niin... Taas mennään. Katselin tuossa vanhoja blogeja ja näköjään trendinä on usein jättää viimeinen postaus joko täysin vajaaksi tai sitten pois kokonaan. Ja osa reissuista kokonaan loistaa poissaolollaan. Oltiin helmikuussa 2015 8pv New Yorkissa. Se oli sinällään jännä reissu, että ensimmäistä kertaa harjoiteltiin kahden lapsen kanssa reissaamista.

Nyt on sitten näin lapsiperheen näkökulmasta isompi vaihde silmässä ja lähdetään pe-iltana ensin Istanbuliin 4 päiväksi ja sitten 10pv Iraniin. Viisumi Iraniin oli yllättävän hankala. Kolme kertaa kävin suurlähetystössä viemässä lappuja. Helpommalla olisi päässyt, jos olisi hankkinut turistitoimistosta kutsun maahan. Mutta menihän se sit näinkin.

Itse kohdetta olin lobannut S:lle jo muutaman vuoden ja nyt heti kun sain myöntävähkön vastauksen, varasin suoraan lennot. Yhtenä myyntiargumenttia oli, että majoitutaan hienoissa ja vanhoissa taloissa, joissa upeat sisäpihat jne. Nautitaan niissä puiden varjoissa minttuteetä ja taateleita. No joo... Onhan sellaisia, mutta hinnat ovat ihan pilvissä! Nyt sit ollaan melko alkeellisissa oloissa ja vaatimustaso muuttui tuollaisista helmistä " ikkuna + oma pesuhuone länsimaisella vessalla". Ehkä me niihin kuitenkin teelle päästään.

Majoitukseksi ollaan otettu Istanbulista joku Sophia's Apartment, joka on ihan hyvillä paikoilla. Alunperin piti jatkaa sieltä päivälennolla Teheraniin, mutta kaikenlaisten lentomuutosten jälkeen päädytäänkin nyt suoraan Esfahaniin Hashst Behest -nimiseen apartmentiin. Sieltä sitten muutaman päivän jälkeen Shiraziin (Niayesh hotel), jossa ollaan loppuaika. Meillä on NYC kantapääoppien mukaan tehty todella väljä suunnitelma kun lapset nyt nukkuu (tai ei nuku) miten sattuu (vieraissa paikoissa, katumelussa, huutavassa ilmasoinnissa tai ilmastoinnin rikkoutuessa tukalassa kuumuudessa). Mitään ihmeempää ei ole suunniteltuna eli aika perusturrea tulossa jokaisessa näistä paikoista. Toivottavasti saadaan tehtyä muitakin päiväretkiä Shirazin lisäksi (päiväretki Persepolikseen tietty pakollinen). Teheran jää lentomuutosten takia valitettavasti väliin, mutta ei nyt vaan voinut rakentaa matkaa liian tiukaksi.

Esfahanista on noin 5-6h automatka Shiraziin ja Teheranista on sama setti Esfahaniin eli tuon jälkimmäisen automatkan poistuminen lienee ainakin nyt ihan hyvä ajatus. Lämpöä on luvattu aika paljon "liikaa" eli nyt siellä on 36-40c päivälämpötilat. En tiedä mahtaako ilmastointia olla laajemmin tarjolla kuin hotellissa (toivottavasti). Kotiläksyt on aika heikosti tehty työkiireiden takia, mutta eiköhän me siellä tekemistä keksitä. 3v L ja 8kk A saavat etsiä meille parhaat leikkipaikat jne.

Nyt 3h kentälle lähtöön ja kamat vielä aika levällään eli pientä loppuhässäkkää taas tiedossa.

Tot: 0.076s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 29; dbt: 0.0566s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb