Mai Chau dalen

Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Northwest » Hoa Binh » Mai Chau
November 6th 2019
Published: November 8th 2019

Mai Chau dalen en langstrakt dal hvor der bor flere af de i alt 54 forskellige etniske minoriteter.

For at få et indtryk af de forskellige minoriteter besøgte vi flere familier og blev inviteret ind og se deres beboelse. Husene var bygget på pæle da der i flere tilfælde har været oversvømmelse i dalen. Denne byggestil er blevet udviklet over mange hundrede år og bruges af flere forskellige minoriteter.

Første besøg var en frokost hos en Hvid Thai familie. Efter frokosten fik vi lov til at gå op på første sal for at se deres beboelse. Den består en sove afdeling og et familie alter og et skab med TV og familiens få egendele.

Efter besøget gik vi en smuk tur langs rismarkerne hvor man er i gang med at afslutte høsten og vandbøflerne for lov at spise resterne af de høstede risplanter og som samtidig aflevere deres gødning.

Den efterfølgende dag var vi på en smuk sejltur på den opdæmmede Hóa Binh sø for at komme over til en anden familie som boede i en lille by på den anden side af søen. Byen var blevet flytte fra bunden af dalen som nu er dækket af søen. På det dybeste sted er søen 120 meter dyb.

Selvom der ikke er fare for oversvømmelse er husene stadig bygget på pæle. Igen bestod stuen af soveplads og familie alter og et TV alter. Køkkenet er altid i et andet rum da man ofte fyrer med brænde eller kul.

På vejen tilbage sejlede vi forbi et dambrug som bådens kaptajn passede for ejeren som boede i Hanoi. I dambruget opdrættede man primært Catfish (en malle) og frøer.

Dagen afsluttede med en gåtur igennem byen og videre ud på rismarkerne der lå tæt på vores hotel.

Tot: 0.039s; Tpl: 0.01s; cc: 15; qc: 22; dbt: 0.0162s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb