St. Elmo - ghost town, næsten

North America » United States » Colorado » Gunnison
July 17th 2013
Published: July 18th 2013

Efter en tiltrængt stille og rolig nat, vågnede vi op i Rocky Mountains. En dejlig fornemmelse. Vi startede på et minedriftsmuseum i Leadville. Der er blevet fundet temmelig meget guld i området, men også både sølv og bly. Det er forbløffende få, der har tjent virkelig mange penge på at udvinde guld, men vi fik da historierne om et par stykker. Det var altså ikke noget for tøsedrenge at arbejde i minerne. Det har virkelig været et hårdt liv. Efter en rundvisning i én af de lokale miner kørte vi videre. Rundviseren var øvrigt selv tidligere minearbejder, så han vidste hvad han talte om.

Vi har, under hele turen, haft lidt udfordringer med et dæk der konstant tabte tryk og skulle efterfyldes. Peter var ved at være træt af denne øvelse og da vi midt på dagen gjorde holdt i en mindre by for at købe ind, gik Peter ind til den lokale ”dækmand” og lavede en aftale om at få lappet den utæthed der måtte være. Det viste sig at der sad en skrue i dækket – ikke noget under at den tabte trykket. Vi fik det lappet for $15,00. Det er u nder DKK 100,00. Jeg spørger bare; ”hvor meget dæk/bil får man lavet for 85 kroner i DANMARK?”

Videre i Rocky Mountains. Vi gjorde holdt i en spøgelsesby. En by der så ud præcis som da den blev forladt. Bortset fra at der nu var nogle der var begyndt at bygge nye huse inde imellem de gamle bygninger. Netop da vi blev enige om at det slet ikke havde været besværet værd at bakse vores midlertidige hjem op ad 20 km bjergvej (altså snoet grusvej i 3 km's højde, mødte vi en fantastisk dame. En meget historie interesseret lokal kvinde, som arbejdede frivilligt i byen. Hun sagde at de egentlig ikke laver guidede ture,men siden vi nu var kommet helt fra Danmark ville hun gøre en undtagelse. Hun tog os med ind i en bygning der, på én og samme tid, havde været Postkontor, Hotel, Restaurant og eneste butik i byen. Her kunne man købe alt; dynamit, sæbe, mel, jakkesæt og sadlen til sin hest. Det var godt vi mødte hende. Pludselig havde det været hele maset værd. Hun spurgte også interesseret til detaljer omkring Danmark. Hun havde lidt udfordringer med Mads' og Ida's navne – udtalt på dansk.

Tot: 0.194s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 66; dbt: 0.0744s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb