Blogs from Crete, Greece, Europe - page 9

Europe » Greece » Crete » Knossos October 6th 2016

We are at Iraklion, on the island of Crete. But as has so often been the case, we are not here to see a modern city, but a truly ancient one: Knossos. The bronze-age Minoan civilization is one of history's most interesting chapters. Long before the city states of Ancient Greece, long even before Mycenae and the Trojan War, a great civilization arose on the island of Crete. The Minoan civilization lasted over 1500 years, from 2600 to 1100 B.C., but at the zenith of its power and influence, in 1450 B.C., it was catastrophically destroyed and eventually was almost completely forgotten. "Almost" because names like Minos, Arachnea, Theseus and the Minotaur became part of legend. But no one thought that they had any basis in fact... Until the late19th century, when reports came from European ... read more
Reconstructed section of Palace of Knossos
Some parts reconstructed, much in ruins
End of theatre and beginning of the Royal Road

Europe » Greece » Crete » Rethymno October 5th 2016

Päätettiin ottaa viimeinen aamupäivä rennosti. Heräsin jo klo 6.20, ja kävin katsomassa Merkuriusta, joka nousi klo 6.40, mutta nukuin sitten vielä klo 7 - 9. Aamupala kämpillä. Käytiin aamupäivällä uimassa meressä. Iltapäivällä ajettiin Rethymnon kaupunkiin. Tehtiin siellä vielä viimeiset ostokset. Käytiin katsomassa linnotus, joka oli mäellä. Siinä riittikin kiertelemistä. Pääosin muurien sisäpuoli oli vain kuivaa ja muutama raunio. Käytiin katsomassa satamaa. Syötiin kuitenkin kauempana rannasta. Paluumatkalla tuli jo pimeä. Käytiin uimassa vielä hotellin uima-altaassa, vaikka sallittu uintiaika olikin jo ehtinyt päättyä. Illan ohjelmassa oli vielä matkalaukun pakkaaminen. Olin ottanut mukaan Suomesta pari pientä pahvilaatikkoa. Pakkasin toiseen niistä kolme pientä pulloa: yhdessä oli oliiviöljyä ja kahdessa viinaa. Matkalaukkunihan on pehmeä, joten pitää suojata särkyvät esineet. ... read more
WP_20161005_15_46_49_Pro
WP_20161005_15_47_00_Pro
WP_20161005_15_19_35_Pro

Europe » Greece » Crete » Hersonissos October 5th 2016

Note: if you double click on any of the photos you will get an enlarged image and you will be transferred to the photo gallery where you can scroll through all the photos. You can return to the text anytime by going to the control bar at the top of the page where it shows: Travel Blog » Europe » Greece » Crete » Hersonissos » Blogs» Crete 2016.2 then click on Crete 2016.2. Sunday October 2nd to Wednesday 5th October: our second trip to Crete within 6 months (see previous Crete 2016 blogs) because our previous visit to Western Crete had been so enjoyable and scenic we want to see if the eastern end of the island is as good, and the people... read more
Path to Church at Rhezenia
Church at Rhezenia overlooking the valley leading north to Heraklion
Happy days in Rhezenia

Europe » Greece » Crete » Paleohora October 4th 2016

Yölläkin taisi olla yli 20 astetta. Syötiin aamupala huoneistossa ja lähdettiin klo 10 ajamaan lounaaseen Paleohoran kaupunkiin. Tie oli mutkainen, mutta hyvä ja monessa kohtaa leveä. Ensin otettiin mehut kivisellä itärannalla. Siinä samalla saattoi nauttia kunnon nettiyhteydestä - hotellissa netti oli toiminut huonosti. Aurinkovoiteet ihoon ja uikkarit jalkaan. Kiivettiin katsomaan linnan raunioita. Käytiin meressä uimassa hiekkaisella länsirannalla. Otettiin rantatuolit varjon alla. Hiekka poltti. Vesi oli lämmintä ja ranta syveni loivasti. Lounas keskuskadulla. Ajoin takaisin. Tähän asti olinkin vain ollut kyydissä. Oli sen verran mutkia, ettei tarvinnut miettiä mikä olikaan nopeusrajoitus. Käytiin uimassa vielä hotellin altaassa. Vaihdoin illaksi valkeat farkut. Käytiin mäellä syömässä. Täällähän muuten ravintola tarjoaa aterian jälkeen aina pienen jälkiruuan ja pienen pullollisen... read more
WP_20161004_12_18_22_Pro
WP_20161004_12_18_27_Pro
WP_20161004_12_37_02_Pro

Europe » Greece » Crete » Chania October 3rd 2016

Oli kuuma päivä. Aamupalan jälkeen Jukka meni uimaan mereen, minä hotellin uima-altaaseen. Lähdettiin liikkeelle vasta klo 14. Ajettiin ensin kasvitieteelliseen puutarhaan, joka oli majapaikasta noin 20 km etelään. Se oli rinteessä. Meille riitti lyhyempi kierros. Sieltä jatkettiin Chaniaan. Auto jätettiin parkkiin keskustan länsipuolelle. Käytiin syömässä. Löytyi pyöräilyaiheinen baari. Lopuksi rantaa pitkin autolle. Kotimatkalla tankkaus ja supermarketista ruokaa aamuksi.... read more
WP_20161003_15_35_43_Pro
WP_20161003_16_00_40_Pro
WP_20161003_16_09_08_Pro

Europe » Greece » Crete » Knossos October 2nd 2016

Jukkaan iski mahatauti. Hän jätti syömiset väliin mutta ajoi silti. Kävin yksin hotellin aamiaisella, muut taisivat olla kreikkalaisia. Päivään mahtui kolme kohdetta. Ensin käytiin katsomassa Knossos. Siinä tuli päivän raunioannos täyteen. Eilinen museokäynti oli hyvää taustaa. Ehdittiin sinne klo 10, ennen pahinta ruuhkaa ja kuumuutta. Kiertelimme siellä reilun tunnin verran, ja kun lähdimme pois, portille oli jo jono. Ajettiin takaisin etelärannikon kautta. Ajoimme siis parin arkeologisen kohteen ohi, ehkäpä Knossos riitti siltä päivältä. Pysähdyttiin meren rannalla Kokkinoksen kohdalla, kun siinä selvittiin pienimmällä lisämatkalla. Rannalla näkyi pääosin kreikkalaisia. Spilin kylää oli kehuttu joten pidettiin tauko myös siellä. Siellä oli hienot vuoristomaisemat. Kävin illalla sitten yksin syömässä, otin kaniinia.... read more
WP_20161002_10_14_56_Pro
WP_20161002_10_17_18_Pro
WP_20161002_10_18_16_Pro

Europe » Greece » Crete » Heraklion October 1st 2016

Pääsimme aamutoimien jälkeen liikkeelle klo 12. Ajettiin suorinta reittiä ja päätietä pitkin saaren pääkaupunkiin, Irakleoniin. Varasimme hotellin Booking.comin kautta. Hotelli oli muurin sisäpuolella. Oltiin siis keskustassa. Päivälevon jälkeen käytiin katsomassa arkeologinen museo, sen jälkeen kävelyä keskustassa ja illallinen.... read more
WP_20161001_013
WP_20161001_005
WP_20161001_006

Europe » Greece » Crete » Kissamos September 30th 2016

Nukuin katkonaisesti, mutta riittävästi. Näin aamulla Merkuriuksen ennen auringonnousua. Kävimme pääkadulla aamiaisella. Vuokra-auto tuli aamulla. Ajettiin länteen Kissamoksen pikkukaupunkiin. Syötiin siellä lounas (otin kesäkurpitsalaatikkoa) ja käytiin museossa. Plataniaksessa ehdittiin käydä vielä meressä uimassa. Vesi oli lämmintä. Kävimme syömässä illalla yläkaupungissa. Kun Jukka oli valittanut autosta vuokraamoon, sieltä otettiin yhteyttä, ja meille tuotiin illalla toinen, punainen auto.... read more
WP_20160930_007
WP_20160930_002
WP_20160930_029

Europe » Greece » Crete » Chania » Platanias September 29th 2016

Lähdettiin Jukan kanssa viikoksi Aurinkomatkojen pakettimatkalle Kreetalle. En nukkunut lainkaan edellisenä yönä. Bussi lähti Tampereelta klo 1.30. Lento Chaniaan lähti klo 5.50. Lentokoneessa oli paljon lapsia. Vieressä oli äitinsä sylissä 3 kk vanha. Olimme ottaneet lentokenttäkuljetukset hotellille. Hotelli Mariliana oli rauhallisella paikalla, parin korttelin päässä rantakadusta, Plataniaksessa, josta oli Chanian kaupunkiin matkaa kymmenisen kilometriä. Pääsimme heti huoneeseen klo 11. Hotellin asukkaista liki kaikki olivat suomalaisia. Menimme läheiseen ravintolaan. Lounaalla moussakaa ja retsinaa. Käytiin katsomassa rantaa. Otimme siestan kunniaksi kunnon päikkärit. Päiväunien jälkeen pulahdettiin hotellin uima-altaassa. Minulla oli lennon jäljiltä flunssainen olo, ja yläleukaa jomotti vieläkin hampaan paikkauksen jäljiltä. Illalla mentiin bussilla Chaniaan. Oli pilvetöntä: päiv... read more
DSCI0514
DSCI0515
DSCI0516

Europe » Greece » Crete August 31st 2016

Great beaches. Fresh orange juice everywhere. A big gorge in the middle. This is Crete. If you like to eat and don’t mind beautiful beaches and crystal clear turquoise water then this is a good place to visit. On my third visit to the island it was off to some familiar places and time to explore some new places. Even after three visits I have yet to make it to the central or eastern part of the island. Being based in Chania is just too good. Our itinerary was one night in Chania, then two nights in Loutro, and then back to Chania for 3 nights. Sights Our first destination was the Samaria Gorge. We took the second bus leaving from Chania in the morning (7:45am) along with a bus load full of other hikers. This ... read more
Loutro
Sunset view with dinner in Sfinari
Chania dining scene

Tot: 0.132s; Tpl: 0.007s; cc: 9; qc: 76; dbt: 0.0818s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb