Dag 2: meer reizen

Published: October 2nd 2016

Vandaag was nog een reisdag. Ik had nog een vlucht van bijna 2 uur voor de boeg tussen cancun en Tuxtla Gutierrez, het vliegveld dat het dichtste bij San Cristóbal de las casas ligt. Maar voordat ik vertrok naar het vliegveld heb ik heerlijk uitgerust in een hotelbed. Al werd ik wel om 4 uur wakker door de jetlag. Gelukkig kon ik weer in slaap komen daarna en werd ik om half 7 nog eens wakker.

Tegen die tijd waren Pieter en Danielle ook wakker dus gingen we op pad voor een ontbijtje. Uiteindelijk ploften we zo'n 500 meter van het hotel neer in een nog leeg restaurant (tja, welke idioot gaat er dan ook om 7 uur buiten de deur ontbijten) wat als enige eettentje al open was. Toen kwam ik erachter dat Mexicanen hun eetstructuur anders opbouwen dan ik dat in Nederland doe. In Nederland drink ik in de ochtend een glas water en soms wat koffie, pak ik een de middag een paar boterhammen en schuif ik in de avond pas aan voor een echte maaltijd. Toen Danielle echter om het favoriete ontbijtgerecht van de ober vroeg kreeg ze een steak aangewezen (en zij spreekt vloeiend Spaans dus daar kan het ook niet aan liggen). De kaart was overigens ook dezelfde als die ze mensen bij de lunch aanbieden
De lunch is dan wel normaal gesproken de grootste maaltijd van de dag.

Nadat we gegeten hebben ging ik terug naar het hotel waar ik mijn spullen ingepakt heb en vervolgens heb ik beneden met Pieter en Danielle gewacht op de taxi die me naar het vliegveld zou brengen.

Eenmaal op het vliegveld aangekomen kwam ik erachter dat Pieter geen ongelijk had toen hij zei dat veel Spaans sprekende mensen geen andere taal spreken. Zelfs op het vliegveld konden de stewardessen en baliemedewerkers geen woord Engels. Dus werd ik met behulp van mijn gebrekkige Spaans en wat gebarentaal uiteindelijk met mijn reserveringscode naar een automaat verwezen waar ik zelf in kon checken.

Uiteraard werkte die automaat niet en dus kon ik alsnog in de rij aansluiten van mensen die net als ik gefaald hadden om zelf in te kunnen checken. (Anderen hadden wel betere redenen dan ik om te falen leek het. Er stonden daar voornamelijk invaliden en mensen met met bagage in dozen met 18 hoeken.)

Eenmaal door de douane kwam Jorden zijn kado goed van pas. Ik ben dankbaar gaan zitten lezen in de Universele reisgids voor moeilijke landen. Waarna ik vrij saaie vlucht had. Het was te bewolkt om te kunnen genieten van het uitzicht en hij duurde te kort om echt te iets zinnigs te kunnen gaan doen. Nadat ik geland pakte ik de reisgids er maar eens bij om te kijken waar ik een bus kon gaan vinden die mij de laatste 50 kilometer weg zou brengen.

Die busterminal bestond echter niet meer (of ik ben te blind om het te vinden ook geen onwaarschijnlijke optie). Dus heeft een vrouw mij geholpen door uit te leggen dat ik een taxi moet nemen naar het centrum vanwaar nog wel elke tien minuten bussen rijden. Bij bussen dacht ik echter wel aan het formaat touringcar en niet formaat polenbusje (overigens ook in dezelfde staat van vefvallenheid zo niet nog erger). Dat busje nam mij mee door de bergen van Tuxtla Gutierrez naar San Cristóbal, wat een rit was met prachtig uitzicht door de bergen.

Toen ik aankwam in de stad van bestemming mocht ik op zoek naar mijn overnachtingsadres. Dat was alleen wel lastig zonder straatnaam bordjes. Dus ben ik maar op de bonnefooi het centrum ingelopen en heb ik aan een willekeurige winkelier gevraagd waar mijn straat lag. (Daar kwam mijn gebrekkige Spaans weer goed van pas.) gelukkig wist die man precies waar dat was en dus kon ik het met zijn aanwijzingen vrij eenvoudig vinden.

Op het moment van dit schrijven zit ik op mijn kamer bij te komen van twee toch wel vermoeiende reisdagen en zit ik na te genieten van mijn eerste avonturen in dit verre land en te luisteren naar een van de laatste buien uit het regenseizoen. (Dat is dan toch nog iets dat aan thuis doet denken.)

Tot: 0.158s; Tpl: 0.017s; cc: 12; qc: 49; dbt: 0.0182s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.3mb