Blogs from Vietnam, Asia - page 14

Asia » Vietnam » South Central Coast » Da Nang November 13th 2019

Turen fra Hué til Hoi An går over Hai Van passet (skyernes pas). Fra vejen har man udsigt til lange strande og ud over det Østlige hav (Sydkinesiske hav). Fra passet er der udsigt til Da Nang bugten. Hoi An var tidligere kendt som en vigtig handelsby, men handlen flyttede til Da Nang da floden sandede til. I byen er der spor af japanerne og kineserne som var de første til at drive handel i byen. Kineserne har bl.a. bygget et templet til søens beskytter som også virkede som et samlingspunkt for kineserne. I dag blomstrer byen på grund af turisme og er et af de mest besøgte steder i Vietnam. Hver morgen er der gang i det store marked hvor konerne kommer ind fra landet for at sælge deres varer. Kommer man uden for byen ... read more
_B226445.
IMG_3041.
IMG_3042.

Asia » Vietnam » North Central Coast » Thua Thien - Huế November 11th 2019

De seneste dage har vi fulgt fremmarchen af stormen Nakri som havde retning mod det sydlige Vietnam. Tidspunktet hvor stormen går ind over Vietnam og dænger landet til med vand falder selvfølgelig sammen med at vi skal på en lange gåture til citadellet i Hué som er Hués gamle fæstningsværk. Lige fra starten af turen væltede regnen ned. Man forventede at der skulle flad op til 120 mm regn den dag. Inden vi kom igang med turen var vi allerede gennemblødte. Citadellet blev bygget af Kejser Gia Long i slutningen af 1700 tallet og stod færdigt 1833. Det blev bygget ud fra samme principper som den forbudte by i Kina. Inden for de 3 ringmure og voldgrave hvad der stået fler hundrede bygninger. I forbindelse med Tet offensiven 1968 forskansede vietcong krigerne sig i citadellet hvilket ... read more
_B216175.
_B216176.
_B216180.

Asia » Vietnam » North Central Coast » Quang Binh November 10th 2019

Turen går sydover og vi nærmer os dermed området for de voldsommeste kampe og bombardementer under Vietnamkrigen eller AmerikanerkrIgen som vietnameserne kalder krigen. Det første møde var en by af tunneller der var gravet ud for kunne beskytte op til 300 vietnamesere mod de amerikanske bomber. Nogle steder var tunnellerne 23 meter dybe for at kunne være i sikkerhed for bomberne. Formålet med det beskyttede område var at kunne sejle forsyninger ud til en lille ø Con Ca hvor man havde antiluftskyts mod amerikanske fly som var på vej til eller fra bombetogter. Hver familie boede i hver deres lille udhulning i siden af gangene. Der var også indrettet hospital og en fødeafdeling hvor der blev født 17 børn. Det er nærmest uforståeligt at det kunne lade sig gøre. Tunnellerne blev benyttet i perioden 1966-1972, altså ... read more
_B206026.
_B206029.
_B206032.

Asia » Vietnam » North Central Coast » Quang Binh November 9th 2019

Næste oplevelse var Phoung Nha-drypstensgrotten. Denne gang var det en sejltur dybt ind i det underjordiske. Grotten var stor og imponerende men havde ikke de kæmpe katedraler som vi så i Paradis grotten. Det er en speciel oplevelse at glide ind i bjerget og sejle på en underjordisk flod. Efter at have sejlet 1000 meter ind i grotten og vendt rundt blev vi på vejen tilbage sat af på en strand midt i grotten. Vi skulle gå det sidste stykke ud af grotte. Stranden midt i grotten minder mig om fortællingen - Rejsen til jorden indre - hvor man finder en sø og en strand midt inde i jorden. Floden gå omkring 30 km ind i grotten hvorefter floden forsvinder ind i jorden. Grotten har mange side arme som er mere eller mindre udforsket. ... read more
B2095802.
B2095804.
B2095806.

Asia » Vietnam » North Central Coast » Quang Binh November 8th 2019

En af tures højdepunkter er besøget i en af de største drypstenshuler i verden. Turen ind til huleområdet gik igennem et UNESCO område med bjerge som lignede øerne i Ha Long bugten. Området et af de største regnskovsområder i Asien med en helt unik vegetation. Man kender til over 400 huler i området. Paradis grotten som vi skulle besøge ligger over 200 meter oppe. For at komme op til hulen skal man op af en sti som snor sig igennem junglen. Inde i hulen er der udlagt træstier så man kan komme omkring 1.000 meter ind i hulen. Hele hulen er over 31 km lang. Når man kommer ind gennem hullet til hulen, træder man ind i en kæmpe katedral med masser af drypstenssøjer. Indgangen ligger i toppen af hule så man få en fornemmelse af ... read more
B2085572.
B2085579.
B2085585.

Asia » Vietnam » North Central Coast » Nghe An November 7th 2019

På turen fra Mai Chau til Vinh længere syd på blev det første stop ved en spisepinde fabrik. Spise pinde laves af bambus som skæres i den rette længde og knæene skæres fra. Bambusstykket flækkes i to halvdele og proppes ind i en stansningsmaskine som presser pindene ud. Spisepindene samles i store bundter og til sidst i sække. Fabrikken kan lave 3-6 ton spisepinde om dagen. Videre på turen passerede vi starten af Hot Chi Min stien som var et system af mange stier som nordvietnameserne brugte til at føre tropper og våben sydpå for at kunne bekæmpe amerikanerne. Museet ved siden af mindesmærket fortalte om de tropper som byggede og vedligeholdte Ho Chi Min stierne. Historen om Vietnamkrigen fortsatte med et besøg ved Ho Chi Mins fødehjem som i dag er et helligt sted hvor ... read more
B2075417.
B2075419.
B2075421.

Asia » Vietnam » Northwest » Hoa Binh » Mai Chau November 6th 2019

Mai Chau dalen en langstrakt dal hvor der bor flere af de i alt 54 forskellige etniske minoriteter. For at få et indtryk af de forskellige minoriteter besøgte vi flere familier og blev inviteret ind og se deres beboelse. Husene var bygget på pæle da der i flere tilfælde har været oversvømmelse i dalen. Denne byggestil er blevet udviklet over mange hundrede år og bruges af flere forskellige minoriteter. Første besøg var en frokost hos en Hvid Thai familie. Efter frokosten fik vi lov til at gå op på første sal for at se deres beboelse. Den består en sove afdeling og et familie alter og et skab med TV og familiens få egendele. Efter besøget gik vi en smuk tur langs rismarkerne hvor man er i gang med at afslutte høsten og vandbøflerne for lov ... read more
B2055065.
B2055068.
B2055072.

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi November 4th 2019

Vietnamesere laver god mad som er meget smagfuld og ikke for stærk. Det vigtige er at det laves af friske råvarer. Det betyder at der bringes friske varer ind til byerne og bliver bl.a solgt af cykelhandlende. Restauranten vi spiste på efter sejlturen holdt man rejer, hummer, snegle og fisk friske i akvarier og baljer. På turen tilbage til Hanoi stoppede vi på et værested for handikappede unge som blev oplært i forskellige former for håndværk ved at brodere og lave stenkunst. Pigerne broderede smukke billeder med meget tyde tråde og drengene lavede meget imponerende skulpturer. Et andet stop var ved en lille landsby hvor vi gik en tur igennem de lokale marked. På turen hen til en lokal beboer kom vi forbi optakten til et bryllup. Den lokale beboer var gået på pension men fik ... read more
B2044996.
B2044999.
B2045000.

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hai Phong November 3rd 2019

Næste morgen kastede vi os ud midt i trafikken i hver vores cykelvogn hvor vi fik en sightseeing tur. Her blive vi på fineste vis manøvreret rundt midt i trafikken. Det gav en fin mulighed for at opleve gadehandlere sælge deres varer fra deres cykler og vietnamesere spise morgenmad siddende på små plasticstole ude på fortovscaféerne. Kommet vel tilbage til udgangspunktet var det op i bussen for at blive kørt ud til Ha Long bugten. Efter et par timers køretur valgte vi at stoppe ved en perlefarm hvor man viste hvordan man dyrkede perler og hvordan man indlagde et fremmedlegeme i en østers for at få den til at gro en perle. I butikken var der masser at flotte eksempler på perlekæder og smykker med perler. Fremme ved Ha Long bugten kunne vi kikke ud over ... read more
B2034327.
B2034365.
B2034371.

Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi November 2nd 2019

Så fik vi taget fat på Vietnaturen ved at gå rundt i mylder af scooter, bil, mennesker og gadebutikker. Man skal holde et vågent øje på hvad der sker så man ikke lige bliver kørt ned af en scooter. For at komme godt i gang med ture må det første være at hilse på Ho Chi Minh. Men inden skulle vi lige se resterne af et B-52 fly som var styrtet ned i en sø. En gammel dame kom forbi og fortalte hvordan hun havde oplevet styrtet og hvordan vand og fisk var svømmet over og ned i deres beskyttelsesgange. Selv turen forbi Ho Chi Minh var en andægtig og hurtig tur rundt om den balsamerede krop som selvfølgelig lå inde i et kæmpe mausolæum. I videnskabens tempel fejrer de studerende afslutningen på deres uddannelse med ... read more
B2023973

Tot: 0.235s; Tpl: 0.007s; cc: 13; qc: 66; dbt: 0.1074s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb