Page 2 of Carsten Travel Blog Posts

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi November 4th 2019

Vietnamesere laver god mad som er meget smagfuld og ikke for stærk. Det vigtige er at det laves af friske råvarer. Det betyder at der bringes friske varer ind til byerne og bliver bl.a solgt af cykelhandlende. Restauranten vi spiste på efter sejlturen holdt man rejer, hummer, snegle og fisk friske i akvarier og baljer. På turen tilbage til Hanoi stoppede vi på et værested for handikappede unge som blev oplært i forskellige former for håndværk ved at brodere og lave stenkunst. Pigerne broderede smukke billeder med meget tyde tråde og drengene lavede meget imponerende skulpturer. Et andet stop var ved en lille landsby hvor vi gik en tur igennem de lokale marked. På turen hen til en lokal beboer kom vi forbi optakten til et bryllup. Den lokale beboer var gået på pension men fik ... read more
B2044996.
B2044999.
B2045000.

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hai Phong November 3rd 2019

Næste morgen kastede vi os ud midt i trafikken i hver vores cykelvogn hvor vi fik en sightseeing tur. Her blive vi på fineste vis manøvreret rundt midt i trafikken. Det gav en fin mulighed for at opleve gadehandlere sælge deres varer fra deres cykler og vietnamesere spise morgenmad siddende på små plasticstole ude på fortovscaféerne. Kommet vel tilbage til udgangspunktet var det op i bussen for at blive kørt ud til Ha Long bugten. Efter et par timers køretur valgte vi at stoppe ved en perlefarm hvor man viste hvordan man dyrkede perler og hvordan man indlagde et fremmedlegeme i en østers for at få den til at gro en perle. I butikken var der masser at flotte eksempler på perlekæder og smykker med perler. Fremme ved Ha Long bugten kunne vi kikke ud over ... read more
B2034327.
B2034365.
B2034371.

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi November 2nd 2019

Så fik vi taget fat på Vietnaturen ved at gå rundt i mylder af scooter, bil, mennesker og gadebutikker. Man skal holde et vågent øje på hvad der sker så man ikke lige bliver kørt ned af en scooter. For at komme godt i gang med ture må det første være at hilse på Ho Chi Minh. Men inden skulle vi lige se resterne af et B-52 fly som var styrtet ned i en sø. En gammel dame kom forbi og fortalte hvordan hun havde oplevet styrtet og hvordan vand og fisk var svømmet over og ned i deres beskyttelsesgange. Selv turen forbi Ho Chi Minh var en andægtig og hurtig tur rundt om den balsamerede krop som selvfølgelig lå inde i et kæmpe mausolæum. I videnskabens tempel fejrer de studerende afslutningen på deres uddannelse med ... read more
B2023973

Europe » Iceland » Southwest » Reykjavík September 10th 2018

Sidste stop på vej mod Reykjavik var en lille by Kirkjubæjarklaustur. Hotellet havde et vandfald i baghaven. Man kunne gå ad en sti langs vandfaldet og nå op til dets udspring som var en fin lille sø. Op fra toppen fik man en fin udsigt over husene og det flade lavalandskab. I nærheden af hotellet var det også et andet meget flot vandfald som løber ud over en rund klippe. Alle mand var inde og fotografere det og forsøgte at få vist det fine vandforløb på vandfaldet. Næste morgen skulle vi køre det sidste stræk til Reykjavik. På vejen tog vi en lille afstikker for at så set en meget smuk canyon Fjaðrárgljúfur. Canyon var tydeligvis et kendt turistmål så vi delte fornøjelsen med et buslæs englendere. I Reykjavik skal man se domkirken og kulturhuset samt ... read more
180909-0002
180909-0004
180910-0005

Europe » Iceland » South » Höfn September 9th 2018

Noget af det jeg har set frem til, er at fotografere isklumper på den sorte strand mens solen står op og sender sine røde stråler igennem isen. Det kræver at man kommer tidligt op og at vejret giver mulighed for at se en solopgang. Dagen før var vi ved Jökulsárlón i regnvejr og sammen med en masse andre turister. Nu var vi stået tidligt op og vejrudsigten gav håb om en mulig solopgang, der kunne bruges til de ønskede billeder. Da vi kom frem lyste solen gennem en smal sprække så man lige kunne ane de gule skær. Jeg skyndte mig ned til stranden for at finde nogle passende isklumper og få taget nogle billeder med solen i baggrunden. Lyset var det et kvarter og så var det hele gråt. Nu kunne vi tage over på ... read more
180909-0002
180909-0003
180909-0004

Europe » Iceland » South » Höfn September 8th 2018

Turen går nu mere øst over. Vi skal se masser af is da vi er på vej til området hvor den store iskalot Vatnajökul sender sine tunger af gletsjere ud i landskabet. Den store iskalot ses tydeligt på lang afstand. Ned fra den store istop løber der brede floder af is. De er vores næste mål for turen. Vejret var dog ikke helt med os. Skyerne hang lavt og truede med regn. Dog var vi så heldige at solen skinnede på dele af den gletsjer vi skulle hen at se på. Gletsjer eventyret startede allerede på vejen ind til gletsjeren. Vejen virkede som om gletsjeren lige havde ligget der, den er flydt med store huller og kæmpe sten, så der skal køres meget langsomt ind til parkeringspladsen ved foden af gletsjeren. Gletsjerisen har de mest fantastiske ... read more
180908-0002
180908-0003
180908-0004

Europe » Iceland » South » Vík September 6th 2018

I nærheden af Skogafoss ligger Dyrhólaey som var målet for dagens udflugt. Her er der alt fra fantastiske klippeformationer, basalt støtter, til sorte strande. Dagen var meget stormfuld hvilket kunne mærkes på toppen af klippen, hvor der var udsigt over en klippehvælving. Vinden gav også kæmpe bølger med masser af skumsprøjt som blæste op i vinden. Nogle strandgæster havde det med at komme for tæt på bølgerne, hvilket kunne resultere i en kold overbrusning. Strande er også kendt for den fantastiske klippehule bestående af basalt søjler. Der er utrolig mange former og farvenuancer. De smukke klipper ud i vandt fik ekstra liv af de voldsomme bølger med skumsprøjtet stående til alle sider. Tilbage ved Skogafoss var det kortvarigt muligt at få taget et par billeder af vandfaldet uden turister. Ud over turisterne består det svære i ... read more
180907-0002
180907-0003
180907-0004

Europe » Iceland » South » Vík September 6th 2018

Et kik ud ad vinduet kl 5:30 viste en nærmest skyfri himmel. Nu var det endelig muligt at få taget det billede jeg havde gået og snakket om. Et billede med morgensolen gående igennem vandfaldet. Det var bare om at komme i tøjet og op til gejseren. Det blev en meget smuk oplevelse at se de få skyer som var på himmelen blive røde og se solen komme op bag bjergene ud i horisonten. Nu var det bare at vente på at gejseren ville springe med en flot vandsøjle. Efter 3 forsøg lykkedes det at få det hele til at passe sammen. Vi skulle på en længere tur for at kommen hen til næste destination. Den gik blandt andet forbi nogle varme kilder med boblende mudder og blå vandløb. Der havde længe været snakket om en ... read more
180906-0002
180906-0003
180906-0004

Europe » Iceland » Southwest » Selfoss September 5th 2018

På vejen fra Stykkishólmur hvor vi havde overnattet 2 nætter gik ture videre til Þingvellir for se stedet for amerikanske og europæiske kontinenter skilles ad. Ind da stoppede vi på vejen for at se et lille fint vandfald Skuggafoss. I revnen som dannes af de to kontinenter vælter et meget flot vandfald som løber ud over det amerikanske kontinent. Målet for ture var at komme frem til Geysir hvor en var kilde springer op. Stedet har givet navn til fænomenet en geyser. Geysir springer ikke længere den stoppede efter et jordskælv omkring 2005. Nu er det Strokkur som springer. Stedet er hele dagen stedet fyldt med turister, det er umuligt at få et godt billede uden mennesker. Så næste morgen var jeg oppe kl. 6 for at se solopgang og springende vand. Næste turistmål var Gullfoss, ... read more
180904-0004
180904-0005
180905-0004

Europe » Iceland » Northwest » Snæfellsnes September 3rd 2018

Snæfellsnes er vores første destination på fototuren til Island. Om aftenen som vi ankom skulle det blive klart vej, så det var muligt at tage ud og se nordlys. Efter at have stået der i noget tid og var vi begyndt at blive kolde og begyndt at pakke sammen. Så lige pludselig væltede nordlyset frem. Vi fik meget travlt med at pakke kameraerne ud igen. Vi nåede nogle billeder inden det blev svagt igen. På vejen hjem til byen kunne vi se nordlyset ude over fjorden med byen i baggrunden. Næste dag så vejret lidt grumset ud, men skiftede på en sådan måde at det gav nogle meget dramtiske himler, hvor det en gang i mellem regnede let og andre gang var det solskin. Målet for dagen var at fotografere Kirkjufell som er et meget ikonisk ... read more
180902-0002
180903-0003
180903-0004

Tot: 0.172s; Tpl: 0.009s; cc: 22; qc: 131; dbt: 0.112s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb