Page 2 of petervan Travel Blog Posts

Tidligt op og hurtig morgenmad. Vi bor på en højslette i det sydlige Colorado – Mesa Verde. Vi har brugt dagen på at gå i fodsporene på de oprindelige beboere i dette område. De byggede huse i grotter der er naturligt skabt at vand. Grotterne ligger meget højt oppe i bjergene og vi har klatret i den tynde luft. Vi har faktisk lavet en slags klatre-limbo-parkour-tour. Det var endnu en sjov – og ikke museums agtig måde – at se lidt gammel historie på. Vi havde købt billetter til 2 guidede toure og tog en enkelt på egen hånd. Husene i grotterne er bygget af sandsten i omkring år 1200 og for at komme frem til ”byerne”, som hænger på bjergsiderne, skal man klatre på stiger udenpå bjergene, kravle gennem små gange i klipperne og balancere ... read more
Venter på afgang ned
Mere Cliff Palace
Der var mange trapper

Vi må indrømme at det kniber lidt med løbeturene herovre. Det betyder dog ikke nødvendigvis at vi ikke får pulsen op. Vi startede dagen med et adrenalinkick. Vi kørte ud af Ouray i sydlig retning. Det vi ikke lige havde taget højde for var, at vi på denne tur, for alvor, skulle op at klatre i Rocky Mountains. Jeg har sjældent kørt på så smalle og snoede bjergveje OG SÅ I ET MOTORHOME. Jeg må indrømme at jeg tænkte undervejs at det var bedst hvis jeg ikke lod mig mærke med at jeg var nervøs – for ungernes skyld. Jeg må også erkende, at jeg er glad for at Peter, først bagefter, indrømmede at han havde en smule svedige hænder indimellem. Mest på det første stykke af turen. Det var nemlig her vi kørte yderst, når ... read more
Passe på
Husk at dreje
Meget scenic

North America » United States » Colorado » Gunnison July 17th 2013

Efter en tiltrængt stille og rolig nat, vågnede vi op i Rocky Mountains. En dejlig fornemmelse. Vi startede på et minedriftsmuseum i Leadville. Der er blevet fundet temmelig meget guld i området, men også både sølv og bly. Det er forbløffende få, der har tjent virkelig mange penge på at udvinde guld, men vi fik da historierne om et par stykker. Det var altså ikke noget for tøsedrenge at arbejde i minerne. Det har virkelig været et hårdt liv. Efter en rundvisning i én af de lokale miner kørte vi videre. Rundviseren var øvrigt selv tidligere minearbejder, så han vidste hvad han talte om. Vi har, under hele turen, haft lidt udfordringer med et dæk der konstant tabte tryk og skulle efterfyldes. Peter var ved at være træt af denne øvelse og da vi midt på ... read more
Mine skakt
tipvogne
Mine spil

North America » United States » Colorado » Leadville July 16th 2013

Bedst som vi troede vi havde fundet en stille og hyggelig plads lige uden for Fort Laramie så har vi i nattens løb lært noget andet, der ligger en kulmine et eller andet sted længere mod vest som ca. hver halve time sender et stortudende tog lige forbi vores plads. For at kompensere for dette har Mads har dog her til morgen været travlt beskæftiget med at svejse fluer, der er utroligt mange fluer her. Vi fik en ”flue svejse ketsjer” af Bob og Ann. Først troede vi den var i stykker da den ikke virkede, senere fandt vi ud af at den faktisk virkede men det var en amerikansk model, så selvfølgelig er der en sikkerheds knap på som der jo ikke er på den danske udgave. Vi havde overnattet ikke ret langt fra Fort ... read more
Fort Laramie sovesal
Fort Laramie Officers hus

North America » United States » Wyoming July 15th 2013

Når man har planer om at besøge Mount Rushmore, findes der vel ikke noget mere naturligt end at starte dagen med æg og bacon. Det gjorde vi og kørte derefter mod Crazy Horse Momorial – en Indianerudgave af Mount Rushmore, hvor man er i gang med at sprænge et bjerg om til en verden største skulptur. Denne skulptur afbilleder Crazy Horse, som var født i Sioux Oglala stammen og senere blev høvding. Han kæmpede mod nybyggernes indtrængen i indianernes områder og var modstander af at de oprindelige amerikanere skulle leve i reservater. Han var en brav og modig kriger, der altid red foran sine egne folk, når der skulle kæmpes. Crazy Horse blev dræbt, 35 år gammel, af en soldat, da han modsatte sig tilfangetagelse i Fort Robinson, Nebraska. På det tidspunkt var han blevet lovet ... read more
Crazy horse museum
Er det en teepee
En-dianer

North America » United States » South Dakota » Custer July 14th 2013

I dag kommer vi tidligt op og det vil også sige at vi kommer tidligt af sted, dagens mål er Rapid City i Syd Dakota, hvor bl.a. Mount Rushmore, den med de fire præsidenter skåret ud i klippen er. Det er faktisk en dansker der i sin tid stod for at få det udført, en Gutson Borglum som først var en kendt kunstner her i USA inden han gik i gang med Mt. Rushmore. I dag kører vi i et landskab med mere bløde bakker og en væsentligt mere frodig vegetation. Efterhånden som vi kommer mere øst på begynder der også at komme flere og flere oliepumper. Ikke sådan nogle man sætter i biler, nej det er sådanne man slæber ud på sin mark hvis man er så heldig at have olie i undergrunden. Det er ... read more
Mads angrebet af sofaen
Andet Wyoming landskab
Stempelskylleren

North America » United States » Montana » Hardin July 13th 2013

Lad os se at komme videre. Det kan kun blive bedre længere øst på. Denne her by er virkelig ikke charmerende. Vi spiser morgenmad på vores lille terrasse, pakker bilen og kører mod øst. Undervejs kører vi igennem et prærieagtigt landskab. Det er temmelig voldsomme sceneskift vi er tilskuere til fra dag til dag. Det meste af dagens tur har været forholdsvis nem kørsel – siger jeg, der ikke er bundet af rattet og kan flytte mig rundt i løbet af dagen eller tage mig en lur! Vi er fremme ved vores campingplads ved 16-tiden.......tror vi nok. Vi er blevet snydt et par gange af tidszoner som ikke alle er lige logiske. Vi vælger dog at køre forbi i første omgang. Vi sætter i stedet kursen mod Little Bighorn Battlefield for at få dagens historiske indslag. ... read more
Montana

North America » United States » Montana » Deer Lodge July 12th 2013

Så kom dagen hvor vi skulle til at tage af sted på egen hånd for alvor, efter at have udvekslet forskellige ting som var endt i dn forkerte bil, tog vi afsked med Bob og Ann. De tager mod vest og vi kører i første omgang mod nordvest, dagens mål var at nå til Missula i Montana. De første 300 km foregår i skov langs med en eller flere floder, man kan gang på gang blive forundret over hvor store skov områder de råder over. Vejen vi kørte var den egentlige nordvest passage som Lewis og Clark i starten af 1800 tallet havde fundet som passage ud til Stillehavet. Hvem de to fyre er, er jeg endnu ikke helt klar over, men nogle hårde nysere har de nok været. Undervejs kører vi også igennem et indianer ... read more
Anne strækker ben under en pause
Frokost
Hvor HW 95 og HW 12 mødes

North America » United States » Idaho » McCall July 11th 2013

Hvad sker der? Det er overskyet, men stadig shortsvejr. Måske har vores hud godt af at holde en lille pause fra solen? I går lånte vi Roberts bil hjem til vores RV og vi har ingen udfordringer mht til transport denne morgen. I dag skal der ske lidt mere. Vi planlægger forskellige aktiviteter. Nogle vil gerne ind til McCall by for at spise is og shoppe, andre vil på hike i bjergene og andre igen skal købe ind og forberede dagens aftensmad. Vi vælger gåturen i bjergene. Vi kører et stykke udenfor byen og går gennem skoven til et lille vandfald. En smuk tur, men samtidig kuperet og en smule udfordrende. Ann og Aunt Mary beslutter sig for at ”holde vagt” ved bilen og vende verdenssituationen, Dejligt, så er der også styr på den! John har ... read more
Afvanding
Flod på gå turen
John og hans hunde

North America » United States » Idaho » McCall July 10th 2013

Peter og jeg har lånt Jeannie's bil hjem til vores RV og onsdag morgen starter med en lille udfordring. Der er ingen strøm på bilen, men der ligger kabler i bagagerummet, så problemet er ikke så stort. Endnu en dejlig solskinsdag. Ved opgørelsen onsdag aften har vi brugt en del solcreme - 2 hele flasker plus det løse samt en del alovera/after sun. Der bliver badet og sejlet hele dagen. En rigitg feriedag ved søen. Jeg nyder at se hvordan alle vores unger hygger sig sammen. Der er virkelig blevet bekræftet nogle bånd på tværs af grænser her.. Aftensmaden er dansk. Vi besluttede os for at lave frikadeller. Heldigvis var det en succes og ingen blev skræmt af tanken om dansk mad. Forhåbentlig vil nogle komme til Danmark for at stifte bekendskab med flere danske retter. ... read more
Æg og bacon MUMS
Stor aktivitet neden for hytten
Seje Ida

Tot: 0.201s; Tpl: 0.008s; cc: 14; qc: 103; dbt: 0.1005s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb