Stop and Go cafe, and Mr. Do


Advertisement
Vietnam's flag
Asia » Vietnam » North Central Coast » Thua Thien - Huế » Hué
November 27th 2002
Published: November 27th 2002
Edit Blog Post

Vel, tasset ut for aa finne meg frokost, og endte med aa ikke komme meg tilbake til hotellet mitt foer naa (eller rettere sagt, jeg er paa vei til hotellet mitt naa, og klokka er 22:00). Fant et sted som heter Stop and Go Cafe, hvor jeg dumpet innpaa mr. Do, som eier nevnte kafe. Mr. Do er en staut kar i 60-aarene, men totalt soelvgraatt haar, og det virker som han har dedikert livet sitt til reisende. Han overtaler meg til aa ta en guidet motorsykkeltur rundt i Hue, med han som guide. Og etter en fantastisk lunsj som bestaar av en rispannekake saa setter vi avgaarde. Naa skal det nevnes at de rispannekaken er mer enn BARE en rispannekake. Det er en pannekake laget av ris (jada, jada, jeg vet dere skjoente det da...), med reke, egg, og svinekjoett inni, med peanoettsaus til. Uansett var det saa utrolig godt, saa naa har jeg bestemt meg for bare aa spise det resten av turen min.

Vel, uansett, saa setter vi avgaarde. I fem timer suser og zikk-zakker vi gjennom trafikk, hoener, gjess, unger, lastebiler, smale veier, risaakere, og en vannboeffel eller ti. Jeg maa si at Hue har mye fantastiske kulturskatter aa by paa, men det som slaar meg mest er nok mentaliteten her. I Hanoi fikk man aldri fattigdommen saa innpaa seg, selv om man saaklart saa den. Men, man saa ikke den in-your-face fattigdommen, den unger-uten-klaer fattigdommen, den familie-boende-i-jordhytte fattigdommen som man ser her. Eller iallefall hvis man drar litt ut av byen. Og alikevel virker alle saa fornoeyde og glade. Naa vet jeg at jeg ikke skal romantisere fattig-bonde-naer-naturen og alt det der, men allikevel. Vel, jeg hadde et par dype tankerekker der, og jeg maa si at jeg ser hvor utrolig priviligerte vi er.

Naar vi kom tilbake saa dallet jeg litt rundt paa mr. Do's kafe, leste litt og hadde middag. Spiste fiskesuppe - nammenam. Det er mer fiskebuljong enn fiskesuppe da, og den er lagd med tomater og ananas, og fisk da, og er sterk og syrlig, og spises med ris. Jeg har spist det i Norge foer, en gang naar Thanh lagde det til meg, og det er saa kjempegodt. Det er en nordvietnamesisk rett (hvis jeg ikke tar feil her), saa jeg maa spise MASSE av det foer jeg drar lengre sydover naa.

Jeg vet at det har blitt litt mye matprat i dette innlegget mitt. Men, magen min er fin og flott igjen, og jeg har funnet igjen appetitten min, saa jeg akter aa bruke den fullt ut her i Vietnam. Jeg skal spise meg gjennom Vietnam!!



Advertisement



Tot: 0.187s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0981s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb