Dag 15: pannenkoeken

Published: October 15th 2016

Gisteren ben ik na mijn school op zoek gegaan naar een museum over de geneeskunsten van de mayas. Volgens de kaart moest ik gewoon vanaf een zijstraat van het centrale plein rechtdoor lopen en dan zou het museum vanzelf aan de linkerkant verschijnen. Uiteraard klopte de kaart niet. Ik vond het bijna naïef van mezelf om de kaart te vertouwen, maar ik had dan ook niet veel andere keus. Toen ben ik maar ik een café gaan zitten en heb ik, onder het genot van een kopje koffie en de WiFi van het restaurant, Google maps gebruikt om de goed weg te vinden. Dat hielp want daarna vond ik de weg wel.

Het museum zelf lag buiten het centrum en dus was het gelijk een veel minder nette wijk, maar het was een grote tuin met een aantal gebouwen erin dus dat viel niet op terwijl je in het museum liep. Het museum was wel interessant. Zo weet ik nu bijvoorbeeld precies welke plant wat geneest. Bovendien hebben ze oude gebruiken op een bijzondere manier gemoderniseerd. Zo offeren ze flesjes cola aan hun goden om om beterschap te vragen. Maar ze hadden al wel heel lang geleden een specialisatie binnen de geneeskunde. Zo was er een geneesheer voor botten, en een voor koorts, en hadden ze een vroedvrouw, en een speciaal voor reizigers ziektes. Het was zeker interessant om te zien dat ze in sommige opzichten honderden jaren voor lagen op Europa en in andere lagen ze net zo ver achter.

Ik had eerder deze week beloofd aan mijn gastgezin om een Nederlands gerecht voor ze te maken en dus heb ik pannenkoeken voor ze gebakken. Ik besloot om er een vullend gerecht van te maken door er spinazie en vlees doorheen te mengen. Ik kan alleen helemaal niet zo goed pannenkoeken bakken, en dus leken de meeste pannekoeken meer op scrambled eggs dan op mooie ronde pannenkoeken. Maar goed dat deed niks af aan de smaak en dus smaakten ze wel goed. Het gastgezin vond ze zelfs zo lekker dat ze om een recept vroegen.

Verder heb ik vandaag een busticket geboekt voor aanstaande zondag om naar Oaxaca te reizen. Dat wordt een rit van twaalf uur door de nacht dus moet ik voor maandag een hostel boeken. En daar ga ik me morgen dus mee bezig houden.

Tot: 0.151s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 52; dbt: 0.051s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb