Blogs from San Cristobal de las Casas, Chiapas, Mexico, North America - page 2

North America » Mexico » Chiapas » San Cristobal de las Casas February 24th 2017

Leaving very early in the morning with the Plans to take the scenic route Mex 186 from Palenque to San Christabol to save 300 kms of driving the more frequent route. We are on an adventure taking challenges daily. Well I think this will be the highest test of venture. The route 196 kms in total took 9 hours of driving time thats 24 kms per hour, the roads were washed out, no shoulders, driving up high hills into the mountains and pot holes beyond anything you could imagine. A road not used much that suffers bad in rainy season gets limited funding for repair. The scenery was so beautiful the 57 towns and villages we passed through, farms on the hill sides AMAZING. Passed through only one Military check no one there and stopped at ... read more

North America » Mexico » Chiapas » San Cristobal de las Casas December 20th 2016

"Next week I'm meeting my boyfriend in Oaxaca" is a startling phrase to say on the third date. My mind raced, in limited spanish vocabulary, for the right response to her declaration. "Tienes un novia?" I stuttered incorrectly seeking clarification on the vacationer. She laid it out including her relationship motive, the open agreement, and where I stand in the love triangle. Dating in Mexico was not what I expected. I've heard rumors of Spanish "I love you's" that arrive at the end of date #1, Friday evenings spent with family, green card social climbers, but little matched my expectations. My immediately obvious blind spot was monogamy - it's not a priority in the middle age mexican crowd, and my romantic commitment-oriented mind was blown. I spent the week with Berenice enjoying the mountains of San ... read more

I was a bit reluctant to leave the beach, especially with the prospect of heading back to the cold, and to another city. The 12 hour bus didn't sound too tempting either. We opted for another overnight bus, as although they're nowhere near as nice as Asian buses with beds, we don't feel as if we have wasted a day travelling. As soon as we got off the bus my spirits were much higher, breathing in the crisp fresh mountain air at 8am as the town was waking up, I knew I'd like it here. The town is fairly small, and unlike Oaxaca the grid layout of the town is much easier to navigate! Once we'd found a hostel we headed off to oh la la patisserie for breakfast. The hot chocolate here is so good! ... read more
Graveyard
Boat trip
View down the canyon

Gisteren ben ik na mijn school op zoek gegaan naar een museum over de geneeskunsten van de mayas. Volgens de kaart moest ik gewoon vanaf een zijstraat van het centrale plein rechtdoor lopen en dan zou het museum vanzelf aan de linkerkant verschijnen. Uiteraard klopte de kaart niet. Ik vond het bijna naïef van mezelf om de kaart te vertouwen, maar ik had dan ook niet veel andere keus. Toen ben ik maar ik een café gaan zitten en heb ik, onder het genot van een kopje koffie en de WiFi van het restaurant, Google maps gebruikt om de goed weg te vinden. Dat hielp want daarna vond ik de weg wel. Het museum zelf lag buiten het centrum en dus was het gelijk een veel minder nette wijk, maar het was een grote tuin met ... read more
tmp_11357-IMG_20161013_1443072101575514
tmp_11357-IMG_20161013_143548667277183
tmp_11357-IMG_20161013_1417141233084116

Gisteren werd het laat dus had ik geen zin meer om nog een Blogpost te schrijven. Maar ik heb wel leuke dingen gedaan. Ik ben na mijn lessen naar een tweede hands boekenwinkel gegaan om mijn boek om te ruilen. Ik had in het eerste weekend hier een boek gekocht maar dat had ik inmiddels uit en dus ben ik die gaan inwisselen voor een Spaanstalig boek, in de hoop dat het gaat helpen met oefenen. De eigenares van de boekenwinkel raadde een dun boekje met korte verhalen aan en kwam aanzetten met een boekje waarin mythes en legendes van de inheemse bevolking beschreven staan. Met dat boek ben ik naar een chocolaterie gegaan, want die wordt hier lokaal geteeld. Ik was daar al een keer eerder geweest en de eigenaar was een aardige man die ... read more
tmp_11658-IMG_20161012_134953_1-170580846

Vandaag moest ik weer terugvallen in het schoolritme. Dus stond ik vanmorgen weer om 8 uur op en had ik daarna lessen. Het zijn alleen geen groepslessen meer want ze hebben niemand om bij mij in de groep te zetten die ongeveer hetzelfde niveau heeft. Deze middag ben ik op pad gegaan om wat post naar Nederland te sturen. Er was echter geen een winkel die kaarten, enveloppen, en postzegels had. Sterker nog ik ben geen een winkel tegen gekomen die twee van de drie dingen had. Uiteindelijk heb ik er meer dan een uur over gedaan om alles bij elkaar te verzamelen en op te kunnen sturen. Net op tijd want het postkantoor gaat hier vroeg dicht. Op de terug had vond ik wel dat ik een snack verdient had, bovendien had al dat lopen ... read more
tmp_3986-IMG_20161010_160127-1829028813

Ik ben gisteren vergeten wat te schrijven dus wordt vandaag wat langer. Gisteren had ik in de ochtend mijn gebruikelijke lessen Spaans en daar werd mij door de lerares aangeraden om naar de kerk van St. Franciscus te gaan omdat het 4 oktober was, dierendag dankzij die heilige. De lerares vertelde dat er dan altijd een festival is bij die kerk dus daar ben ik gaan kijken. Toen ik aankwam stond helaas heel de kerk vol tot buiten aan toe, dus kon ik niet meer binnen kijken hoe het gevierd werd, maar op het plein stonden allemaal marktkraampjes waar ik verse churros heb gehaald. Met die churros ben ik naar de kerk van San Cristóbal gelopen, de hoogst gelegen kerk van 12 ofzo. Daar was helemaal niemand dus kon ik in mijn eentje de kerk verkennen, ... read more
tmp_2201-IMG_20161005_1331151273189661
tmp_2201-IMG_20161004_135602145343640
tmp_2201-IMG_20161004_134638987248909

Vanmorgen had ik mijn eerste taallessen, maar eerst had ik een ontbijt met mijn gastgezin. Dat bestond uit vers fruit en yoghurt, quesadillas, en verse lokaal geteelde koffie. Bij de taallessen bleek wel hoe weinig ik nog weet van de taal, want drie kwart van wat ik hoor is nieuw voor mij. Het goede nieuws is dan wel dat ik nog veel kan leren. Na de lessen ben ik iets gaan eten in de stad in wat later een vegetarisch restaurant bleek. Dat restaurant groeide de groenten op het eigen dak in een open groente tuin dus daar was ik eerst gaan kijken. Daarna ben ik in een café mijn huiswerk gaan maken. (vlieg je 10000 kilometer de wereld over om school te vermijden, zit je nog huiswerk te maken.) Daar schonken ze ook warme chocolademelk ... read more
tmp_23862-IMG_20161003_154817-1294319454
tmp_23862-IMG_20161003_164843-649475533

Vandaag was nog een reisdag. Ik had nog een vlucht van bijna 2 uur voor de boeg tussen cancun en Tuxtla Gutierrez, het vliegveld dat het dichtste bij San Cristóbal de las casas ligt. Maar voordat ik vertrok naar het vliegveld heb ik heerlijk uitgerust in een hotelbed. Al werd ik wel om 4 uur wakker door de jetlag. Gelukkig kon ik weer in slaap komen daarna en werd ik om half 7 nog eens wakker. Tegen die tijd waren Pieter en Danielle ook wakker dus gingen we op pad voor een ontbijtje. Uiteindelijk ploften we zo'n 500 meter van het hotel neer in een nog leeg restaurant (tja, welke idioot gaat er dan ook om 7 uur buiten de deur ontbijten) wat als enige eettentje al open was. Toen kwam ik erachter dat Mexicanen hun ... read more

Vandaag ben ik de stad gaan verkennen. Ik kreeg wat tips van mijn gastgezin en ben er daarna maar op uit getrokken. Als eerste stond de templo de Guadeloupe op de planning. Die kerk ligt 4 blokken bij mij vandaan aan de kop van de hoofdstraat en bovenop een heuvel. De kerk zag er maagdelijk wit uit van buiten (in tegenstelling tot de straten die gebruikt worden als openbare prullenbak). Er was echter een mis aan de gang want het was zondag en er zijn nou eenmaal veel gelovige mensen in Mexico. Ik kon dus niet binnen kijken. Daarna ben ik de hoofdstraat uitgelopen naar het centrale plein, waar nog een kerk stond. Die werd niet gebruikt voor een mis en daar kon ik dus wel binnen gluren. Ondanks het feit dat de Spanjaarden al het ... read more
tmp_19950-IMG_20161002_103303-1824230244
tmp_19950-IMG_20161002_111819-1084565890
tmp_19950-IMG_20161002_103734-841937938

Tot: 0.153s; Tpl: 0.007s; cc: 5; qc: 68; dbt: 0.103s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb