Byerne i bjerget

Published: July 21st 2013

Tidligt op og hurtig morgenmad. Vi bor på en højslette i det sydlige Colorado – Mesa Verde. Vi har brugt dagen på at gå i fodsporene på de oprindelige beboere i dette område. De byggede huse i grotter der er naturligt skabt at vand. Grotterne ligger meget højt oppe i bjergene og vi har klatret i den tynde luft.

Vi har faktisk lavet en slags klatre-limbo-parkour-tour. Det var endnu en sjov – og ikke museums agtig måde – at se lidt gammel historie på. Vi havde købt billetter til 2 guidede toure og tog en enkelt på egen hånd.

Husene i grotterne er bygget af sandsten i omkring år 1200 og for at komme frem til ”byerne”, som hænger på bjergsiderne, skal man klatre på stiger udenpå bjergene, kravle gennem små gange i klipperne og balancere på stier meget tæt på afgrunden!! Derfor har vi også besluttet os for at holde fri resten af dagen. Ikke mere kultur/historie i dag. Ungerne er vist også ved at have fået nok. De ser meget frem til det snarlige besøg i Flagstaff hos Chuck og Verletta.

Vi har for første gang, siden vi forlod Idaho, hvor vi havde familietræf, besluttet at overnatte på den samme plads 2 nætter i træk. Lige nu er Peter og Ida på en løbetur i den tynde bjergluft. Når de kommer hjem hopper vi nok en tur i poolen. Løbeturen i den tynde luft er faktisk en slags doping, hvor de lærer deres blod at optage mere ilt end derhjemme. Det er spændende om de kan mærke forskellen når vi kommer tilbage til Vejle.

Tot: 0.221s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 62; dbt: 0.0879s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb