Smaa entrepreneurer


Advertisement
Vietnam's flag
Asia » Vietnam » South Central Coast » Quảng Nam » Hoi An
December 2nd 2002
Published: December 2nd 2002
Edit Blog Post

Har kommet meg fra Hue til Hoi An naa.

Paa torsdagen var jeg ute med mr. Do og en tysk kjaka og drakk. Det var kjempemoro, og vi kom ikke sjanglende hjemover foer 06:00 om morgenen. Senere paa dagen dro vi ut til Hot Springs, som ligger ca en time (med motorsykkel) utenfor Hue. Utrolig deilig aa bare ligge der og kose seg i vannet. Plasket rundt, og drakk oel, og hadde oss. Mr. Do begynte aa kysse paa meg, og foer jeg visste ordet av det saa var baade Gud og hvermann borte aa kysset paa meg. Jeg foelte meg noe som en unge, men det var tydeligvis veldig festlig for resten av de.

Paa loerdags morgen resite jeg til Hoi An. Hoi An er en liten tradisjonell by, som spesialiserer seg paa skreddere. Det er ikke akkurat mye aa gjoere her, utenom aa faa seg sydd klaer - og det er det jeg har gjort. Budsjettet mitt er ute og flyr naa, men jeg har da en del kjempelekre klesplagg skreddersydd.

Ungene her loeper rundt og proever aa selge postkort til alle turister. Som oftest faar de ikke solgt noe, men de har til gjengjeld kommet opp med en veldig lur maate aa alikevel faa penger. De spoer hvor du er fra, og deretter spoer de om du har en mynt fra det landet. Trikset her er at man tenker ikke saa mye paa en mynt hjemmefra, og man gladelig gir bort de til unger. Men, en mynt er faktisk en del penger her. Og, naar ungene faar tak i nok mynter, saa proever de aa faa en turist til aa veksle de tilbake til dong. Moette nettopp paa to guttunger som loep rundt med 50 NOK, og lurte paa om jeg kunne veksle de tilbake til dong for de. Clever.

Ellers skal det bare nevnes her at jeg har staatt paa alle fag, og at jeg dermed er offisielt ferdig med bachelorgraden min!!



Advertisement



Tot: 0.161s; Tpl: 0.009s; cc: 13; qc: 46; dbt: 0.0707s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb