Vandfald og springvand

Iceland's flag
Europe » Iceland » Southwest » Selfoss
September 5th 2018
Published: September 5th 2018

På vejen fra Stykkishólmur hvor vi havde overnattet 2 nætter gik ture videre til Þingvellir for se stedet for amerikanske og europæiske kontinenter skilles ad. Ind da stoppede vi på vejen for at se et lille fint vandfald Skuggafoss. I revnen som dannes af de to kontinenter vælter et meget flot vandfald som løber ud over det amerikanske kontinent.

Målet for ture var at komme frem til Geysir hvor en var kilde springer op. Stedet har givet navn til fænomenet en geyser. Geysir springer ikke længere den stoppede efter et jordskælv omkring 2005. Nu er det Strokkur som springer. Stedet er hele dagen stedet fyldt med turister, det er umuligt at få et godt billede uden mennesker. Så næste morgen var jeg oppe kl. 6 for at se solopgang og springende vand.

Næste turistmål var Gullfoss, et kæmpestort vandfald lige i nærheden af Geysir. Vandfaldet er i flere niveauer og man kan komme ud og stå midt i det øverste niveau. Oplevelsen blev endnu bedre af at sol kastede glans over vandfaldet og lyste vandtågerne op.

Tot: 0.062s; Tpl: 0.01s; cc: 15; qc: 24; dbt: 0.0346s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb