Kaotisk og morsomt


Advertisement
Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi
November 22nd 2002
Published: November 22nd 2002
Edit Blog Post

13:05 - Hanoi
Det er kaos i Hanoi!!!! Er det en vei saa kjoerer man paa den (og da snakker man ikke om samme maate som man kjoerer paa en vei i Norge), er det en doeraapning saa slenger man opp en disk, og saa har man en butikk der, er det en aapen plass saa parkerer man der, eller setter opp fire plastikk-krakker, og det er en restaurant. Det er fire zilioner mopeder, og alle som har en moped, og som ikke for oeyeblikket har mor, far, tante, bror, nevoe, onkel, venn, eller lignende bakpaa er plutselig moped-taxi. Alt er grisebillig her. Kjoepte nettopp en silkepose (til aa sove i) som kostet meg US$2 (15kr). Og ennaa saa tror jeg at jeg ble lurt - jeg kunne vel faatt det ennaa billigere. Men det er foerste dagen min her, saa man maa regne med litt svinn, og saa lenge svinnet ligger paa under 20kr, saa kan det umulig vaere saa farlig. Det er hauger av unger her som prover aa selge kort, boeker, kart... og alle synes jeg er saa vakker!!! Jeg vet ikke helt om jeg skal helt tro paa de - salgstriks!

Jeg tror at jeg slipper de vaerste salgstriksene, og at jeg ikke blir plaget saa mye av gateselgere som andre turister her. Noe med at hvis jeg holder kjeft, og later som om jeg vet hva jeg gjoer, og hvor jeg gaar, saa er det ikke alle som helt kan se at jeg ikke er vietnamesisk. Vel, de har vel sine mistanker (meg emd olabukser, olajakke, og Gucci-solbriller), men jeg har som oftest passert de foer de bestemmer seg enten for eller imot.

Trafikken er kaotisk - for aa si det mildt. Alle tuter hele tiden - for aa si ifra at de kommer, for aa fortelle noen aa se til aa komme seg pokker ut av veien, og i det hele tatt for aa vaere med i gjengen. Lydnivaaet ligner ikke noe jeg noengang har vaert borte i foer. Slitsomt for hodet, men morsomt er det. Har funnet ut hvordan man krysser en gate da. Man maa ikke vente paa at noen skal stoppe for deg, eller at det skal bli en aapning i trafikken (da vil man antageligvis bli staaende til neste aarhundre). Trikset er aa bare vandre ut i gata, og gaa rett frem. Man maa ikke noele, og for all del IKKE loep, eller kom med noen bra bevegelser. Man bare tasser bedagelig ut i gata, sikter seg inn paa et sted paa andre siden av veien, og tasser maalrettet mot det, og saa lar man alle mopedene og bilene selv passe paa aa ikke kjoere paa deg. Krever litt staal i panna og mot i blikket (eller omvendt), nervene staar noengang paa hoeyspenn, men det fungerer!!


Advertisement



Tot: 0.087s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 47; dbt: 0.0359s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb