Blogs from Vietnam, Asia - page 1431

Asia » Vietnam » South Central Coast » Quảng Nam » Hoi An December 2nd 2002

Har kommet meg fra Hue til Hoi An naa. Paa torsdagen var jeg ute med mr. Do og en tysk kjaka og drakk. Det var kjempemoro, og vi kom ikke sjanglende hjemover foer 06:00 om morgenen. Senere paa dagen dro vi ut til Hot Springs, som ligger ca en time (med motorsykkel) utenfor Hue. Utrolig deilig aa bare ligge der og kose seg i vannet. Plasket rundt, og drakk oel, og hadde oss. Mr. Do begynte aa kysse paa meg, og foer jeg visste ordet av det saa var baade Gud og hvermann borte aa kysset paa meg. Jeg foelte meg noe som en unge, men det var tydeligvis veldig festlig for resten av de. Paa loerdags morgen resite jeg til Hoi An. Hoi An er en liten tradisjonell by, som spesialiserer seg paa skreddere. Det ... read more

Asia » Vietnam » North Central Coast » Thua Thien - Huế » Hué November 30th 2002

I dag har jeg igjen vaert ute paa motorsykkeltur og sett paa monumenter. Var aa saa Royal Arena, som er en arena fra 1884 hvor elefanter og tigere pleide aa sloss med hverandre til Kongen og Dronningens fornoeyelse. Kom frem dit relativ tidlig, og det var taake som floet over hele stedet, og jungel som omkranset det. Fikk veldig en Indiana Jones foelelse, og det var skikkeligstemningsfullt. Traff paa en hel gjeng med unger, som alle ville ha tyggegummi og penner. Jeg trodde det bare skjedde i film, og at unger i vaar tid heller ville ha penger, men nei da. Foelte meg litt utilstrekkelig naar jeg ikke hadde noen tyggegummi eller penner. Deretter dro vi til en kolle som US Army brukte under krigen til aa holde Hue. Fantastisk utsikt, men ille aa vite alt ... read more

Asia » Vietnam » North Central Coast » Thua Thien - Huế » Hué November 27th 2002

Har kommet meg frem til Hue naa. Hadde en lettere interessant busstur. Vel, bussen i seg selv var ikke saa ille hvis man bare saa vekk i fra total mangel av a/c, og stoetdempere. Hvis man heller ikke var kresen naar det kom til komfortable seter, flate veier, og mye tuting, saa var bussturen faktisk veldig grei. MEN, jeg ble sittende ved siden av turisten fra helvete. Havnet ved siden av en dame fra Tyskland i 60 aarene, og hun sluttet aldri aa prate. Og, det var ikke bare det at hun ikke stoppet aa prate, men det var mer hva som kom ut av munnen hennes. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle drikke kjoepevann, men kun vann jeg selv hadde renset og kokt, siden en gang, i India, noen hadde tappet kranvann paa ... read more

Vel, tasset ut for aa finne meg frokost, og endte med aa ikke komme meg tilbake til hotellet mitt foer naa (eller rettere sagt, jeg er paa vei til hotellet mitt naa, og klokka er 22:00). Fant et sted som heter Stop and Go Cafe, hvor jeg dumpet innpaa mr. Do, som eier nevnte kafe. Mr. Do er en staut kar i 60-aarene, men totalt soelvgraatt haar, og det virker som han har dedikert livet sitt til reisende. Han overtaler meg til aa ta en guidet motorsykkeltur rundt i Hue, med han som guide. Og etter en fantastisk lunsj som bestaar av en rispannekake saa setter vi avgaarde. Naa skal det nevnes at de rispannekaken er mer enn BARE en rispannekake. Det er en pannekake laget av ris (jada, jada, jeg vet dere skjoente det da...), ... read more

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi November 26th 2002

Det er en ting man IKKE kan gjoere i Hanoi, og det er aa gaa seg bort. Vel, det betyr IKKE at man ikke kan befinne seg et sted som man ikke vet hvor er, det gjoer man hele tiden. MEN, skulle det skje, saa er det hauger av smilende taxi-sjaafoerer, moped-sjaafoerer, og cyclo-sjaafoerer som mer enn gjerne vil ta deg tilbake til hvorhen du kom fra for en varierende pengesum. Skulle man finne seg et sted hvor man ikke vet hvor man er, saa er det nok aa stoppe et sekund, og titte undrende rundt seg, og vips saa er det fem cycloer, og fire mopeder som vinker og smiler, og lurer paa om de kan ta deg tilbake til hvor hen du vil. Ellers er prisene her latterlige lave. En kaffe ligger paa 4000-6000VND, ... read more

Asia » Vietnam » Northeast » Quang Ninh » Halong Bay November 26th 2002

Har nettopp laert meg en av 'Survival commandments in Vietnam', og det er som foelgende: Hvis du vil ha togbillett, proev aa faa kjoept den et halvaar i forveien. Har ordnet og mast naa for aa faa togbillett, og det er ikke aa skaffe. Saa, jeg har maatte krype til korset, og kjoepe bussbillett. Kan ikke si at jeg gleder meg saa veldig til 13 timer paa buss, med noen veier som ikke ligner noenting. Naaja... Etter slangemiddagen min, dro jeg ut paa byen, hvor jeg traff paa tre japanske gutter: Kim, Daiki, og Tai. Duret rundt med for mesteparten av natta, og her skal det nevnes at man er aldri for full til aa kunne kjoere moped. Morsomt var det, og dagen etter dro vi paa kafe, og hadde kaffe. Paa soendagen var det tidlig ... read more

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi November 23rd 2002

I gaar finner jeg meg paa motorveien med en zilion andre mopeder, og en lastebil eller femti. Jeg haaper inderlig at sjaafoeren min vet hva han gjoer, der han zikk-zakker mellom de andre motoristene paa veien. Jeg klamrer meg fast saa best jeg kan bakpaa mopeden hans, og proever aa tenke fatalistisk - if it is time, it is time... Ti veldig eksosfyllte minutter senere befinner jeg meg i Le Mat (Snake Village), hvor jeg blir sjoet inn paa en av restaurantene. Jeg er den eneste der, og kelneren min veiver med armene, og faar frem at jeg kan sitte akkurat hvor jeg vil. Ikke foer har jeg satt meg ned, saa spretter to kelnere opp trappa, en med et brett med sprit, en annen med en svart sekk - en svart sekk som ser ut ... read more

One thing that should definitely be on your itinerary is a trip to Le Mat - Snake Village! It’s about 10-15 minutes from Old Quarters on the back of a motorcycle-taxi, and trust me, you do want to take a taxi. Any taxi driver will be able to take you there, drop you off, and pick you up a couple of hours later. Don’t worry so much about which is the best restaurant, they are all more or less the same. You can ask your hotel or your driver for any recommendation. If not, just ask your driver to stop at any of the restaurants and have a look inside. Don’t get alarmed by the some carport-ish look of the restaurants, that’s downstairs where they keep (breed?) and prepare the snakes. Most restaurants have the dining-space ... read more

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi November 22nd 2002

13:05 - Hanoi Det er kaos i Hanoi!!!! Er det en vei saa kjoerer man paa den (og da snakker man ikke om samme maate som man kjoerer paa en vei i Norge), er det en doeraapning saa slenger man opp en disk, og saa har man en butikk der, er det en aapen plass saa parkerer man der, eller setter opp fire plastikk-krakker, og det er en restaurant. Det er fire zilioner mopeder, og alle som har en moped, og som ikke for oeyeblikket har mor, far, tante, bror, nevoe, onkel, venn, eller lignende bakpaa er plutselig moped-taxi. Alt er grisebillig her. Kjoepte nettopp en silkepose (til aa sove i) som kostet meg US$2 (15kr). Og ennaa saa tror jeg at jeg ble lurt - jeg kunne vel faatt det ennaa billigere. Men det er ... read more

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi November 21st 2002

Naa er jeg i Hanoi, og det er ville westen!!! Har vaert her i en halvtime, har verdens lekreste rom, og har funnet meg roeyk (etter mye om og men). Det er saa mye biler, og mopeder, og matlaging paa gata... Masse nye inntrykk!!! ... read more

Tot: 0.126s; Tpl: 0.005s; cc: 7; qc: 60; dbt: 0.0367s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb