Den tyske turisten fra Helvete


Advertisement
Vietnam's flag
Asia » Vietnam » North Central Coast » Thua Thien - Huế » Hué
November 27th 2002
Published: November 27th 2002
Edit Blog Post

Har kommet meg frem til Hue naa. Hadde en lettere interessant busstur. Vel, bussen i seg selv var ikke saa ille hvis man bare saa vekk i fra total mangel av a/c, og stoetdempere. Hvis man heller ikke var kresen naar det kom til komfortable seter, flate veier, og mye tuting, saa var bussturen faktisk veldig grei. MEN, jeg ble sittende ved siden av turisten fra helvete. Havnet ved siden av en dame fra Tyskland i 60 aarene, og hun sluttet aldri aa prate. Og, det var ikke bare det at hun ikke stoppet aa prate, men det var mer hva som kom ut av munnen hennes. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle drikke kjoepevann, men kun vann jeg selv hadde renset og kokt, siden en gang, i India, noen hadde tappet kranvann paa flasker og deretter forseglet de, og tusenvis hadde doedd av det. Og man skulle ikke spise lokal mat, fordi av en eller annen grunn saa hadde tusenvis doedd av det ogsaa. Saa, hun kokte sitt eget vann, og hadde med seg rugbroed fra Tyskland. Transport i Asia var forferdelig, og det var sikkert mye bedre her for 100 aar siden. Og naar jeg tilboed henne en Ritz, tittet hun bare mistenkelig paa den, og lurte paa om jeg hadde kjoept de i Vietnam. Da fikk jeg nok. Som om jeg hadde giddi aa dratt med meg Ritz kjeks fra Norge. Og, under hele bussturen (14 timer) kjeftet hun paa sjaafoeren, enten fordi hun ikke hadde faatt billetten sin, eller fordi han ikke stoppet med halvannen times intervaller, slik at hun kunne gaa paa do... *sukk* Hun gikk hele bussen paa nervene, og ved flere andledninger vurderte vi bare aa kakke henne litt hardt i hodet, og sende henne hjem til Tyskland i ekspresspost. Jeg ble beundret mye for aa ha klart aa sitte ved siden av henne under hele bussturen uten aa ha kastet henne ut av viduet. Hvis hun synes at denne bussturen var ille, da har hun aldri vaert med paa 24 timer paa buss hvor ingen snakker et ord engelsk, og man vet aldri om man skal av eller paa, eller om man i det hele tatt er paa riktig buss...

Ellers er det et pussig fenomen med Vietnamesere og TV. Der kjoerer vi forbi hytter bygd opp av plastikk og bambus, hvor alt som er inne i de er en benk, og noe kokegreier, men jammen faen har de TV. ALLE har TV. De har kanskje ikke penger til sko eller mat, men penger til TV har de...

Hue virker som en ganske bedagelig liten by, og veldig stille (iallefall etter Hanoi). Men, siden det tydeligvis ikke er saa mange turister her paa denne tiden av aaret, saa er det overflod av mopeder og cycloer, og de er jammen meg innpaaslitne. Hadde en cyclo som fulgte etter meg i en halvtime.

Vel, klokka er 12:00 her, saa jeg skal finne meg frokost, og deretter skal jeg proeve aa sove litt, og planlegge morgendagen.


Advertisement



Tot: 0.122s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0432s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb