Page 5 of Carsten Travel Blog Posts

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut July 26th 2013

JEG HAR SET HVAL!!! Dagens tur gave den store oplevelse trods regnvejr. Men for at begynde med begyndelsen, gik turen først til en nedlagt bygd Assaqutaq. I sin storhedstid blev der drevet hvalfangst fra stedet (1764-1876). Efter hvalfangst gik man over til fiskeri hvor man forarbejdede og saltede fiskene på øen. I 1906 flyttede den Kongelige Grønlandsske Handel sine aktiviteter ud på øen. Øens befolkningstal voksede og nåede sit maksimum 1918 på 135 personer. I 1960 – 69 flyttede folk fra stedet især på grund af dansk politik om at samle grønlænderne i Sisimiut. Her byggede man stor boligblokke for at hus befolkningen ude fra bygderne. I dag er Assaqutaq sommerlejer for børnene fra Sisimiut. Det andet mål med sejlture var at se hval. Vandet var meget roligt men den tætte regn og de lave skydække ... read more
130726-02
130726-03
130726-04

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut July 25th 2013

Kangerlussuaq er den eneste lufthavn ud over Thule der kan tage store internationale fly. Hver formiddag kommer flyet fra København med næsten 300 passagerer. Efter det store fly er landet kommer en masse små propel fly som bringer passagerene ud til Nuuk og de øvrige byer som har mindre landingsbaner. Vi sidder i lufthavene og venter på vores lille fly som skal bringe os til Sisimiut som ligger ude ved kysten. Byen er næst størst med 5.500 faste beboer og mindst lige så mange hunde. Hundene holder fri for sommeren. De fleste hunde er lagt i kæder lidt uden for byen for at undgå at de angriber nogle mennesker inde i byen. Det har også den fordel at deres gøen og hylen er kommet lidt væk. Byen er bygget op af klipperne og er meget farverig ... read more
130725-11
130725-12
130725-13

Anden dagen byder på en diset sol og kølig luft. Som en forsmag på turen til indlandsisen tager vi med turbussen op på de sydlige bjerge for at se om vi kan finde Moskusokser. På vej op af den stejle vej til toppen se vi 3 Moskusokser stå på det grønne område nede ved floden. De er langt væk, så jeg tager et billede for dokumentationens skyld. Lidt længere oppe af vej springer en Moskusokse væk fra vej, og er desværre over alle bjerge inden jeg når at få taget et billede. Turen går videre op på toppen og over på den anden side af bjergkammen hvor der er et godt blik ind til indlandsisen. Efter at have fået en sandwich til frokost, var vi klar til dagens store udflugt. Turen til indlandsisen. Isen ligger 38 ... read more
130724-02
130724-03
130724-04

Så kom vi til Grønland. Efter en flyvetur på på 4 timer og 40 minutter ankommer vi 40 minutter efter vi er startet til Kangerlussuaq eller Sønder Strømfjord. Klokken er dermed lidt i 10 om formiddagen og der er klar til oplevelse lige med det samme. Efter lidt introduktion og formiddagskaffe er der tid til lige at få gjort udstyret klart for derefter at sætte sig ud i den strålende sol som brager ned fra en skyfri himmel. Det er kommet helt bag på os så vi måtte lige skifte til noget tyndere tøj. Kangerlussuaq er egentlig bare en lufthavn og en gammel amerikansk flybase med noget by omkring. Men det der gør stedet attraktivt er naturen unden for byen. Den første udflugt gik derfor ud i landskabet for at se hvad der var at byde ... read more
130723-01
130723-02
130723-03

North America » United States » Illinois » Chicago July 16th 2006

Vores meget lækre bil er nu afleveret til udlejningsfirmaet. Den har tjent os godt, vi har næsten kørt 3.000 miles (lidt over 5.000 km). Vi er alle enige om at det ville være fedt at have sådan en bil der hjemme. På forunderlig vis lykkedes det os at få pakket alt vores grej ned så det kunne komme ombord på flyveren. Det var ikke en triviel opgave da vi har købt en masse tøj og Cowboyboots. Efter et par timers flyvning lander vi i Chicago som er stinkende varm og med høj luftfugtighed, det er næste ikke til at trække vejret. Vi har på turen været igennem områder hvor det har været meget varmt (40 grader) men luften har været tør, så det har været nemmere at klare end den fugtige luft i Chicago. Vi havde ... read more
Højde skala med Sears Tower som det højeste
På 103 etage i Sears Tower
Solnedgang bag ved Chicago Skyline

Efter det enorme regnskyl dagen før var vi nødsaget et ikke planlagt stop ved byen Gardiner i Montana lige uden for den nordlige indgang til Yellowstone. Senere på aftenen var himmelen klaret op og vi nød udsigten ind over Yellowstone mens vi indtog vores aftensmad. 13. juli Næste dag var målet at nå til Cody ca. 100 km uden for Yellowstones østlige udgang. Det var dog ikke så simpelt. For at komme til Cody skulle man igennem Yellowstone og videre ud igennem en lille flække, Cooke City, for derefter at køre op over nogle 8000 fod (ca. 2700 meter) høje bjerge i Shoshone Nat. Forest. Vi blev anbefalet at køre af Chief Joseph Scenic HWY. Vi måtte stoppe flere gange for at ny den fantastiske udsigt. Vi passerede passet hvor Indianerne var sluppet fra U.S. Calvary ... read more
Indgangen til Buffalo Bill Historical Center
Hotel Irma I Cody
Oliepumpe

Den trykkede stemning havde lidt svært ved at lette efter vi havde forladt Granite Creek Ranch. En forholdsvis kort køretur bragte os om på den anden side af Teton bjergmasivet og ind i byen Jackson. Det må nok siges at være et overvældende møde med turismen, trafikpropper, tøj og souvenirbutikker. Vi forsøgte fortvivlet at finde visitor centeret og måtte spørge om vej. Her blev vi udstyret med en lang liste over hoteller samt et kort over byen - så var det bare at gå på jagt. Vi fandt en hyggelig hytte som skulle være vores hjem de næste 4 dage. 8 juli Det var noget op på formiddagen før vi endelig kom ud at køre, ud på vejen som kører langs med Grand Teton bjergmassivet. Det første stykke af vejen kan man ikke se Teton da ... read more
Bison foran Grand Teton
Varm kilde i Yellowstone
Louise og Frederik betragter de dampende varme kilder

North America » United States » Idaho » Idaho Falls July 3rd 2006

Der er ved at brede sig en vis træthed over at se den ene stenstruktur efter den anden. Hver dag har børnene spurgt om hvornår vi skal på ranchen. Den store dag var nu kommet. Vi havde dagen før stoppet i den nærliggende by, Idaho Falls, for at overnatte tæt ved ranchen og for at kunne indkøbe Cowboy tøj inden vi skulle op på hestene. Derfor gik næste formiddag med at få indkøbt cowboystøvler og bukser. Der blev talt med på de sidste miles hen til ranchen. Et skilt viste vej ned af en lang grusvej som bragte os langt ind i en smuk dal med bløde bakker rundt om. Som en dyb kontrast til vores hektiske tur blev vi mødt af en herlig fred. Alle var ude at ride formiddagsturen og værtinden Nessie viste os ... read more
Aftenhygge ved bålet
Mesterkokken er i gang ved grillen
Patriotisk kage

North America » United States » Utah » Bryce Canyon June 28th 2006

28-30 juni Efter at have været igennem to store nationalparker kan man ikke forestille sig at der fandtes noget der var endnu mere fantastisk. Vi var derfor ikke forberedt på det syn der mødte os ude på et af udsigtspunkterne i Bryce Canyon. Et kæmpe areal fyldt med stenstøtter i alle farvetoner gående fra hvid til rød. Alle disse fantastiske former findes ingen andet sted i verden i den mængde. De er opstået ved at to forkastnings linier krydser hinanden i noget prorøst sandsten og at dette ligger så højt (2500 -3000 meter) at temperaturen konstant skifter mellem frost og tø, hvilket nedbryder stenene på denne specielle måde. Det er en oplevelse at se stenene oppefra og noget helt særligt at gå nede i mellem stenstøtterne eller Hoodoos som de rigtigt kaldes. Som så mange gang ... read more
Bryce  Canyon
Morgen i Bryce  Canyon

25. juni På vej ud af Grand Canyon national park kørte vi langs den sydlige kant og benyttede en hver lejlighed til at køre ind på en udkigspost for at se ud over den fantastiske kløft. Med Grand Canyon bag os går turen videre til Zion National Park i Utah. Efter at have kørt i 4 timer igennem en varm ørken (ca. 40 grader) med underlige grus høje og flotte klipper orkede vi ikke mere bilkørsel. Da børnene i den første ”rigtige” by (Page ved Lake Powell), var ved at lave mytteri, valgte vi derfor at stoppe og tog en velfortjent overnatning på et lækkert hotel med svømmepøl og et dejligt stort værelse. Dagen blev fuldendt et stort stykke død ko og en bagt kartoffel, hvorefter vi betragtede solnedgangen fra et højdedrag i nærheden. Vinden havde ... read more
Grand Canyon udsigt.
Klippeformation ved Lake Powell
Steppebrand

Tot: 0.292s; Tpl: 0.011s; cc: 30; qc: 146; dbt: 0.2054s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb