Regn og is

Iceland's flag
Europe » Iceland » South » Höfn
September 8th 2018
Published: September 9th 2018

Turen går nu mere øst over. Vi skal se masser af is da vi er på vej til området hvor den store iskalot Vatnajökul sender sine tunger af gletsjere ud i landskabet. Den store iskalot ses tydeligt på lang afstand. Ned fra den store istop løber der brede floder af is. De er vores næste mål for turen.

Vejret var dog ikke helt med os. Skyerne hang lavt og truede med regn. Dog var vi så heldige at solen skinnede på dele af den gletsjer vi skulle hen at se på. Gletsjer eventyret startede allerede på vejen ind til gletsjeren. Vejen virkede som om gletsjeren lige havde ligget der, den er flydt med store huller og kæmpe sten, så der skal køres meget langsomt ind til parkeringspladsen ved foden af gletsjeren. Gletsjerisen har de mest fantastiske former og farver. Går man et stykke ind kan man se hele gletsjeren og få en fornemmelse af hvor storslået en er.

Turen går videre til en anden af Vatnajökuls gletsjere som ender i en store sø Jökulsárlón. Isbjerge knækker af gletsjeren og sejler rundt i søen. De smeltende isbjerge har alle mulig former og går lige fra klart is til blå og mat hvid.

Heldet med vejret slap dog op. På vej mod området to regnen til og den flotte udsigt forsvandt i regntågerne. Synet der mødte os var hundredvis af biler, masser af busser og en frygtelig masse mennesker. Vi fik skud nogle skud, men var opsat på at komme tilbage på et andet tidspunkt. Af samme årsag havde jeg søret for at vores hotel lå lige i nærheden af stedet.

Tot: 0.249s; Tpl: 0.011s; cc: 24; qc: 110; dbt: 0.198s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb