Blogs from Burgundy, France, Europe - page 2

Europe » France » Burgundy » Chagny September 22nd 2018

The waterways of France are important and interesting but above all they are very attractive. We considered a few options for our week on the waterways. Reports about the Midi Canal that connects the Mediterranean Sea to the Atlantic made it seem a little too busy for our purposes. The Burgundy Canal was also an option. We were looking for something reasonably quiet in terms of boat traffic but with access to interesting villages and places where lovely food and wine might be found. Of course, being France, any would have done well on the last criterion but we settled on picking up boats at Mâcon and cruising on a route that would include the Saône and Seille Rivers and the Canal du Centre and bring us into Saint-Léger-sur-Dhuene, within a reasonable distance by train from ... read more
Queue for the lock. Ended up with two "sessions", two boats and then three boats. Took an hour.
So how does this lock work? Luckily not all the boats were crewed by first-timers.
Clear direction. Good signage left no doubt about which branch of water to take.

Europe » France » Burgundy September 22nd 2018

Cruising the waterways of France is not just about the villages you visit. At the slow speed of a boat you have time to view and ponder the way the country is being farmed and managed, to check out the local wildlife and to observe, up close, the range of activities that occur on, or on the banks of, the waterway. In France, to make it easier for you to see the landscape they have canals - or at least one canal - that sits nice and high and from which you often have a good view of the surrounding countryside. The two rivers we travelled along were also pretty good in this respect, unlike some in other parts of the world that have high banks and low water, thus providing just occasional glimpses of the ... read more
Coming into the mooring at St-Léger-sur-Dheune
Fishing net on the Seille. The closed frames look a bit like Hills Hoists.
Fishing Net 2.

Europe » France » Burgundy » Nevers August 31st 2018

A Saint Galmier, le camping n'était pas au top... un accueil très bon et aimable... autour de nous des voisins un peu gênants... la dame de droite allumait cigarette sur cigarette et le vent soufflait direction Pollux... mais bon, elle était dehors, nous ne pouvions rien dire... Nous avons fait le plein d'eau et horreur : Badoit est à côté mais l'eau qui coule maintenant dans Pollux a un goût terrible d'eau de javel... Bref, nous étions contents de reprendre la route après avoir vidé entièrement le réservoir d'eau et une bonne nuit de repos malgré tout ! Heureusement ces choses là sont très rares... Comme chaque jour avant midi nous allons à la recherche de notre baguette du jour... (le matin nous nous gâtons de croissants... fournis par les campings...) . Et lorsque le nom ... read more
son château
l'affiche parle toute seule
une route qui parle d'elle-même

Europe » France » Burgundy » Nevers August 30th 2018

Au tour d'une autre famille aujourd'hui : Noëlle et Robert nous accueillent... MERCI à eux encore une fois... Sarrians se trouve en Provence-Alpes-Côte d'Azur... Ce n'est pas la première fois que Pollux vient chez eux.. Nous l'avions posé dans le jardin il y a deux ans... Mais... aujourd'hui... les branches des arbres ont poussées... Pollux est trop haut pour passer par là... Heureusement ils ont des voisins charmants qui nous permettent de le garer chez eux... et heureusement que nous venons de passer, car une collection de moutons viennent d'arriver dans un camion et ont été débarqués pour qu'ils puissent aller pêtre un peu plus loin... J'aime ce petit spectacle... cela me rappelle quelque chose... La Patagonie bien entendu... mais nous n'y sommes pas ! espérons que le lien de youtube fonctionne :)... https://www.youtube.com/watch?... read more
de très beaux béliers...
photo de famille
on s'en va, on retrouve des giratoires amusants

Europe » France » Burgundy » Chablis July 21st 2018

Zaterdag 21 juli 2018 – verplaatsing naar Chabis 42km Uiteindelijk zien we onderweg wijngaarden in het sterk heuvelend landschap. Er is voorzien om te parkeren bij een wijnboer, die zijn domein ingericht heeft om een 15-tal Mh's te ontvangen. We zijn dus zeer welkom op een rondleiding van zijn installaties en een degustatie in zijn wijnkelder. De bestelde wijnen worden later wel aan de Mh's afgeleverd. 's Middags uitgebreid afscheidsdiner in een aanpalend restaurant. Aperitief was niet meer nodig. Er waren geen spuwbakken bij de degustatie ! Afsluiting van de georganiseerde fietsvakantie. Enkelen vertrokken al na het diner. De overigen deden het nu rustig aan en bleven nog overnachten. Zondag 22 juli 2018 – Wij 510km langs de Péages naar huis. Anderen bleven nog wat rondtoeren, het wordt thuis ook tropisch warm.... read more
Chablis

Europe » France » Burgundy » Ancy-le-Franc July 20th 2018

Vrijdag 20 juli 2018 – Ancy-le-Franc Fietstocht van 66km naar Lézinnes, het kasteel van Tanlay, en Tonnerre, hoofdstad van de regio met een indrukwekkend verleden en zijn 'fosse Dionne', een merkwaardige bron en historische wasplaats.... read more
Nog maar eens een sluis
Onderweg in Lézinnes
Château de Tanley -

Europe » France » Burgundy » Ancy-le-Franc July 19th 2018

Donderdag 19 juli 2018 – Saint Remy Fietstocht van 50 km naar Buffon en Ravières. Alsof het nog niet genoeg was, brak J zijn ketting middendoor. Op alles voorzien haalde J-ke een splinternieuw exemplaar uit een van zijn fietszakken. Het sluitingsstukje geraakte echter zoek in het gras tijdens de werkzaamheden. Geen probleem, G had wel een reservesluiting. Na montage ging de ketting niet meer rond. Te groot. Opnieuw probleem, tot F het originele minuscule stukje in het gras terug vond. We konden voort. 's Avonds zouden we ons verplaatsen naar Ancy-le-Franc. Volgens het roadboek een goed georganiseerde plaats, waar we om 16u30 verwacht werden waar een 'garde' ons zou binnenlaten en een plaats aanwijzen. Probleem, de garde daagde niet op en wij konden niet vertrekken vooraleer de organisators een andere plaats gefikst hadden. Gelukkig vonden ze ... read more
Onderweg naar Buffon
Stop aan 'Les forges de Buffon' - Muzeum gesloten
Buffon

Europe » France » Burgundy » Montbard July 18th 2018

Woensdag 18 juli 2018 – Saint-Remy Fietsen naar Mombard en Alise-Sainte-Reine (Alesia) 45km Alesia was de Gallische versterking waar Julius Cesar in 52vc de Galliërs onder leiding van Vercingetorix na een langdurende belegering definitief versloeg. Vercingetorix en zijn strijders die zich overgaven werden samen met vrouwen en kinderen (geschat op 100.000) naar Rome afgevoerd en als slaven verkocht, hetgeen Cesar ontzettend rijk maakte. Vandaar dat hij die heldendaden te boek stelde in zijn 'De Bello Gallica'. Ook onze eigen Ambiorix en zijn Eburonen ondergingen enkele jaren eerder al hetzelfde lot. Raar dat beide figuren in de 19e eeuw, zowel in Frankrijk als in België opgevoerd werden als symbolen van de natie en heldhaftig met hun grote snorren met standbeelden vereerd werden. Voor verdere historische bronnen raadpleeg 'Asterix'. Ons werd steeds voorgehouden dat 'De Belgen d... read more
Muséoparc van Alesia
Muséoparc d'Alesia
Saint-Remy

Europe » France » Burgundy » Semur-en-Auxois July 17th 2018

Door het beperkte onstabiele 3G netwerk op onze parkings werden dagelijkse updates onmogelijk. Dus volgende dagen werden gepost na thuiskomst. Dinsdag 17 juli 2018 – Semur Voormiddag 2u30 wandeling door Semur. Mooi bewaard middeleeuws Bourgondisch stadje rijk aan geschiedenis en erfgoed. Namiddag – Rush-rush Verplaatsing naar Saint-Remy 21km Daarna programma aangepast voor fietstocht naar Abdij van Fontenay, waarvoor we pasten. -'Faut pas pousser bobonne !!!'- Spijtig want voormalige Cistercienzer abdij uit de 12e eeuw gesticht door Bernardus van Clervaux in 1118. Ja, dus diezelfde heilige die opriep tot de kruistochten. Abdij nu gerangschikt als Unesco Werelderfgoed.... read more
Semur-en-Auxois
Semur-en Auxois

Europe » France » Burgundy » Pouilly-en-Auxois July 16th 2018

Maandag 16 juli 2018 – Pouilly-en-Auxois. Gisteravond nadat 'Les Bleus' de wereldcup wonnen van de Kroaten brak in dit rustige dorp van de Côte d'Or in Bourgogne de hel los. Voetzoekers, vuurwerk, toeterende autocaravanen, alsook een sputterende gemotoriseerde parapente, allen met wapperende franse driekleuren trokken de hele avond door het dorp rakelings langs onze parking. Gelukkig hadden de Rode Duivels verloren van Les Bleus en werden wij niet betrokken. Vive la France – Vive la republique ! Maandagmorgen alles opnieuw rustig, Oef ! Fietstocht dan maar van 78km, langs het Canal. Onderweg bezoek aan de kerk van een schijnbaar verlaten dorpje, Saint-Thibault., Een reusachtige kerk met de allures van een Kathedraal uit de 14e eeuw. De Maire van het dorp die ons zag aankomen riep onmiddellijk de plaatselijke gids op die ons trakteerde op een gedetailleerde ... read more
Pouillenaye - Toch een café-restaurant
Saint-Thibault

Tot: 0.134s; Tpl: 0.007s; cc: 11; qc: 70; dbt: 0.0645s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb