Blogs from Southwest Finland, Finland, Europe - page 2

Europe » Finland » Southwest Finland » Naantali August 2nd 2011

Day 13, Tuesday 2nd August, 2011 Helsinki to Naantali After a few days of ‘doing nothing’ (swimming, sleeping, sauna and food), Yesterday we made our way back to “the big smoke” Helsinki, leaving behind the summer cottage and the green world. On the way we stopped to see my youngest aunt and her children, my cousins, who are the youngest of the cousinly brood, around the age of my own children. It was great to meet yet more cousins, (they’re everywhere!!) lovely young people. This morning I caught a train to Turku, a major city along the south east coast, and my birthplace. The countryside was lush and showing the signs of the ending of summer with ripe-looking wheat fields and harvested hay rolled into white plastic “tractor eggs” deposited randomly in the fields. The farms ... read more
Moomin troll characters created by  finnish Author Tove Jansson
Sunset over Aland Islands, 11pm
fields seen from a train window

Europe » Finland » Southwest Finland » Turku November 5th 2010

Nonni. Loppu tämäkin. Syksy tuli äkkiä. Paljon oli muita menoja. 10.9. hoksattiin lähteä Aurajokeen katsomaan sotalaivoja. Niitä oli vaikka millaisia. Pojat ehtivät heilutella norjalaisille sotapojille, jotka vilkuttelivat takasiin, ennen kuin tylsä suomalainen sotapoliisi tuli sanomaan, että jos vähän kauempana veneilisitte. No, onneksi joki ei ole kovin leveä, kyllä ne hyvin näkyivät edelleen. Kun kerran Myllysilta oli purettu, päästiin ajelemaan ihan Kirkkosillalle asti, kurkistelemaan kotimaisemia toisesta näkökulmasta. Sen jälkeen matkailtiinkin muualla, tai oltiin hölmöjä ja uskottiin pessimistisiä säätiedotuksia. Tavarat käytiin hakemassa pois 27.10. ja sitten piti ruveta suunnittelmaan jo nostoa. Tupu sai kokea uusia ulottuvuuksia ajaessaan ihan yksin Narskun 5.11. Uittamosta nostoluiskalle. Saatiin vene kunnialla vuokratrailerille ja vedettiin se Jokisivulle Poutalan s... read more
Sotalaivoja pongaamassa
Joella
Takaisin merelle

Europe » Finland » Southwest Finland » Naantali September 5th 2010

Paluu 14.8. Palasimme Merilokilta Sardiniasta 13.8. ja seuraavana päivänä menimme Narskulle. Ajeltiin Aurajokea silkasta ilosta että vene oli kunnossa ja me olimme vesillä taas. Se vihlaisi, että nyt kun veneessä ei asu enää, sinne lähtö on aina iso juttu. Oli se hienoa tänä kesänäkin saada monta viikkoa olla veneessä joka aamu jo valmiiksi, sai sitten miettiä että lähdetäänkö ja minne. Naantali maanantaisin 16.8. ja 23.8. Ehdittiin nähdä viikossa miten Naantali menee kiinni syksyllä. Ekana maanantaina oli ihmisiä ja toimintaa. Söimme terassilla ja katselimme. Seuraavana, kun tulimme Justuksen kanssa, oli suurin osa ravintoloista jo sulkenut ovensa tältä kesää. Rantakadut oli lähes autioita. Onneksi meidän vakioterassimme oli vielä auki. Mutta sekin sulki ovensa vielä syödessämme ja olimme siellä viimeiset. No, kylkiluita saimme vieläkin isomman kasan tällä kertaa! Maisa... read more
Veneilyn parhaita hetkiä
Naantalissa, kun vielä on kesä
Henkka Naantalissa

Europe » Finland » Southwest Finland July 20th 2010

Finland has been portrayed in popular culture as a country with little to see, thanks to Monty Python. However, last summer, I set out to to prove John Cleese et al wrong. Having spent five months in Sweden two years ago, I had certain expectations of Finland. In particular, that it would be similarly Scandinavian, and indeed Finland more than fulfilled my expectations of unspoilt countryside and archipelagos, and strikingly fair people speaking impeccable English. However, travelling through Finland I learnt more about the history of both nations and their different national identities. At the end of a trip through Poland, Russia and Estonia, visiting Finland further strengthened the impression of the significant impact of the Soviet Union and, before that, Tsarist Russia and the Swedish Empire, on the Baltic region. My first stop in ... read more
Pommern
Helsinki skyline
Suommenline/Sveaborg

Europe » Finland » Southwest Finland » Naantali June 25th 2010

10.6.2010 Naantali Pappa oli kylässä ja pitihän se viedä veneilemään, mikäs kuva sille olis jäänyt jos onnettoman alun aikaan Raision rannassa hengailu olis ollut sen kesän Venekokemus. Sää oli mukavan aurinkoinen, kun työpäivän päätteeksi ajettiin rantaan. Muitakin veneilijöitä oli liikkeellä, ja se teki matkasta Naantaliin ajoittain melkoista toisten aaltojen läpi pomppimista. Naantalissa oli väkeä terassit ja rantakadut täynnä. Tunnelma kuin ulkomaille olis lähtenyt. Aurinkolaseja ja jäätelöitä joka puolella. Kotimatkalla vastaan tuli Siljan laiva, joka oli juuri lähtenyt satamasta. Onhan niitä nähty ennenkin, mutta on se aina jotenkin hupaisaa ohittaa läheltä iso alus. 20.6.2010 Rymättylä Tuli sunnuntaiaamu, viikonloppuna joka tuntui suorastaan lomalta. Oltiin ehditty jo käydä hotellilomalla Tampereella, kieppua Särkänniemessä, sukuloida ja juhlia Espoossa ja n... read more
Rymättylän kirkko
Vakiparkkipaikka
Kapteeni ohjaa alusta kohti Naantalia

Europe » Finland » Southwest Finland June 6th 2010

21.-22.5. Uittamo Vietettiin perjantai-iltaa harvinaisesti vain yhden poitsulin kanssa. Lare oli mennyt Kokemäelle mummulle yökylään. Nuoriso juhli rannalla, onneksi sen ikäisiä jotka lähtivät ajoissa kotiin. Nätti ilta. Mahtavatko ne paviljongissa tanssaavat lainkaan tietää, kuinka hyvältä se paikka näyttää meren puolelta? Lauantaina käytiin ajelulla Ruissalon rannoilla, ihan vaan veneilyn ilosta. Kivan näköisiä rantoja! 29.-30.5. Nauvo Sateisesta säästä huolimatta aateltiin että pitää sitä nyt johonkin lähteä. Oli ollut tarkoitus mennä perjantaina Iniöön mökille, mutta kun siitä oli sään takia luovuttu, päädyttiin sitten grillaamaan Runosmäessä parsaa ja koekäyttämään mummun uutta ruohonleikkuria. Lauantaina sitten tummia sadepilviä uhaten suunnattiin kohti Nauvoa. Ehditiin ihailla maisemia, mutta sitten se rankkasade iski. Onneks oli pressu ehditty laittaa päälle. ... read more
Ei kai omasta veneestä voi olla liikaa kuvia?
Näkyykö kaloja?
Ilta Uittamolla

Europe » Finland » Southwest Finland May 16th 2010

to 13.5.2010 Olimme lähdössä Pirkko-mummun mökille Iniöön. Saarelle, jossa ei ole juomavettä ja jonne pääsee vain veneellä. Lisämiehistönä tällä kertaa Tua Ja Justus. Oltiin harrastettu niin paljon mökkihössötystä, että tästä oli pakko tulla hauskaa. Ei tämmöistä tavaroiden ja muun kanssa häsläystä voi seurata kuin tosi hyvä viikonloppu, tai burn-out. Oltiin Uittamolla ennen puolta päivää, mutta tavaroiden ja vesikanisterien pakkaukseen, polttoaineen hakuun ja yleiseen häsään meni aikaa vaikka kuinka. Vettäkin tihutti aamulla. Mutta sitten kun kaikki oli kunnossa, sääkin oli ihan lämmin ja nätti ja päästiin matkaan. Maisemat olivat mukavia, ja senkun paranivat matkalla. Keväisiä vesilintuja näkyi koko matkan, ensin koskeloita, sitten haahkoja, sitten jopa alleja! Kahden tunnin matkan jälkeen oltiin perillä. Mökki oli ennallaan. Eero-papan muistelu otti aika koville, mutta muk... read more
Laiskaa elämää istuskellen tai löhöten
Näin monta kassia tarvitaan, kun lähtee ekan kerran keväällä mökille
Syvällä mennään, mutta lujaa mennään silti!

Europe » Finland » Southwest Finland » Turku May 9th 2010

- 9.5.2010 Ostimme sitten toisen veneen. Meillähän on jo vene, sen nimi on Merilokki ja se asuu Sardiniassa. Katsokaa vaikka www.travelblog.org/bloggers/Merilokki. Vaan kun on miehistön sinne niin pitkä matka lentää, ja asumme nykyään Turussa kauniin saariston lähellä, niin pitihän tännekin saada vene. Tällä kertaa moottorivene. Päätös mallista oli Juhan, Tupu tykkäsi tästä yksilöstä heti nähdessään. Isompi oli, mitä olis kuvitellut. Lare kyseli olisko meillä varaa huvijahtiin, mutta Henkka väänteli heti ratista silmät kiiluen, ja uhosi "menee julaa!". Kun kerran tähtäimessä oli veneily keväällä ja syksyllä, hinguimme Vapuksi Veteen. Uusi vene ristittiin Narskuksi. Vesilintulinjalla kun ollaan. 2003 asuimme kolme kuukautta Nürnbergissä, ja siellä joessa oli paljonkin punapäänarskuja. Ne olivat kivannäköisiä, muistuttivat mukavasta ajasta, ja sitä paitsi meidän Narsku joskus narsku... read more
Miehistö tutustuu alukseen
Minnes ajetaan?
Äitienpäiväristeilyllä

Europe » Finland » Southwest Finland » Turku September 25th 2009

Am 23.09.2009 habe ich Finnland in Richtung England verlassen. Es fiel mir recht schwer, mich von diesem schönen und charaktervollen Land zu veabschieden, aber ich freute mich auch auf die 4 Wochen Newcastle. Mit der Fähre fuhr ich von Helsinki nach Travemünde. In der Nähe von Bremen übernachtete ich in einem Hotel und fuhr am Freitag nach Amsterdam/IJumden. Von dort nahm ich wieder eine Fähre und erreichte Newcastle am Sonnabend 09.00Uhr. Nun gilt es, sich wieder an den Linksverkehr zu gewöhnen. ... read more
Abschied

Europe » Finland » Southwest Finland » Turku August 22nd 2009

At the second day of our trip we had any free time at afternoon and we decided to go anywhere beyond Turku. We made lighting decision where we would go and we eventually chose one of small and fast ferries whose wharfed close us. We travelled towards island that called Vepsä. This small rocky island is located about 20 kilometers from Turku and hidden amongst the other islands. Getting to Vepsä is possible only from water as well to the most of the small islands at the Finnish coast. Almost every islands are inhabitated and when we were sailed overthere we passed a lot of stylish wooden houses built just aside water. Vepsä - we spotted a map with legend but everything was written in Finnish language. We felt a bit as tourists whose got to ... read more
Rock island
Vepsa island

Tot: 0.257s; Tpl: 0.007s; cc: 7; qc: 89; dbt: 0.149s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb