Blogs from Argentina, South America - page 13

South America » Argentina » Jujuy » Humahuaca February 6th 2020

Quebrada de la Humahuaca Første dagen med bil endte i en liten by i «Quebrada de la Humahuaca» som heter Tilcara. Byen er sjarmerende, med lave murhus og brolagte gater. Det er også et stort utemarked med typiske lokale, indianske varer (gensere i sterke farger og mye keramikk). Her bodde vi på et nydelig sted som heter Posada de Luz: https://www.posadadeluz.com.ar/en-gb. Det dyreste stedet vi har bodd på hittil. De tok 600 kr per natt. Vi hadde et stort rom med uteplass. Rett ved var det et lite basseng med solstoler. Frokosten var kjempegod, og stedet kan anbefales, men er så populært at det er vanskelig å få rom. Bestill i god tid. Vi hadde en natt her før vi dro videre oppover dalen. Målet for dagen var Humahuaca, en by på 3000 moh. Under vegs ... read more
Quebrada de las Senóritas
Mirador de Hornocal (de 14-fargede fjellene)
Humahuaca

San Miguel de Tucumán og Cafayate 21-26 januar Det vi hittil har opplevd av busstasjoner og busser er følgende: Det er system og orden på busstasjonene. Alt er godt merket, både hvilke selskaper som kjører hvor og nummereringen av de ulike plattformene. Personene i billettlukene er utrolig hyggelige mot oss som stotrer i veg på dårlig spansk. Bussene er fine og bagasjeutleveringen trygg. Bagasjen merkes med nummerlapper som du må vise for å dokumentere at du er rett eier når du skal ha den ut igjen, men å overholde rutetidene, er noe helt annet. Vi sto i solsteiken og ventet 1 ½ time i La Rioja før vi endelig var i gang. Med setenummer 1 og 2, satt vi som grever helt frammerst på øverste plan. Som skrevet i forrige brev, stoppet vi i Tucumán for ... read more
Tucumán

La Rioja - Nasjonalparkene Ischigualasto og Talampaya Hotellet i Rioja heter Hotel Pucará https://www.hotelpucaralarioja.com.ar/, og er et lite og koselig familiedrevet hotell. Sønnen, som står for bilutleie, snakker litt engelsk. Vi fikk et rom med vinkjøler (!) og stort bad med badekar. Tydelig at de har hatt en flink interiørkonsulent, for både farger og interiør er kjempestilig. Kl. 06:00 kjørte vi av sted for å komme så tidlig som mulig til Ischigualasto nasjonalpark. Dette er ørkenland og temperaturen blir utålelig utover dagen. Vi snakker om temp mellom 40 og 50 grader. Vi brukte 2 ½ time og kom med på den neste sightseeingturen kl. 09:00. Alle kjører i egne biler med guiden først i kolonnen. Egentlig har de bare spansktalende guider, men så var vi så heldige at vi fikk en guide under opplæring som gjerne ... read more
Ischigualasto

South America » Argentina » Mendoza » Mendoza January 16th 2020

Mendoza 12-17 januar Vi trodde vi ville komme fram i mørket og hadde derfor bestilt henting på flyplassen denne gangen også. Men nei da, her skinte sola og varmen slo mot oss da vi gikk ut av flyet (23-32 grader gjennom døgnet). Hotellet, Urban Hostel, var en stor skuffelse og kan ikke anbefales. Malingen flasset av veggene og badet var under enhver kritikk. Alt virket skittent og nedslitt og skuffelsen var stor. Vi hadde håpet på å treffe andre ryggsekkturister som kunne gitt oss noen tips på veien videre. Dagen etter «rømte» vi over til et trestjerners hotell som heter Carollo Gold, http://www.hotelesgold.com.ar/index.php/es/inicio/hotel/1 . Det ligger sentralt til i et trygt område og er veldig bra. Prisforskjellen, fra 260 kr til 470 kr pr natt, er absolutt verdt det. Frokost er også inkludert. Den første ... read more
«Inca bridge» på vei opp mot mot Aconcagua
Veien mellom Mendoza og Aconcagua
Sluttpunktet for vår tur mot Aconcagua

South America » Argentina » Buenos Aires » Buenos Aires January 13th 2020

Buenos Aires 7-12 januar Vi landet 07:35 lokal tid etter nesten 14 timer i lufta, ganske slitne, men med 6 uker foran oss til å utforske landet. Vi hadde bestilt overnatting i fire døgn på Hostal America del Sur https://americahostel.com.ar/wp/en/hostel-buenos-aires-eng/ og henting på flyplassen. Det ble ordnet fra hotellet, veldig greit og noe vi anbefaler. Hotellet er et enkelt backpackerhotell som ligger i bydelen San Telmo og i grei gåavstand til det meste. Rommet er rent, med god dobbeltseng og bad. Betjeningen er kjempehyggelig. Da vi reiste jorda rundt for ti år siden, syntes vi denne typen hotell var topp. Grunnen var at vi traff så mange hyggelige reisevante ungdommer med mye erfaring som de delte med oss gamlingene. Hittil har vi ikke opplevd det samme. I dag sitter alle med nesa begravet i hver... read more
Ranchtur
La Boca

South America » Argentina » Tierra del Fuego January 1st 2020

It wasn't really the end of the world but the end of the Pan American Highway which covers 17,848kms to Alaska. It ends on a dusty dirt road so I hope the rest of it isn't like this. After an 'average' crossing of Drake Passage again, 5-6 m swells and 40-50 knot winds, we called in to a sheltered spot by Cape Horn, which is really an island. A new monument to all the ships that have been wrecked and sailors who have been lost, was erected in 1992. Over 1000 ships have gone down. The worst year was 1905 when, of 130 ships who tried to round the Horn, 53 were lost. The space between the two parts of the monument show the outline of an albatross when viewed from a certain angle. The poem ... read more
The monitoring station on Cape Horn
The monument to lost sailors
Steps down to the water's edge

South America » Argentina » Chubut » Puerto Madryn December 23rd 2019

How do you like my photo of the baby burrow owls hiding by the side of the road and taken through the window of the bus? Mum or Dad was sitting totally unconcerned on the top of a tree/bush nearby. From Puerto Madryn we took a trip out to the wild and woolly Valdes Peninsula where there is only salty water, wind, less rain that the Sahara, scrub and some unusual animals. Scrawny merino sheep live there for only 6 or 7 years as their teeth wear down eating the tough grasses and scrub. Llama-like guanacos and emu-like rheas roam freely as do the sheep. The sheep are rounded up once a year for shearing. A strange looking large hare, which is really a rodent, was found lying in the shade under a bush. We were ... read more
Burrow Owl
Map
Rhea

South America » Argentina » Buenos Aires » Buenos Aires December 18th 2019

We did the usual touristy thing of going to dinner and a tango show at El Querandi. Rather than sit with the group we were seated at a table for two. We had been told in advance not to sit in the front row as we may become part of the show. Fortunately it wasn't that sort of show. Rather a very professional spin down the ages from the beginnings of the tango in the 1880s in impoverished port areas like Caminito St where there was a mix of local people and immigrants, down to the sophisticated dance it has become today. I tried to discreetly take photos with my phone and was very surprised at how well they turned out. The only problem being a slight delay while the phone adjusted for the light meaning ... read more
The early days
The singer was quite good too
Coordinated 50s costumes

South America » Argentina » Buenos Aires » Buenos Aires December 17th 2019

We're staying in the Retiro district which of course means nothing when you choose accommodation in a new city so the first thing to do is explore. Leafy trees and elegant balconied apartments line the street with two cafes and a bar/restaurant very close by, i.e. within a hundred metres! A small corner park over the road made us curious. It was strange, mostly concrete, more leafy trees in a neat row, a pool with running water over stones. And always people sitting on the benches often eating lunch. The outline of a former building is evident on the adjacent wall. It is the site of the former Israeli Embassy destroyed in 1992 by a suicide bombing attack. We were shocked. Now the streets are lined with short stubby bronze bollards. Reminders of history are never ... read more
Israeli memorial park
The former Israeli Embassy
Local bar and restaurant

South America » Argentina » Buenos Aires » Buenos Aires December 16th 2019

Argentinien - Buenos Aires in den NW, nach Salta und Jujuy, November 2019 Copyright by Bernhard SONNLEITNER Montag, 11. November 2019 Der 11. November ist in Österreich kalt und grau. Am frühen Nachmittag brechen wir zum Flughafen auf und machen uns mit Lufthansa über Frankfurt auf den Weg nach Argentinien. Nach einer längeren Wanderung vom einen Ende des Flughafens (Terminal A) zum anderen (Terminal C) setzen wir mit einem 13stündigen Flug zum Sprung über den Atlantik und auf die südliche Halbkugel an. Dienstag, 12. November 2019 Nach problemlosem Flug empfängt uns Buenos Aires am Morgen mit frühlingshaften Temperaturen. Mit dem vorbestellten Mietwagen („Remis“) der Fa. Tienda Leon geht es durch den dichten Verkehr komfortabel ins Zentrum. Wir haben nahem dem Zentrum ... read more

Tot: 0.29s; Tpl: 0.007s; cc: 11; qc: 68; dbt: 0.162s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb