Blogs from Namibia, Africa - page 7

Africa » Namibia May 5th 2018

Het ontbijt maar laten schieten. Stonden er om 7 uur en moesten tot half acht wachten. Ze hebben hier het systeem dat ze voor elke klant apart bereiden. Wel prettig maar duurt vreselijk lang. Nu waren we om 8 uur 100 km verder. De Caprivistrook blijft een vreemd fenomeen in Namibië. Totaal anders qua bevolking en landschap. Alleen het weer blijft een beetje hetzelfde al is dat ook niet helemaal waar als je dat met Swakopmund vergelijkt. In Kongola een hotdog in een soort bakkerij gegeten en toen we vroegen om koffie werd er voor ons gezet. De lodge is luxe vergeleken met de boomhut waar we vandaan kwamen. Jannie is met een boottrip mee van 3 uur. Ik ben maar hier gebleven met een biertje en een boek. Genoeg krokodillen en nijlpaarden gezien. Ik ben ... read more

Africa » Namibia May 4th 2018

4 Mei - Ngepi Camp vlakbij Divundu Elektriciteit en verbindingen werken niet altijd in afgelegen gebieden. We hebben een paar keer geprobeerd nog iets door te seinen naar onze blog maar tevergeefs. Vanochtend naar het Mahango Game Reserve geweest. Door velen de hemel in geprezen en naar onze smaak terecht. Een combinatie van rivierlandschap, uitgestrekte vlakten, onderbroken door dichte bebossing met veel wild. De vele dieren die we al gezien hadden komen hier ook voor. Nieuw zij de buffels, kudu’s en wilde zwijnen. We hebben wel een kwartier stilgestaan voor een enorme olifant die nerveus werd en met z’n oren begon te flappen toen een auto vlak voor ons hem wilde passeren. Verder een rustig middagje op de camping. Vanuit de boomhut zicht op een stel nijlpaarden, die ook ’s nachts hun geknor laten horen. Een ... read more

Africa » Namibia May 3rd 2018

Het zijn lange stukken asfaltweg die we op de cruise control (100 km) snel afleggen. Meestal zijn we om 8 uur en route en 10 uur half elf op onze bestemming. Divundu is nauwelijks meer dan een benzinestation en een ATM (geldautomaat), een kop koffie hebben ze er niet, dus gauw door naar de Popa waterval. Via een luxe restaurant, de contrasten zijn groot, alwaar koffie, een korte wandeling en we staan oog in oog met de waterval. Meer glijdend dan vallend. Maar met een rust en toch weer geluiden hier en daar, zodat je onder de indruk bent van het plaatje. We staan daar met z’n tweeën op het uitkijkpunt met een koffietent in ons rug waar op een 120 cm scherm de halve finale Liverpool AS Roma wordt herhaald. Jannie roept me tot de ... read more

Africa » Namibia May 2nd 2018

Rundu De tweede tranche van de 500 km vlot gereden. Een lange rechte weg doorbroken door de zogenaamde rode lijn. Vee uit het noorden mag niet zomaar naar het zuiden worden geëxporteerd i.v.m. ziekte. Er is een hek dat vooral loslopend vee niet door kan lopen. Ook wij werden aan een controle onderworpen. Jannie moest haar rijbewijs laten zien. De N’Kwazi lodge, onze bestemming, ligt aan de Okavango rivier. Deze is de grens tussen Namibië en Angola. Een boottochtje gemaakt en nog even illegaal voet in Angola gezet. Het begin van de Caprivistrook waar we nu zijn is een vreemd uitsteeksel van Namibië dat als het ware Botswana insteekt. In het noorden begrensd door Angola loopt deze smalle strook land bijna door tot aan de Victoria watervallen. Het is een totaal ander gebied dan de rest ... read more

Africa » Namibia May 1st 2018

We maken vandaag en morgen de doorsteek naar Rundu. Een kleine 500 km. Via Tsumeb en Grootfontein. Vlak voor Tsumeb een uitstapje naar een meer, Otjikoto, dat is gevormd door het instorten van het dak van een reusachtige ondergrondse grot. De Duitsers hebben er al hun wapens in gegooid toen ze zich in 1915 terugtrokken. De houwitsers liggen er nog. In het centrum van Tsumeb wilden we nog even het museum meepikken. Helaas. De dag van de arbeid wordt in veel Afrikaanse landen inniger gevierd dan in Nederland. Helemaal vergeten. Ook deze lodge is oorspronkelijk een boerderij geweest. Alleen al door het weggetje van 2 ½ km vanaf de asfaltweg naar deze plek realiseer je je wat het betekende om destijds te pionieren met een paar ossen en een wagen.... read more

Africa » Namibia April 30th 2018

We rijden al voor achten midden in het park. We zijn er vroeg bij. Dan moet er wat meer te zien zijn. Enkele kudden antilopen, een leeuw die majestueus van achter een bosje wegloopt, echter op 100 meter afstand, een paar hyenas die kennelijk de overblijfselen voor hun rekening nemen, een paar wildebeesten. Ook deze dag niet rijkelijk bedeeld. Het park is ook zo verdomd groot. Door de regen is het gebied waar gegraasd kan worden natuurlijk behoorlijk uitgebreid. Nog naar een uitkijkpunt gereden dat zicht geeft op de zoutpan. Een onafzienbare vlakte ter grote van een paar provincies in Nederland bij elkaar waar geen grassprietje groeit. Nog een laatste waterhole waar zebra’s en bokken rondlopen. Koffie gedronken en het park uit. De Lodge heeft een schitterend zwembad en het weer, o ja het weer is ... read more

Africa » Namibia April 29th 2018

Voor de tweede keer het park in. Nu zo’n 100 km richting het midden. Er zijn echter veel afslagen die naar waterholes leiden. Rondjes van zo’n 30, 40 km. Over moeilijk begaanbare wegen. Vooraf nog geïnformeerd waar we de meeste kans op wild hadden. Helaas weinig te zien. Het beeld van gisteren herhaalt zich niet. Na zo’n 200 km hobbelen hebben we er de brui aan gegeven en zijn we naar ons huisje in Halali gereden. Het waterhole aldaar gaf meer te zien. Om de haverklap olifanten. Solitair en in kudden. Jong en oud. En nog een verdwaalde hyena. Het was bepaald onze dag niet want toen we terugkwamen stond er 2 cm water in onze bungalow. Waarschijnlijk de WC en een niet werkende afvoer. Wel heel netjes opgelost. Hulptroepen meteen ter plekke en een andere ... read more

Africa » Namibia April 28th 2018

Eerst nog een paar foto’s genomen van termietheuvels en de Vingerklip kolom. Koffie gedronken in Outjo met versgebakken apfelstrudel bij een bakkerij. De eerste en de nog te rijden tweede 100 km op asfalt. Saaie kilometers. In no time bij bovengenoemde lodge. ’s Middags Etosha ingereden. Het wildpark is ongeveer half Nederland met een enorme zoutpan in het midden. We hebben een klein rondje gemaakt van ong. 100 km en hebben letterlijk duizenden zebra’s gezien, een paar giraffen, twee wilde honden, verschillende soorten antilopen, wildebeest, gnoe’s. Er is een overvloed aan wild. Een gids die wij aan het begin van onze reis spraken vertelde dat het in het noorden, dus hier, flink geregend heeft. Het land is onherkenbaar groen geworden. Overal lopen de beesten te grazen. Jammer is dat we ons fototoestel in het hotel op ... read more

Africa » Namibia April 27th 2018

Om 8 uur op de eerste bestemming. Nog heerlijk koel voor een wandeling van 1 ½ uur. Twijffelfonteijn. De eerste blanke boer hier, 1940 begonnen en 1964 opgegeven, nog lang uitgehouden in deze woestenij, was nooit zeker van de bron. De ene dag water, de andere dag niet. Vandaar de naam. Het doel van deze wandeling is de talloze graveringen van Bosjesmannen. 2500 jaar oud. Sommige graveringen van pinguïns en robben tonen aan dat de zee destijds een stuk dichterbij lag dan nu. Daarna nog even een korte rit en wandeling gemaakt naar de orgelpijpen. Verticale erosie met een heel eigenaardig effect. Gauw weer de auto in voor 130 km naar onze volgende bestemming. Het is inmiddels (11.30 uur) al 30 graden. Toch nog even onderweg een wandeling gemaakt naar het petrified forest. Onze gids, een ... read more

Africa » Namibia April 26th 2018

Vroeg op pad. Naar de Brandberg (Brandende berg vanwege z’n rode kleur) voor een behoorlijk inspannende klautering naar de White Lady. Een schildering van een witgeverfde San krijger die eerst door 16-eeuwse experts als blanke vrouw was bestempeld. Afrikaanse kunstenaars uit die tijd konden zoiets moois niet geschilderd hebben. Een typisch staaltje van Europees denken uit die tijd. Wandeling en gids interessanter dan de muurschilderingen. Kwestie van persoonlijke smaak. Terug bij de auto wordt het eens tijd dat we een beetje fatsoenlijk asfalt onder de wielen krijgen. Van de 1600 km al 1300 km hotsend en botsend op gravel roads gereden. Helaas gaan we Damaraland in. Dat vergeven is van de C en D wegen. Het Damara Living Art Museum 100 km verderop en vlakbij ons verblijf gaf een aardig overzicht van deze cultuur. Dans, medicinale ... read more

Tot: 1.154s; Tpl: 0.041s; cc: 3; qc: 64; dbt: 0.035s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 2; ; mem: 1.4mb