Little Bighorn

North America » United States » Montana » Hardin
July 13th 2013
Published: July 14th 2013

Lad os se at komme videre. Det kan kun blive bedre længere øst på. Denne her by er virkelig ikke charmerende. Vi spiser morgenmad på vores lille terrasse, pakker bilen og kører mod øst.

Undervejs kører vi igennem et prærieagtigt landskab. Det er temmelig voldsomme sceneskift vi er tilskuere til fra dag til dag. Det meste af dagens tur har været forholdsvis nem kørsel – siger jeg, der ikke er bundet af rattet og kan flytte mig rundt i løbet af dagen eller tage mig en lur!

Vi er fremme ved vores campingplads ved 16-tiden.......tror vi nok. Vi er blevet snydt et par gange af tidszoner som ikke alle er lige logiske. Vi vælger dog at køre forbi i første omgang.

Vi sætter i stedet kursen mod Little Bighorn Battlefield for at få dagens historiske indslag. Det var her den Amerikanske hær og bl.a. General Custer udkæmpede og tabte slaget mod Sitting Bull og hans krigere. Det virker på én måde meget underligt at det er 137 år siden. Det virker meget nærværende når man står på slagmarken og hører historien, samtidig med at den måde der blev kæmpet på er meget primitiv og fjern. Virkelig mand til mand. Jeg havde egentlig en forestilling om at begge sider led kæmpe store tab. Det drejer sig, i virkeligheden ”kun” om ca. 260 mand fra hæren og ca 50 indianere.

Vi kører tilbage til pladsen og har sat næsen op efter KFC takeaway aftensmad. Vi har set skiltet på vejen ud til Little Bighorn, men nogen har i mellemtiden fjernet KFC. Vi leder forgæves og ender med at køre ”hjem” til den plads vi har reserveret på og laver selv mad. Nogle mere skuffede end andre. Det er lidt et plaster på såret, at vi har indtil flere slags is i fryseren. Desserten er reddet.

En anden god nyhed er, at vi er kommet op i et klima (stadig i Montana) hvor vi nordboer kan sidde og hygge os om aftenen UDEN at svede...........stadig i shorts og i korte ærmer, men uden at svede. Helt perfekt aften temperatur. Det er med at nyde det nu, for om få dage begynder vi at køre sydpå igen.

Tot: 0.165s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 63; dbt: 0.052s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb